20 år med Normann
Det hele startede i 1999, og det betyder, at Normann Copenhagen i år fylder tyve år! Brandet er dermed en helt integreret del af den danske såvel som den skandinaviske designbranche og med flere designs, der har været med fra start, og som allerede nu kan betegnes som designikoner samt masser af nyheder, er der ikke skruet ned for tempoet hos den københavnske designvirksomhed, der nu sætter fuld fokus på flere internationale markeder og spændende samarbejder.
20 år er værd at fejre! Det vil enhver tyveårig knægt mene; netop det at være på den anden side af de akavede teenageår med en ranglet krop ude af proportioner, ubeslutsomme skægstubbe og en stemme, der kan gå fra dyb bas til falset i løbet af nul komma fem og i stedet nu have fået styr på kroppen, mens skægget og stemmen er blevet seriøse. Han er blevet en mand, en voksen, men samtidig ligger verden for hans fødder, og mange vigtige beslutninger skal tages, og livet og karrieren skal påbegyndes.
Den tyveårige Normann er også blevet voksen. Men dengang det hele startede tilbage i 1999, var Jan Normann Andersen og Poul Madsen, der er mændene bag firmaet ligeledes unge knægte i tyverne, der også stod foran begyndelsen af en karriere og med verden for deres fødder. Med hver deres virksomhed og en butik, der skulle åbnes for Jan og Britt Bonnesen, blev vennerne dog enige om at slå sig sammen og skabe et fælles brand med en ny tilgang til funktion, materialer og design.
Der var ikke så mange regler
De blev fra starten hurtigt kendt som de nye drenge i klassen, lidt larmende og med en masse gode ideer, der skulle prøves af. Der var ikke langt fra tanke til handling, og derfor fik de megen opmærksomhed.
”På det tidspunkt var konkurrenternes sortiment ret ensformigt i udtryk og materialer, hvor vi, der ikke havde nogen baggrund eller traditioner eller regler, vi skulle forholde os til, kunne blande lidt mere. Det var lidt til højre og venstre både i funktion og materialer i kollektionen. Det gør, at vi fra starten - eksempelvis på Formland og andre messer - får rigtig meget opmærksomhed på baggrund af sortimentet, og vi blev hurtigt de nye drenge i klassen”, forklarer Poul, og han fortæller ligeledes, at på det tidspunkt var virksomhederne i designbranchen meget delt op i kategorier, enten var de en ren lampevirksomhed eller en køkkenvirksomhed. Så det kombinerede sortimentet med både lampe-, køkken- og tableware-design, som Normann Copenhagen havde, var nyt, og vakte som sagt meget opsigt.
”Dengang handlede vi måske mere på intuitionen med korte beslutningsprocesser, og prøvede ting af, i dag er det mere gennemtænkt, men vi er stadig lige eksperimenterende. Det er kendetegnende for os, og det vi laver, at vi er intuitive, og det er på en fornemmelse af, om det er noget, der virker eller ikke virker. Men det virkede jo og gør det stadig”, fortæller Poul, og Jan uddyber: ”Vi tog de bedste ting, der virkede, og besluttede os hurtigt for, at vi skulle til at arbejde med designere, så vi kunne få lavet en rød tråd og skabt en kollektion”.
Innovativt design i nye materialer
Nogle af de første designere, de samarbejdede med, var Ole Jensen, Rikke Hagen, Maria Berntsen og Boje Estermann, der blandt andet står bag den banebrydende foldbare tragt og et foldbart dørslag – de funktionelle og pladsbesparende produkter, er sidenhen blevet internationalt anerkendt for det innovative design. Begge er stadig i sortiment, og det innovative design gør også, at tragten er et af de mest kopierede designprodukter i verden. Blandt de første produkter var ligeledes Ole Jensens ”Washing-Up opvaskebalje” i blød gummi, der skulle sætte lidt mere kulør på et kedeligt hverdagsgøremål som opvasken. Den fik enormt meget omtale både for det designmæssige aspekt, det legende element i designet og tilgangen, men måske mest af alt lød der et ramaskrig over en opvaskebalje til flere hundrede kroner. Men opvaskebaljen vandt indpas, og designet blev belønnet med flere internationale designpriser. ”Man kunne åbenbart godt sælge opvaskebaljer til 500 kr.”, siger Jan med et smil på læben.
