Årets elevtalenter er fundet

Designbase var forleden inviteret med, da Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat kårede årets elevtalenter i detailbranchen. Men det var også en dag, hvor detailhandlens grønne omstilling og digitalisering var i fokus – tendenser, som fremtidens elever skal være med til at indfri.

De tre vindere af Fagprøveprisen sammen med HK Formand Mette Høgh og Viceadministrerende direktør hos Dansk Erhverv, Laurits Rønn. Foto: Dansk Erhverv..

Forleden kunne man endnu engang opleve Børssalens indtagende barokarkitektur danne rammen om en helt særlig forventende stemning, da Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat for 24. gang inviterede til hædring af detailbranchens dygtigste elever med årets Fagprøvepris.

Detailbranchen står i dag overfor potentielt omvæltende forandringer gennem stigende fokus på digitalisering og krav om bæredygtighed fra forbrugere, leverandører og politikere. Til årets prisuddeling handlede det derfor om de grønne og innovative initiativer, som kan være med til at bringe branchen bedre ind i fremtiden.

Daniel Flendt Dreesen og Lasse Due Andersen, partnere i iværksættervirksomheden Green Behavior, talte ved eventen om grønt forandringsdesign, og om hvordan man som virksomhed taler til menneskets reptilhjerne med henblik på at skabe bæredygtige forretningsløsninger. Og CXO og co-founder af stormagasinet Censuum, Dion Rosvang Guldbjerg, gav gæsterne et indblik i, hvordan digitalisering giver nye og demokratiserende måder at handle på – både for forbrugere og forhandlere.

Men det er ikke kun detailbranchens virksomheder, der skal stå i spidsen for den grønne udvikling. Det er en problemstilling, som landets elever også kan have en særdeles relevant rolle i at løse, mener viceadministrerende direktør hos Dansk Erhverv, Laurits Rønn:

“Det er især den yngre generation, der efterspørger en større bevidsthed om klimaansvarlighed hos virksomheder, så hvis detailhandlens butikker skal fortsætte med at være relevante i fremtiden, bliver de naturligt nødt til at tænke bæredygtighed og digitalisering ind i forretningsstrategien. Branchens nyudklækkede elever har allerede de her tendenser inde under huden. De tilhører som regel selv de yngre målgrupper og besidder et fagligt indblik fra elevuddannelsen, som tilsammen giver en utrolig værdifuld cocktail. Derfor har vi virkelig gavn af dem i branchen”.

Et misforstået fag
Derfor har områderne bæredygtighed og digitalisering også haft central betydning, da priskomitéen skulle beslutte, hvilke fagprøver, der skilte sig særligt ud. Prisuddelingen handler imidlertid ikke udelukkende om elevernes kreative indsigt og faglige kompetencer. For Mette Høgh, formand for HK Handel, er Fagprøveprisen en vigtig brik i selve budskabet om elevuddannelsen.

“Det er vigtigt at sætte fokus på branchens elever, og være med til at vise andre i branchen, hvorfor de er sådan en værdifuld arbejdskraft. Elevfaget er noget, rigtig mange har meninger om men ikke særlig meget kendskab til. De forestillinger håber vi, Fagprøveprisen kan være med til at mane i jorden, ved at eksemplificere, hvordan eleverne er med til at skabe konkrete forandringer og løse problemstillinger, som virksomhederne måske ikke selv havde kommet frem til”, siger hun.

Og nu til vinderne: Johanne Bondgaard, udlært hos Matas i Struer, løb med førstepladsen hos eleverne fra detailhandelsuddannelsen og den medfølgende præmie på 25.000 kroner. Mikkel Per Christensen, udlært hos Sportmaster i Lyngby fik en flot andenplads og 20.000 kroner. Endelig gik 3. pladsen og 15.000 kroner til Nicklas Elgaard Hansen udlært hos Kop & Kande i Aars.

Det var en tydelig rørt tidligere elev, nu ansat salgsassistent hos Kop & Kande-forretningen, Nicklas Hansen, Designbase fangede efter prisoverrækkelsen.

Nicklas Elgaard Hansen fra Kop & Kande løb med 3. pladsen for sin fageksamen. Foto: Dansk Erhverv..


“Jeg føler virkelig, at prisen bekræfter, hvordan min fagprøve er noget ekstraordinært. Jeg startede helt fra bunden som ungarbejder til nu at være uddannet salgsassistent, så tilmed at blive anerkendt for sin indsats med en decideret pris er fuldstændig surrealistisk. Jeg er meget stolt af mig selv”, lød det fra Nicklas Elgaard Hansen.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023