Årets farve 2017: Greenery begyndelsen på noget nyt
Et naturligt farvevalg fra Pantone; en farve, som faktisk gør et comeback på alt inden for design og mode. Sådan lyder det fra Louise Klarsten fra ColorHouse, der repræsenterer Pantone i Skandinavien.
Et naturligt farvevalg fra Pantone; en farve, som faktisk gør et comeback på alt inden for design og mode. Sådan lyder det fra Louise Klarsten fra ColorHouse, der repræsenterer Pantone i Skandinavien.
Hun fortæller videre, at Greenery 15-0343 tilhører en farvefamilie, vi kommer til at se rigtig meget til i de kommende år. Ikke siden 70erne har den haft så stor en gennemslagskraft - måske fordi den repræsenterer begyndelsen på noget nyt, og dermed er kendetegnende for verden, som den er lige nu.
Vi ser, hvordan nuancer, der ikke har været populære i mange år, nu diskuteres og vælges af vore designkunder rundt omkring i Skandinavien inden for alt fra møbler, mode, design, skønhed, emballage og biler. Det, der tidligere ansås for at være en farve, der var svær at arbejde med, er nu en accepteret farvefamilie, hvor Årets Farve 2017 er en af godbidderne.
At vælge Årets farve sætter fokus på det faktum, at både vi og vore kunder inden for design lægger et utroligt stort arbejde i såvel farvevalg som farvekombinationer i produkter og kollektioner til den kommende sæson. Farvevalg og materialevalg afspejler således tidsånden og er af stor betydning for udviklingen i designvirksomhederne. Farver er nemlig et af de vigtigste parametre, når der købes designprodukter, og de er en stor del af oplevelsen, hvad enten det gælder mode, indretning, design eller skønhed, netop derfor betyder farven rigtig meget for forbrugeren.
Greenery 15-0343 kan på et billedligt plan symbolisere de grønne undertoner i vores tid; renere mad og miljø, og ikke mindst er det en tydelig markering af, at vi sætter pris på vores miljø, og at vi vil fortsætte med at gøre det også på lang sigt. Og når tanken om et renere miljø bliver en selvfølgelighed, der understreges af, at symbolikken ikke længere har samme farve som naturen, er vi nået langt.
Det er herligt at arbejde med designere som kunder, når ideen med design netop er at skabe løsninger og at se nye muligheder, og her kommer der til at ske rigtig meget inden for både materiale- og farvevalg i de kommende år. Samtidig kommer vi til at se et øget tryk på investeringer i grønt design og materiale-innovationer for en proaktiv forbruger, er alt, der kræves, slutter Louise Klarsten.