“Intet nyt – alt nyt”

Med det overordnede tema “Nothing New, Everything New”, lanceres Heimtextil trenden 21/22 og giver et overblik over de designoverskrifter, der skal arbejdes med i efteråret og vinteren næste år. Og uanset om man arbejder med tekstiler eller andre boligrelaterede trends, er der masser af inspiration at hente.

Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT er leadperson på Heimtextil trenden 21/22..

Heimtextil er flyttet til maj 2021 og Messe Frankfurts andre store messer, Ambiente og Christmasworld slås sammen og flyttes til april 2021. Det gør trenden om end endnu mere relevant, for nu handler det i høj grad for detailhandlerne om at kunne danne sig et overblik over markedet online, og uanset om man deltager på messerne eller ej, skal man have lagt retningslinjerne for sine indkøb fast.


Heimtextils Trend Council består af Anne Marie Commandeur fra stiljinstituut Amsterdam, Kate Franklin og Caroline Till fra London studio FranklinTill og danske Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business, der denne gang styrer alle trendaktiviteterne.


“Nothing New, Everything New”
Igennem mange år har livsstilbranchen spurgt “Hvad er det nye i år?“. Nyheder og kulturel erosion er ”drivers”, når det kommer til livsstilsprodukter. Grunden til det blev lagt i det 20. århundrede, da shopping skiftede fra at være nødvendighedsdrevet til at være lystdrevet, og forbrugsprodukter blev ikke længere skabt til at holde livet igennem. Nu er tiden inde til en ny forståelse af det nye. Både forbrugerne og branchen forandrer eksisterende systemer, og der ses nye måder at arbejde på. Velkommen til “Nothing New, Everything New” – Intet nyt, alt nyt.


Krisen som en innovationsdriver
De første to årtier af dette årtusinde bragte flere udfordringer for branchen – ikke mindst den nuværende corona-pandemi. Men kriser er også drivkraften bag innovation. I tekstilindustrien er digitalisering og bæredygtighed i øjeblikket allestedsnærværende innovationsoverskrifter, og corona-pandemien sikrer, at begge overskrifter bliver endnu vigtigere i boligtekstilbranchen. Heimtextil Trends 21/22 giver et overblik over status quo i denne udvikling, bygget op omkring trendretningerne: "Repurpose", "Rewild", "Reinforce" og "Revive".

 
Heimtextil Trends 2021/2022 overblik:

 

Repurpose..

Repurpose
Repurpose er ikke en forbigående tendens. Det er snarere en måde at ændre produktudviklingsfortællingen i tekstilindustrien fra at skabe originale tekstiler til at kuratere eksisterende tekstiler, så de danner nye visuelle udtryk. I modsætning til den traditionelle designproces, der begynder med en idé, begynder Repurpose med at man overvejer, hvad der kan fremstilles af allerede eksisterende materialer. Men processen fra skabelse til kuratering giver det allerede eksisterende tekstiler et nyt formål og værner om det, der allerede er skabt. 

 

Rewild..

Rewild
Rewilding handler om at vende tilbage naturen, tilbage til den oprindelige vilde tilstand. Men tendensen Rewild bevæger sig ud over blot dét at vende tilbage til naturen. Det handler ikke om at gøre naturen autentisk, men i højere grad om at forstå naturens ægte visdom. I den urbane og postmoderne verden har generationerne stort set mistet forbindelsen til den omkringliggende økologi. Det har en betydelig indflydelse på, hvordan den enkelte bruger og forstår det økosystem, de lever i. Fra autentisk til ægte. Rewild handler om at genopdage naturens ressourcer, at anvende dem i en moderne kontekst og levere på bæredygtige eller endda regenerative løsninger. Rewild-tendensens visuelle udtryk fokuserer på retninger hentet fra naturens laboratorium; oprindelige, vilde og en enkel levevis.

Reinforce..

Reinforce
Et robust udtryk og en brutalistisk arkitektur er nøgleelementer i Reinforce-trenden. At styrke er at gøre noget stærkere. Lang levetid har en stor indflydelse på farver, materialer og design. Reinforce leger med en enkel og ligefrem skandinavisk stemning med et robust, ærligt og minimalistisk look. Fra kort levetid til lang levetid - Reinforce handler om materialernes visuelle og kompositoriske levetid. Der hentes inspiration i måden, skandinavisk design fusionerer designets holdbarhed med funktionaliteten, for netop den tilgang har over tid vist, at ved at tilføje de tunge og holdbare materialer, skabes en visuel modstandskraft.   

 

Revive..

Revive
Ungdommelig aktivisme afspejles i perspektivet, holdningen og adfærden i forhold til vores verden af "ting". Revive udforsker kreativiteten. Med et fokus på at opnå en større følelsesmæssig tilfredsstillelse igennem selve processen med at skabe snarere end via det resultat, der opnås. I Revive gælder der ingen regler for reparation, behandling, læring og eksperimentering. Fra resultat til proces handler Revive om at føle, fornemme og genskabe forbindelsen til de menneskelige kompetencer. Her genoplives og æres den immaterielle tilstand af flow, der opstår i selve skabelsesprocessen i modsætning til at fokusere på det endelige objekt. Reparationer, der tidligere var noget alle gjorde brug af, er nu en kreativ metode, og således fokuserer Revive-tendensen mere på proces, på den moderne reparation og på eksperimenterne.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023