3daysofdesign: DDcated designhub gentager succesen

Der opstår magi, når små og store designbrands samles i unikke omgivelser. Det mener branchefolkene bag DDcated, som i samarbejde med Nationalmuseet derfor gentager successen fra 2021 med et nyt stort designhub blandt statuerne i Kongernes Lapidarium under dette års 3 Days of Design – i år med flere nye og mere involverende formater målrettet aktørerne på det professionelle kontraktmarked.

Foto: DDcated.

Når flere går sammen, kan man skabe større synlighed og bane vej for nytænkning, samarbejde og forretning på tværs. Sådan lyder én af de vigtigste årsager til, at DDcated igen i år har valgt at facilitere rammerne for dette fælles branche designhub med nye og etablerede designbrands under 3 Days of Design 15-17. juni 2022 i Nationalmuseets historiske og smukke rum i Kongernes Lapidarium:
”DDcated designhub er skabt ud fra den overbevisning, at der opstår synergi, når små og store designbrands går sammen og råber i flok. Sidste år oplevede vi, hvordan vi med 2000 besøgende skabte et rigtig godt udstillingsvindue – ikke mindst for de mange mindre designbrands, som ikke selv har ressourcerne til at stå på egne ben under 3 Days of Design,” siger Lene Wiberg, én af de tre stiftere af DDcated, som også tæller branchefolkene Thomas Wiberg og Peter Mørk.
I år kan man på DDcated designhub se, hvad ikke mindre end 48 små og store designbrands arbejder med lige nu og bl.a. opleve særlige designspots samt pitches med unge visionære designere fra Kolding Designskole.

Det vigtige miks af store og små brands
Hos DDcated oplever man værdien af et samlet designhub af store og små brands i krydsfeltet mellem møbler, arkitektur og design. De små har ofte brug for at læne sig op af erfaringerne for de mere etablerede – og de etablerede kommer tættere på innovation og nye måder at tænke forretning på:
”Hvor de store brands ofte har en produktions-, distributions- og markedsføringsmuskel, som de små brands kan have stor gavn af, så kan de små brands ofte bidrage med noget af den kreativitet, nytænkning og kant, som kan være svær at opretholde, når man som brand, virksomhed og organisation vokser sig stor,” siger Thomas Wiberg.
Samtidig kan mødet mellem brands på tværs af brancher være en kilde til inspiration og nye muligheder, og derfor har man hos DDcated designhub helt bevidst ikke kun fokus på møbler.
”Vores erfaring er, at det ofte er i mødet og i samtalerne på tværs af traditionelle brancheskel, de gode idéer opstår,” uddyber Thomas Wiberg.

Foto: DDcated.

Nye formater i 2022 til professionelle besøgende
Udover at facilitere mødet mellem de små og store designbrands, iværksættere og virksomheder samt de mange designinteresserede besøgende, ønsker man hos DDcated at vidensdele sammen med branchens professionelle købersegment, som tæller alt lige fra indkøbere, facility managers, developers til arkitekter og kulturfolk.
”Vi mener, at det er vigtigt at involvere de professionelle aktører på tværs af branchen og har derfor skabt et program med dialog og debat. Som en del af disse overvejelser har vi i år valgt at erstatte de traditionelle talks og foredrag med nye formater, som er mere involverende og både har fokus på faglig videndeling og det hyggelige samvær,” siger Peter Mørk.
DDcated designhub 2022 vil som noget nyt bl.a. skabe rammerne for særlige ’co-cooking’-sessions, hvor professionelle aktører på tværs af brancher kan mødes til fælles madlavning og faglige diskussioner om vigtige emner såsom ’creative placemaking’ og værdien af at samtænke design, kultur og arkitektur. Herudover vil der være sociale netværksarrangementer, såsom lounges med arkitekter som DJ’s og faglige konkurrencer og workshops med både danske og internationale eksperter, der bl.a. vil sætte
fokus på optimering af råmaterialer i designprocessen.

”Optimering af råmaterialer er både vigtigt ud fra et bæredygtigt perspektiv, og når vi kigger på den situation, branchen står i lige nu, hvor efterspørgslen og priserne på materialer er stigende. Det er derfor også et godt eksempel på, hvordan vi med DDcated designhub tager vigtige aktuelle emner op, som branchen har stor værdi af at drøfte,” slutter Peter Mørk.
Endeligt program opdateres på www.ddcated.dk

-PF

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023