200 år og ”still going strong”
Pillivuyt fylder 200 år i år, men det er stadig innovation og nytænkning, der kendetegner virksomheden i dag. Som for 200 år siden er kodeordene kvalitet, funktion og godt design, der holder, og som for 200 år siden foregår fremstillingen af porcelænet i en lille by i Frankrig.
Der er ikke en isenkræmmer eller designinteresseret med respekt for sig selv, der ikke kender Pillivuyts tærtefad, de smukke skåle med løvehovederne, Steak tallerkenerne eller i det hele taget den fine ild- og ovnfaste i porcelæn.
Pillivuyt fabrikken, der ligger i den lille, naturskønne by Mehun-Sur-Yèvre i Sancerre-regionen, som faktisk er verdenskendt for sin keramik – såvel som sin vinproduktion, blev grundlagt i 1818 – for 200 år siden – af schweizeren Louis Charles Pillivuyt, (deraf navnet).
Allerede et par år efter en svær start modtager Pillivuyt den første designpris i New York, og har gennem årene modtaget en lang række medaljer og hædersbevisninger for sine produkter og ikke mindst for sit håndværk, og mange af de håndværksmæssige traditioner arbejder man stadig med den dag i dag.
”Pillivuyts filosofi er at udvikle og fremstille kvalitetsprodukter til ovn og bord. Det gælder funktion, holdbarhed og smukt design. Herudover er Pillivuyt verdenskendt for sit klassiske og stilrene, tidløse produktdesign, hvoraf mange kan dateres langt tilbage i historien for eksempel Pillivuyts "bistro kop", der blev sat i produktion i 1903”, fortæller marketingchef Line Gunnarsrud fra Thuesen Jensen A/S, der i 1974 introducerede Pillivuyt i Skandinavien. ”I dag er det skandinaviske marked det største eksportmarked i verden for Pillivuyt, og netop derfor kan vi også komme med input, når det gælder nyt design med videre”, fortæller Line Gunnarsrud endvidere.
Udvikling og tradition
Men på trods af sine 200 år, og selvom virksomheden igennem årene har holdt fast i traditionerne og i sit DNA, har Pillivuyt også formået at følge med tiden.
Det traditionsrige ligger i håndværket, der den dag i dag udføres på fabrikken i Frankrig, hvor alt Pillivuyt porcelæn produceres. Og det ligger i den helt specielle, hemmelige opskrift på de porcelænsmasser, der anvendes og i fabriksmetoderne. Nyskabelserne på den anden side, ligger i designet.
”De første mange år udviklede Pillivuyt sine produkter i samarbejde med nogle af verdens bedste kokke bl.a. Paul Bocuse, der ligefrem har udviklet sin signaturret, Trøffelsuppe med låg af butterdej i Pillivuyts suppeterrin. I dag udvikles de nye serier, bl.a. Toulouse-serien i samarbejde med designstudioer, ikke mindst fordi brugergruppen er blevet betydeligt bredere. Fra at Pillivuyt var noget kokkene brugte til i dag at være allemands eje. Faktisk er der nok ikke mange hverken franske eller skandinaviske køkkener, hvor man ikke finder Pillivuyt repræsenteret.
Men allerede i 1860 blev 25 pct. af produktionen faktisk eksporteret. I alle de fornemme huse skulle chefkokken være fransk – og franske chefkokke arbejdede kun med Pillivuyt porcelæn, og de var med til at udvikle nye produkter. På den måde blev adskillige internationale familier – såsom det engelske, hollandske og ægyptiske hof – brugere af Pillivuyt porcelæn fra Mehun-sur-Yèvre.
I begyndelsen af det 20. århundrede havde Pillivuyt en af de største kollektioner af gastronomisk porcelæn i Europa, og man skabte nogle af sine meget karakteristiske produkter, f.eks. den berømte Bistro kop, som stadig bruges på mange caféer over hele verden.
I dag markedsføres et omfattende produktsortiment til ethvert gastronomisk formål. Pillivuyt eksporterer omkring halvdelen af sin produktion til lande overalt i verden, og virksomheden har etableret et omfattende markedsførings- og distributionsnetværk.
Langt størstedelen af medarbejderne stammer fra byen Mehun-Sur-Yèvre og har gjort det i generationer. De tætte bånd mellem Pillivuyt og mange af byens familier har udviklet en særlig kultur og tradition, som den dag i dag er en af grundpillerne i virksomhedens eksistens.
Igennem årene er fabrikken naturligvis blevet moderniseret og produktionen er blevet betydeligt større, men man har fastholdt placeringen i den lille franske by, og man har dermed også fastholdt håndværkstraditionerne.
Og det er måske netop derfor, at forbrugerne stadig falder for Pillivuyt, selv om de enkelte dele er blevet kopieret i utallige variationer af virksomheder over hele verden.
”I Skandinavien er det i høj grad kvaliteten og funktionaliteten, kunderne søger. Pillivuyts porcelæn er ovnfast, tåler microovn og termisk chok fra -30 °C til +350 °C – så det kan tages fra fryseren og sættes direkte ind i en varm ovn. Det er nemt at gøre rent på grund af glasuren, det kan stables og udvalget er stort. Og så harmonerer det klassiske hvide porcelæn med de rene designlinjer fint med den skandinaviske indretningsstil”, fastslår Line Gunnarsrud, og hun fortæller videre, at da man for 40 år siden kom ind på markedet var Frankrig blevet et populært rejsemål, den franske madlavning ”in”, og alt, hvad der var fransk, var fint. ”Vi faldt for madkulturen og dermed også for porcelænskulturen, og det gav et hurtigt skub i den rigtige retning”.
De næste 200 år
I dag har Pillivuyt stort fokus på innovation og skabelsen af moderne faconer – ikke mindst serien Toulouse, der med sit nye udtryk også repræsenterer fremtiden for Pillivuyt.
Men det handler også fremadrettet om den gode kvalitet og funktionaliteten.
”Pillivuyt er skabt til at blive brugt. Vi følger madtendenserne i tiden, og vi skaber multifunktionelle produkter, der kan mikses og matches, og hvor fokus ligger på tilberedning, servering og borddækning”, lyder det fra Line Gunnarsrud, og hun slår fast, at man kigger meget på, hvad der sker på det skandinaviske marked i forhold til produktudviklingen.
”Samtidig holdes der dog fast i kerneværdierne, og der gøres en dyd ud af, at produktionen sker i Frankrig og ikke på en fabrik i Kina”.
Og det kommer heller ikke til at ske fremadrettet, lyder det. ”Vi følger med tiden, men vi har valgt kvaliteten, og vi har valgt at købe ind og producere i Europa”.
I øvrigt har Pillivuyt en stor udviklingsafdeling, hvor man hele tiden søger at optimere og udvikle selve porcelænet. Eksempelvis at gøre det tyndere og mere elegant, men med samme styrke.
Så Pillivuyt er klar til de næste 200 år, og for at fejre jubilæet, har man lavet specielle aftaler med kunderne, så de får materiale, der passer ind i deres markedsføring. Herudover har man skabt en vandreudstilling, der lige nu er på vej rundt til forhandlerne.
-PF