Siden er listen af designere, som Normann Copenhagen samarbejder med, blevet væsentlig længere, og tæller designere fra hele verden.
Fra konceptbutik til showroom til galleri
Vi sidder i showroomet på Østerbrogade i København. Her har Normann Copenhagen holdt til siden 2005, hvor de åbnede en konceptbutik med deres egne designs OG konkurrenternes på hylderne samt eksklusive modebrands. Lokalerne har tidligere huset et vanddestilleri, et teater, et lydstudie og en biograf, og det ses tydeligt i de finurlige detaljer, der er blevet restaureret med respekt for historien. De historiske detaljer tilfører lokalerne en særlig ånd og fungerer som en interessant baggrund for Normann Copenhagens cool og skandinaviske designs. Inden flytningen til Østerbrogade 70 havde Normann Copenhagen showroom på hjørnet af Århusgade og Strandboulevarden, men med flytningen gik man fra 140 m2 til 1700 m2 – en væsentlig up-grade.
Da butikken åbnede, blev den hurtigt optaget på diverse must-see lister fra internationale rejseguides til København, og blev en populær og velbesøgt turistattraktion med flere internationale gæster end lokale københavnere. For et par år siden gennemførte Normann Copenhagen en større renovering af butikken, og omdannede lokalerne mere til et showroom. Her vises nu udelukkende Normann Copenhagen designs og løbende danner lokalerne rammen om spændende events og udstillinger. Som noget helt nyt og anderledes blev der skabt et mere gallerilignende space med skiftende udstillinger og opsigtvækkende installationer, som et helt pink rum, der særligt på grund af sit instavenlige udseende blev så populært, at flere modebrands ville skyde deres kampagner i rummet og deslige sangere deres musikvideoer. Siden er rummet blevet guldfarvet og nu stribet, og har altså ageret baggrund på adskillige selfies, der kun får endnu flere besøgende til at strømme til.
Spændende samarbejder
Normann Copenhagen har gennem alle årene forholdt sig lidt anderledes til branchen og afprøvet nye veje. Det falder dem faktisk helt naturligt at tænke anderledes. Det har ført til mange spændende samarbejder og sjove opgaver. Gennem årene er det blandt andet blevet til et samarbejde med kunstmessen CHART, en fest i samarbejde med MTV, en cocktailbar med ejeren fra den sagnomspundne Bar Basso i Milano, der er kendt blandt de fleste, der har været på møbelmesse i Italien. Der er ingen tvivl om at, Normann Copenhagen tænker anderledes, og det gør dem faktisk lidt svære at kategorisere som bare værende et møbel- og designbrand, men det er samtidig enormt forfriskende ikke at vide, hvad de finder på som det næste.
Igennem flere år har Normann Copenhagen flirtet med kunstbranchen og med showroomet, der havde fået mere gallerilignende karakter, virkede det helt naturligt for Normann Copenhagen også at tænke kunst ind i sortimentet. I samarbejde med kunstkurator Jens-Peter Brask og en række internationale kunstnere har Normann Copenhagen præsenteret en særkollektion i krydsfeltet mellem kunst og design. Resultatet er en farverig og eklektisk kollektion, der spænder fra pikante spillekort over abstrakte spejle til et skulpturelt seksbenet sidebord.
Fra en turistattraktion til en anden
Endnu et spændende kapitel og et anderledes samarbejde, som Normann Copenhagen har taget hul på, er samarbejdet med Tivoli om at skabe et globalt designbrand med anker i Tivolis meget karakteristiske arkitektur, farver, objekter og grafik, der er gennemgående for hele den skattede have og dens forlystelser. For at give de tusindvis af besøgende i haven en mulighed for at tage lidt af tivolifølelsen med hjem, har Normann Copenhagen i samarbejde med Tivoli lanceret en kollektion med mere end 300 designobjekter. Den omfattende kollektion består bl.a. af en serie af stilfulde knager, vægspejle og bakker i changerede blågrønne farver inspireret af de flotte påfugle, der frit bevæger sig rundt i Tivoli. Parkens velkendte lysunivers er desuden fortolket som lysestager og en belysningskollektion af væglamper, bordlamper og pendler. Her finder man blandt andet Emperor-pendlen, hvis karakterfulde moderne design skabt af en lang, slank hals og sfæriske detaljer i skinnede messing henter inspiration i havens asiatiske arkitektur. Mens Balloon-serien af både lamper og vaser leder tankerne hen på de farverige balloner, der er med til at vække legende minder om besøget i den velkendte forlystelseshave. Med kollektionen er der rig mulighed for at få en bid af Tivoli med hjem i stuerne, og dermed kunne forlænge oplevelsen af at være i den fortryllende have midt i København, ligegyldigt hvor i verden, man bor.
”Vi blev kontaktet af Tivoli med henblik på at komme med designforslag til nogle produkter. Vi synes bare det var så spændende, så den greb vi med det samme og kom hurtigt tilbage med et oplæg om at lave en hel kollektion i samarbejde med dem”, fortæller Poul, og Jan uddyber:
”Det var vores idé at lave et globalt designbrand, og i stedet for at lave billigt merchandise, hvorfor så ikke lave noget ordentligt. Tivoli er faktisk den institution i hele Danmark, der har gået mest op i design, arkitektur og kunst, og det kan man se på alle de ting, der er lavet derinde; lamper, plakater og meget mere. Det syntes Tivoli var rigtig interessant, og det arbejdede vi så videre på”.
Tivoli-kollektionen bliver løbende udviklet med nye produkter, særligt kommer der meget mere belysning, da det jo er en helt essentiel del af Tivolis historie.
Normann Copenhagen har siden begyndelsen haft en evne til at være utrolig nytænkende og endda forud for deres tid. Det synes stadig at være gældende, og må siges at være en væsentlig grund til, at brandet har succes og vedbliver at holde sig aktuelle. Men der arbejdes også for det.
”Vi prøver hele tiden at skubbe til nogen ting og udfordre os selv”, siger Poul, og Jan fortsætter:
”Der er ingen tvivl om at konkurrencen er blevet væsentlig større, end den var, da vi startede. Det var meget delt op, du havde mode for sig og design for sig. Nu er det jo blevet et stort miks af kunst, design, mode og folk, der krydser ind over brancher. Det er blevet en helt anden konkurrence, det er blevet en global konkurrence. Dagsordenen har også ændret sig især efter finanskrisen. Man er mere oppe på dupperne. Og så er verden også blevet mindre. Da vi startede, rejste vi jo rundt hele tiden. Det er blevet meget nemmere at handle globalt i dag. Hele digitaliseringen har virkelig ændret tingene.”
Nye eventyr venter
De nye globale muligheder gør også, at Normann Copenhagen nu sætter fuld blus på fjernmarkederne Sydøstasien og USA. ”Vi har haft et rigtig stort fokus i Europa. Men der er ingen tvivl om, at nu er USA og hele Sydøstasien i fokus, det er de nye eventyr, vi er i gang med. Vi er godt etableret, og vores brand er kendt i Europa. Det skal vi nu have gjort i Sydøstasien, hvor vi har været i mange år, men nu bliver der brugt en hel masse energi her såvel som i USA. I USA har vi også været i mange år, men vi har ikke fået rigtig fat. Så nu er vi i gang med at bygge organisationer op på disse markeder”, fortæller Jan.
Verden ligger for den tyveårige Normann Copenhagens fødder. De tyve år og jubilæet, der officielt falder i oktober, skal selvfølgelig fejres senere på året. Det er en væsentlig milepæl for fødselaren Normann, og også for Jan og Poul.
De nye drenge i klassen er blevet voksne, men så måske alligevel ikke. De er stadig lige eksperimenterende og hurtige til at kaste sig ud i noget nyt og anderledes. Men med 20 år på bagen som et af Danmarks bedst kendte designbrands kan de ikke løbe fra, at der med tiden er kommet noget erfaring, livsrigdom og måske endda lidt flere smilerynker. Men det pynter, og det gør, at de og brandet står stærkt og velfunderet i branchen, men stadig formår de at holde sig aktuelle, da de karakteristiske Normann træk, som det at være nytænkende og eksperimenterende stadig er helt tydelige - men altid med et tvist. Man ved aldrig helt, hvad man skal forvente, men man kan være sikker på, at det bliver godt.