06.12.2022  |  Business  |  Branchenyt

Årets elev i Kop & Kande

Kamilla Ravnmose Madsen fra Kop & Kande i Viborg løb med titlen som Årets elev i kæden, en kåring, som hun er meget stolt af. ”Det er jo altid rart at blive anerkendt for det, man gør”, siger hun.

Kamilla Ravnmose Madsen er netop blevet kåret til Årets elev i Kop & Kande. ”Det er et skulderklap og en anerkendelse af, at man gør det godt, og det er da dejligt at få den ros, når man er oppe imod så mange andre dygtige med-elever”, siger Kamilla.
Udgangspunktet for kåringen var den fagprøve som Kamilla afleverede tidligere på året, i forbindelse med afslutningen af sin elevtid på Handelsfagskolen. Kamilla skrev om Berndes b.green stegepander, der er produceret af 100% genanvendt aluminium, og som forhandles af Thuesen Jensen. Kamilla fik 12 for sin opgave.


”Jeg brænder for miljøet, og derfor var det naturligt for mig at vælge et produkt, der sætter fokus på netop miljøvenlighed og genbrug”, fortæller Kamilla. Samtidig var stegepanderne et nyt produkt i butikken.
”Jeg ville skabe en kampagne, der gav mening for kunderne, og som kunne give noget ekstra.


Kamilla valgte at samarbejde med en anden butik i Viborg nemlig ”Grøn fornuft”, der er bæredygtig, Danmarks første Naturli’-forretning, og som drives af Viborg HK.
”Jeg mødtes med dem, og vi aftalte, at købte man en Berndes b.green stegepande hos os, fik man voucher til varer i ”Grøn fornuft”. Det var en win win. Det gav noget ekstra til salget hos os, og det gav dem mulighed for at komme i kontakt med flere kunder”, fortæller Kamilla.
Hun lavede også en demonstration af pandekagepanden i butikken med stor succes og mange solgte pandekagepander.


Kampagnen løb over to uger og blev naturligvis fulgt op af markedsføring på Facebook og Instagram, og i den periode solgte butikken hele 34 Berndes b.green stegepander.

Storytelling
Kamilla er ikke i tvivl om, at storytelling er vigtig. Ikke mindst med produkter som Berndes b.green stegepanderne. ”Man kan stå med panden og fortælle kunden, at her er der brugt 28 aluminiumsdåser, og her er der brugt 34 dåser. Det vil kunderne gerne høre”.
Kamilla fortæller også, at hun fik god opbakning fra Thuesen Jensens sælger og fra baglandet i forhold til f.eks. at skaffe certifikat på, at det var genbrugsaluminium. ”Jeg ville jo ikke lave greenwashing”, siger hun med et smil, og certifikatet indgik desuden også i fagprøven.
Herudover omfattede Kamillas plan morgenmøder for at gøre det til et fælles forretningsprojekt, og yderligere en konkurrence om, hvem der kunne sælge flest pander i perioden.

Det er vigtigt at have elever
Peter D. Therkelsen, der af adm. direktør i Kop & Kande, fortæller, at man for at blive indstillet til årets elev yderligere skal være aktiv på skolen og have en god forståelse for at omdanne teori til praksis i hverdagen – både i forhold til leverandører og produkter, men i høj grad også mod kunderne.
”Herudover skal man være en god kollega, medstuderende og holdspiller, og man skal udvikle sig i elevtiden – både fagligt og praktisk men også som menneske, og så skal man være en god ambassadør for kæden og flittig i butikken”, lyder det fra Peter Therkelsen, der videre fortæller, at Handelsfagskolen indstiller tre kandidater, hvorefter man på kædekontoret læser deres fagprøver igennem og tager endelig stilling til, hvem, der skal løbe med prisen som årets elev.


”Det er vigtigt for Kop & Kande at have elever. Vi kan se, at mange af eleverne efter endt uddannelse fortsætter deres karriere hos os. Ved at kåre årets elev viser vi, at vi rigtig gerne vil have dygtige og engagerede elever, og så skal vi naturligvis fejre dem, når de gør det ekstraordinært godt”, fastslår Peter Therkelsen.


Nye udfordringer
Kamilla blev fastansat i butikken i Viborg efter endt elevtid, og hun er meget glad for isenkrambranchen.
”Det er en dejlig branche med masser af muligheder for videreudvikling og masser af gode oplevelser. Jeg begyndte i butikken som juleassistance, da jeg var 19 år, og jeg har fået en rigtig god forståelse af branchen og af, hvad det kræver at drive en detailbutik. Jeg har haft nogle fantastiske læremestre med indehavere i butikken og en meget dygtig lærer, Morten, på Handelsfagskolen. Men jeg er 23 år, og verden ligger åben, så nu skal jeg prøve noget andet. Om det bliver på kædekontoret eller hos en grossist eller andet, det må tiden vise”, slutter Kamilla.
Det er i hvert fald ingen tvivl om, at vi kommer til at se mere til hende i design- og interiørbranchen i fremtiden.

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere