”Smukke ting gør, at vi lever længere”

Det danske designbrand House Doctor startede for 20 år siden med åbningen af en lille brugskunstbutik. Siden er det blevet til et stort livsstilshus med flere brands og omfattende kollektioner. Fællestrækkene for det hele er æstetik, og ideen om at skabe universer mere end bare produkter. Med masser af nyheder og nye brands i pipeline er takten for fremtiden sat.

I 1999 åbnede søstrene Gitte Juhl Capel og Rikke Juhl Jensen en lille brugskunstbutik i Ikast. Det blev hurtigt en populær destination, der med et anderledes udvalg i form af en blanding af egen produktion og varer de fik produceret, vækkede opsigt hos de omkringliggende butikker. Det gav søstrene lidt mere blod på tanden, og de bestemte sig for at tage på Formland og teste deres varer af. Det udviklede sig til en kæmpesucces med 100 nye kunder, og så fik Rikke og Gitte travlt. I 2001 besluttede de at lukke butikken og i stedet køre fuld fokus på brandet og produktionen af egne varer.

Æstetikken er altafgørende
Behovet for skønne ting og et hjem, der emmer af hygge og æstetik har altid været vigtigt for House Doctor og er tydeligt i udviklingen af deres produkter.

Vi vil gerne skabe sammenhæng men også forskellighed.

Rikke Juhl Jensen

”Vi går meget højt op i æstetik. Hver eneste gang vi kigger på et nyt projekt, et nyt produkt, et nyt brand eller en ny idé til noget, så er æstetikken noget af det, der står højest på listen for os”, forklarer Rikke Juhl Jensen, der som designer står bag en stor del af House Doctors produkter, og hun understreger, at: ”Selvom vores brands er unikke hver især, så har de en kæmpe fællesnævner i kraft af æstetikken”.

Æstetik er for Rikke og dermed også for House Doctor en enorm kvalitet, og hun er overbevist om, at vi både bliver gladere og bedre mennesker af at omgive os med æstetiske og skønne produkter i vores hjem og i vores hverdag. ”Smukke ting gør, at vi lever længere”, siger hun med et glimt i øjet, men man skal ikke lade sig narre. Rikke mener det faktisk helt alvorligt, og der er vel heller ingen tvivl om, at skønne produkter er med til at berige os og vores hverdag. Og glæde og lykke må siges at være gode forudsætninger for et længere liv.

”Vi har gennem årene fået opbygget en filosofi omkring, hvad House Doctor er. Hvad er design for os og hvad er godt design, for vi lægger ikke skjul på, at vi er en kommerciel virksomhed, som dog er gode til at se, hvad det er, markedet vil have. Vi har mange medarbejdere, der har været med i rigtig mange år, så den filosofi og DNA, der ligger i huset, er ikke så let at rokke ved”, fortæller Rikke, og hun forklarer desuden, at erfaringen er en god ting både i forhold til drift af en virksomhed og også i forhold til det at finde inspiration og komme med ideer til nye projekter og produkter. Det giver en form for ro, men også en alsidighed, da inspirationen til et nyt produkt kan komme fra meget forskellige vinkler.

”Vi er mange kreative i huset, og vi arbejder meget forskelligt, og det er fedt!”.

Flere brands kommer til
En anden ting, Rikke og hendes søskende finder ud af, er at House Doctor brandet er meget mere end bare produkter. Det er en livsstil og et univers, der med udgangspunkt i det æstetiske hurtigt rykker ind på andre områder i hjemmet. Det sker i første omgang i takt med samarbejdet med den franske kok og konditor Nicolas Vahé. I fællesskab finder de ud af at koble Nicolas Vahé evne for at sammensætte smage og skabe lækre delikatesser med House Doctors evne for at skabe et sammenstøbt univers i form af skønne produkter. ”Han er god til det, der er inde i glassene, og vi kunne muligvis være et bud på at skabe designet og hjælpe med, hvordan et brand kan skabes herudfra”, forklarer Rikke om de første tanker, der danner grundlaget for det samarbejde, der hurtigt viser sig at være en succes. Efter fire år beslutter Nicolas Vahé at træde ud af samarbejdet, og partnerne skilles som venner, og i dag kører House Doctor brandet videre alene.

Det næste brand, der kommer ud af House Doctor er Meraki, der har fokus på sæbe- og hudplejeprodukter. Men inden Meraki blev lanceret som sit eget brand, havde House Doctor faktisk et mindre sæbesortiment i eget regi. Efter Rikkes eget udsagn kunne det dog godt gøres bedre, og produkterne ville stå stærkere som en del af et helstøbt brand med sin egen kollektion. ”Hvad nu hvis vi tog de her produkter ud af House Doctor og lavede et brand, hvor vi kunne skabe et helt univers omkring produkterne?”, fortæller Rikke om tankerne fra denne periode. Derfor er der også med tiden kommet mange flere produkter og kategorier til sortimentet i form af tekstiler, accessories samt en herrelinje og en kollektion til børn med både plejeprodukter og tekstiler.
Office-brandet Monograph havde faktisk en lignende begyndelse. Inden da fandtes der også produkter af denne type i det samlede House Doctor sortiment. Men igen var tanken, at hvis man tog disse produkter for sig og supplerede med flere, ville man kunne skabe et helstøbt brand, der i butikkerne både kunne stå alene, men også supplere House Doctor og dermed vinde større indpas.

”Når man kan skabe universer, som komplimenterer hinanden, så har man lige pludselig ret til at være flere steder. Vi fik jo øjnene op for nye kunder, der kom ind i biksen. Så det der med at co-brande, det har der været rigtig meget synergi i for os. Så man kan sige, at den ene type kunder er kommet ind ad døren og har taget den anden med”, forklarer Rikke.

Society of Lifestyle
Netop det her med at skabe universer kalder de hos House Doctor ’Society of Lifestyle’, og det er noget de kommer til at have meget mere fokus på i fremtiden.

”Vi vil gerne skabe sammenhæng men også forskellighed”, forklarer Rikke om dynamikken mellem House Doctor brandet og de indtil videre tre andre brands; Meraki, Nicolas Vahé og Monograph.

Rikke løfter dog sløret for at, der hos House Doctor er to nye brands i pipeline. Det første brand er klar allerede til starten af næste år. Igen er tanken om at skabe vellykkede og helstøbte universer gennemgående.

House Doctor 2.0
House Doctor har arbejdet meget med sig selv og essensen af brandet for netop at finde ind til kernen, og til efterårets messer kan dette blandt andet ses ved at der er skruet op for iscenesættelsen, så det tydeligt fremgår hvem House Doctor er.

”Vi forsøger at sigte efter os selv igen. Vi mener faktisk, at House Doctor er House Doctor. Vi skal ikke til at være et andet brand eller ændre os for at imødekomme en bestemt slags kunder”, forklarer Rikke, og beskriver, at de kalder dette projekt for House Doctor 2.0, som i bund og grund handler om at genfinde det bedste ved House Doctor og fokusere mere målrettet på det.

”Man skal kigge på det man arbejder med, og man skal være grundig og hele tiden sørge for at give det bedste til projektet”.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023