Årets designer på Maison&Objet
Maison&Objet i Paris er klar til at slå dørene op fra 18.-22. januar 2019. Som der er tradition for, vælger Maison&Objet en Årets Designer, og denne gang er det den tyske designer Sebastian Herkner, der bliver sat fokus på.
Gratis adgang til Maison&Objet
Som læser af DESIGNBASE får du gratis adgang (normalpris ved indgangen 70 EUR) til MAISON&OBJET, som afholdes 18.-22. januar 2019 i Paris. Kontakt PROMOSALONS på tlf.: 33 93 62 66 eller send en mail til: denmark@promosalons.com for at få en gratis invitationskode.
Husk at MAISON&OBJET kan opleves hele året via den digitale platform MOM (MAISON&OBJET AND MORE). Her kan man når som helst se sine favoritmærker og komme i direkte kontakt med messens udstillere og andre nøglepersoner. Man kan tilmelde sig på www.maison-objet.com
Sebastian Herkner er Årets Designer på dette forårs Maison&Objet i Paris, hvor 3000 brands og mere end 85.000 besøgende samles på messens 115.000 kvm.
Maison&Objet er et professionelt event for livsstils- og designbranchen og hvert år samles således mere end 85.000 fagfolk, hvoraf 50 pct. kommer fra lande uden for Frankrig. Nye kontakter og upcoming talenter samt et stort fokus på trends har gjort, at messen igennem årene er blevet en effektiv katalysator for brandudvikling og vækst i branchen. I september 2016 lancerede man således den digitale platform MOM, hvor indkøbere kan få et samlet overblik over de seneste nyheder og produkter fra de udstillende brands, producenter, kunstnere, håndværkere og designere året rundt.
Sebastian Herkner
Årets Designer, Sebastian Herkner er tysk og uddannet på Offenbach University of Art and Design. Han samarbejder med en lang række internationale designhuse med ikke mindre end 21 projekter i pipelinen i 2018 for brands som Moroso, Dedon, Thonet og Lintello.
Over de seneste 10 år, har han modtaget over 30 priser; anerkendelser af hans på den ene side innovative og på den anden side traditionelle designarbejde. Maison&Objet har altid bestræbt sig på at promovere designere, der med deres originalitet og ekspertise påvirker deres generation, og det har Sebastian Herkner netop gjort med sin fantastiske karriere.
Siden han åbnede sit designstudio i 2006, har det været hans mål at fusionere det kreative med det traditionelle, nye teknologier med håndværk. En tilgang til design, han valgte og så endda lang tid før designverdenen begyndte at ride på den nu meget trendy bølge. Hans uforbeholdne kærlighed til det traditionelle håndværk var det, der lå til grund for hans første designikon “Bell”-bordet, hvis stål og messingfad ligger på en mundblæst glasbase fremstillet på en gammel bayersk glasfabrik.
”Det er vitalt, at vi genopliver alle disse traditionelle former for håndværk før de bliver glemt, for de er en integreret del af vores kulturarv”, siger Sebastian Herkner.
Øje for farver
Hans lyst til at tage udfordringer op og prøve nye områder af, har ført ham til at designe briller, cykler og parfumeflasker samt selvfølgelig design til interiørbranchen og endog tøj for Stella McCartney, hvor han var i praktik.
Han har en fantastisk flair for farver.
“Farver er ofte det sidste, designere tænker over. For mig har det altid været begyndelsen til hele designprocessen”. Han indrømmer dog, at “Det kan tage år at finde den helt rigtige farvekombination”.