25 år med design der rammer tiden
For 25 år siden sendte Rosendahl Grand Cru vinproppen på markedet. I dag er Grand Cru serien virksomhedens hidtil største salgssucces, og målet med serien er det samme som for 25 år siden; at skabe tidløst, funktionelt design af høj kvalitet til en god pris. De velkendte riller går stadig igen i designet, og de rammer stadig lige ind i hjertet hos familien Danmark.
Rosendahl fangede tiden med den rigtige idé plus en perfekt timing. Og Grand Cru holder endnu 25 år efter at serien blev lanceret. Det siger Charlotte Fly Andersen, der er Excecutive Vice President i Rosendahl Design Group. Og der findes nok heller ikke mange danske hjem, hvor man ikke finder et eller flere Grand Cru produkter.
Erik Rosendahls mål, da han lancerede Grand Cru for 25 år siden, var at skabe tidløst, funktionelt design af høj kvalitet til en god pris. Og samme målsætning har man hos Rosendahl Design Group i dag, når det gælder Grand Cru. Vinproppen startede det hele og holder stadig vinen frisk, karaflen står fortsat på bordet, og den testvindende termokande holder kaffen varm i timevis. Designet er lige så gedigent og lækkert, som da de første produkter blev skabt, og de velkendte riller går stadig igen og rammer stadig lige så spot on hos familien Danmark og nu i ligeså høj grad også i Norge.
Det handler jo i høj grad om at ramme både behov, funktion og timing. At være på forkant med, hvad der rører sig i tiden, og at have næse for, hvornår et produkt skal lanceres på markedet for at ramme helt rigtigt, siger Charlotte Fly Andersen.
Grand Cru-historien begyndte for 25 år siden, da Erik Rosendahl, der er firmaets stifter, i 1993 indgik et samarbejde med designeren Erik Bagger. Målet var at skabe funktionelt design i en høj kvalitet og til en fornuftig pris.
Første produkt i Grand Cru-serien blev den karakteristiske Grand Cru vinprop i stål og gummi. Allerede første måned solgte Grand Cru proppen over 20.000 eksemplarer alene i Danmark, og i dag betragtes den som et internationalt designikon. Den er blevet solgt i langt over en million eksemplarer, og er siden blevet spydspids for en hel serie vintilbehør.
Produktet og timingen ramte plet, fortæller Charlotte Fly Andersen. Vinpropper havde eksisteret på markedet tidligere, men genialiteten i gummikeglen, der passer ned i alle flasker og lukker tæt, var ikke set før.
En gennemtænkt marketingstrategi lå klar, og det var faktisk en annonce på bagsiden af Bo Bedre, der for alvor var med til at sætte skub i interessen. Hidtil havde man mest af alt set dyre møbler, køkkener m.v. på bagsiden af Bo Bedre, så en lille vinprop flot visuelt præsenteret var nyt og anderledes.
Grand Cru-serien udviklede sig videre og næste skridt var den kendte vandkaraffel, der også meget hurtigt fik en stor salgsvolumen og som førte til en serie af tilhørende glas. Faktisk blev karaflen en af seriens mest populære produkter, og på blot et år solgte man 450.000 stk. Vandglassene har ligeledes været en kæmpe succes med godt 1,2 millioner glas solgt årligt lige siden.
Tidligere kendte man kun til de fine krystalkarafler, så da Rosendahl lancerede Grand Cru karaflen, revolutionerede den faktisk markedet. Karaflen blev nemlig produceret på en flaskefabrik, og ingen andre havde på det tidspunkt Erik Rosendahls mod til at sætte en så stor produktion, som man faktisk skulle aftage, i gang, fortæller Charlotte Fly Andersen.
Da Rosendahl i 2005 lancerede Grand Cru stellet, havde man endnu engang spottet tendensen i tiden. Samlere kunne nu købe et smukt, nutidigt og funktionelt stel til en helt anden pris, end det der tidligere var at finde på markedet, og det blev straks et kæmpe hit. Grand Crus ovnfaste glasforme kom til i 2009. Erik Rosendahl havde spurgt sin designafdeling, hvorfor alle ovnfaste glasfade og forme dog skulle være så grimme? Det blev der så fluks lavet om på med den nye serie fra Grand Cru.
Designet fungerer
Spørger man Charlotte Fly Andersen, hvad det er, der kendetegner Grand Cru, svarer hun: Grand Cru kendetegnes af funktionen. Det fungerer! Grand Cru er kendt for den optimale funktionalitet og det stramme, elegante design, der passer ind i rigtig mange hjem.
Koncepttankegangen var også ny, da Grand Cru blev lanceret for 25 år siden. Det var nyt, at et produkt ikke blot havde en funktion, en kvalitet og et design, Et produkt kunne også tilføres værdi ved at være en del af en helhed.
Hos Rosendahl Design Group sammenligner man koncepttankegangen med et tog. Man finder et lokomotiv, og så sættes vognene på. Grand Cru-vinproppen var lokomotivet for den serie, der efterfølgende blev udviklet med stor succes.
Og netop koncepttankegangen har siden været en del af Rosendahls produkt-DNA. Hvert eneste produkt i porteføljen har således en funktion, en kvalitet og et design, men er samtidig en del af en større helhed, hvor flere produkter løbende kommer til, og kaster ny synergi og anvendelse over de øvrige dele, lyder det.
I dag består Grand Cru-serien af en lang række produkter til bord, køkken og bolig. Det gælder porcelæn, bestik, glas, ovnfaste fade, termokander, opbevaringsglas, trævarer, plastvarer og ikke mindst tilbehør.
Men trods succesen handler det om ikke at hvile på laurbærrene. Således er serien i 2017 blevet udvidet med nye køkkentilbehørsprodukter, og når foråret kommer, lanceres yderligere nye Grand Cru salt- og peberkværne i porcelæn og egetræ, nye brunchtallerkener samt nye ovale fade og ikke mindst en smuk, høj, forkromet jubilæumsstage.
Af alle de brands, der findes i Rosendahl Design Group; Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen Denmark, Lyngby Porcelæn, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna, Global og Arne Jacobsen Clocks er Rosendahl og dermed Grand Cru det brand, der er bredest ude blandt forbrugerne, og kendskabsgraden er utroligt stor.
Også i udlandet har Grand Cru stor succes. Ikke mindst er de norske forbrugere også super glade for det danske design.
Og nordmændene er meget loyale forbrugere, der gerne samler på service, bestik, glas og fade med videre, der matcher, fortæller Charlotte Fly Andersen.
Og er man i tvivl om, at kendskabet til Rosendahls 25 års jubilar Grand Cru er stort i Danmark såvel som i udlandet, så skal man bare holde godt øje med køkkenerne, barvognene og borddækningerne i flere amerikanske film, hvor stemningen skal sættes enkelt, stilfuldt og skandinavisk. For her står der nemlig Grand Cru!