Vi vil skabe design der holder

”Vi lægger hjerteblod i det, vi gør. Det betyder meget for os, at vi er tro overfor originalerne, selv om de fortolkes, så designet harmonerer med tiden i dag”, siger Nadia Lassen fra byLassen, der står bag Mogens Lassens Kubusstage.

Kubusstagerne er designet af Mogens Lassen..

“At dykke ned i Mogens og Flemming Lassens gamle tegninger og skitser er som at dykke ned i en skattekiste af design”. Sådan lyder det fra Nadia Lassen, der er oldebarn til designeren Mogens Lassen og en del af virksomheden byLassen, der i dag atter har sat ikke mindst Kubusstagen på det internationale designlandkort.

Mogens Lassen designede Kubusstagen, der i dag tæller blandt de helt store danske designikoner i 1962, og Kubusstagen blev da også den, der blev inspirationen til byLassen, som Nadia ejer med sin onkel Søren Lassen samt Peter Østergaard.

Ambitionen er helt klart at vise, at Mogens og Flemming Lassen kunne meget mere end Kubusstagen og ikke mindst at skabe et univers omkring de to arkitekter.

Nadia Lassen har sat sig grundigt ind i historien bag Mogens og Flemming Lassen, som hun kalder de ”glemte” arkitekter. Faktisk er de vokset op med Arne Jacobsen, de har gået på kostskole med ham og da han ville være kunstner, var det de to, der overtalte ham til at blive arkitekt i stedet.

”Flemming Lassen har bl.a. tegnet såvel Fremtidens Hus, Søllerød Rådhus som Mayor sofaen i samarbejde med Arne Jacobsen. Så selvom Mogens og Flemming Lassen klart hørte til den danske design-elite, er de på en eller anden måde blevet glemt”, fortæller Nadia Lassen, men det er der ingen tvivl om, at det skal der laves om på nu, og Nadia fortæller i øvrigt, at et godt billede på, hvad der rører sig, er, at en unikastol, designet af Flemming Lassen i 2013 blev solgt for 525.000 kr.! – og dermed den dyreste designstol auktionshuset Bruun Rasmussen har solgt.

Bruuns Rasmussens ekspert i skandinavisk design, Peter Kjeldgaard forklarede det med, at Mogens og Flemming Lassen var store arkitekter i deres nutid. De er med i alle design-historiebøgerne, men de er siden blevet glemt. Nu er der en udvalgt skare, der atter har fået øjnene op for dem, og ved at investere i netop de ”glemte” møbelarkitekter, bliver de en del af en lille designelite. 

”Men det er super godt for os, og det viser klart vejen”, fastslår Nadia Lassen.

At hun blev en del af by Lassen skete faktisk ved et tilfælde.

Hun skulle skrive sin hovedopgave på CBS, og med Mogens Lassen som sin oldefar, var det naturligt, at undersøge det internationale marked for Kubusstagen. På baggrund af den opgave startede byLassen.

”Søren har produceret Kubusstagen siden 1993, og de har været solgt igennem Paustian. I august 2012 valgte vi selv at overtage salget i Danmark, og den strategi, vi arbejder med på det danske marked med få, men dedikerede forhandlere, overføres nu til eksportmarkedet primært Skandinavien og Tyskland”, fortæller Nadia.

På markeder længere væk samarbejder man med agenter.

Peter Østergaard, der tidligere har været en del af både Gubi og VIP, blev en del af ejerkredsen, og med hans store erfaring inden for opbygning af varemærker, er man nu godt i gang med at få Mogens og Flemming Lassen i fokus og få skabt et internationalt brand.

Vi vil skabe et univers
For at skabe et byLassen univers, lancerede man i efteråret en række forskellige produkter, så kollektionen bliver en helhed.

”Det er naturligvis ikke meningen, at vi hver sæson skal lancere så mange nye produkter, men vi følte, vi skulle skabe et univers, vi kan arbejde videre med”, forklarer Nadia.

Og hun er ikke nervøs for, at man skal løbe tør for produkter.

”Der er simpelthen så meget at tage af, at vi kan udvælge de allerbedste ting, der passer i tiden, og sætte dem i produktion”.

Men det er vigtigt for byLassen, at der er en sammenhæng i tingene, derfor har Nadia brugt utallige timer på Danmarks Kunstbibliotek i Herlev, hvor hun har gennemgået de enorme mængder materiale, tegninger og skitser, der er.

”Da jeg begyndte i virksomheden, tænke jeg, jeg ville se det, der lå på Mogens og Flemming Lassen. Jeg ringede til Kunstbiblioteket og bad dem sende det materiale, der var, til Vester Kopi. Der blev helt stille i den anden ende af røret, og vedkommende sagde: ”Er du klar over, det vil fylde det meste af en mindre lastbil!”. Så droppede jeg den tanke”, fortæller Nadia med et smil.

Inspireret af hinanden og af tiden
Mogens og Flemming Lassen arbejdede hver for sig, men de inspirerede hinanden, ligesom de naturligvis var inspirerede af tiden, og de tegnede altid, fortæller Nadia. Fra de var børn til de meget sene år, dag, aften og selv juleaften.

Og hun understreger, at det betyder rigtig meget, at byLassen i dag er en familievirksomhed.

Således har byLassen ansat en designer, som bearbejder de tegninger, Nadia finder. Hun har fornemmelsen for udtrykket, øje for detaljen og ikke mindst blik for at sikre den røde tråd i kollektionen.

”Når man som Flemming og Mogens Lassen har designet hele livet, har man været igennem mange stilarter. Vi plukker i tiderne og sammensætter vores kollektion i forhold til stil mere end tidsperiode, og så tænker vi hele tiden; ville de have været stolte af det, vi gør med deres ting, og er det i deres ånd?”.

Alle byLassen produkterne er fremstillet lokalt primært i Danmark, og det er man stolt af.

”Dermed kan vi sikre, at det er ordentligt håndværk”, lyder det fra Nadia, og netop det, betyder rigtig meget for hende og de øvrige ejere af byLassen.

”Vi vil skabe design, der holder både i udtrykket og i kvaliteten”, siger hun.

Virksomheden vækster
Nadia Lassen er ikke i tvivl om, at danskerne på trods af krisen, er villige til at ofre penge på godt design, der holder.

”Det går rigtig godt for os, og vi sælger faktisk mere end nogensinde før”.

I kollektionen findes ud over Kubus-serien, der består af flere forskellige lysestager samt skåle, også Frame-serien af opbevaringsmøbler samt rammer og spejle, puder og tapet samt posters med Mogens og Flemming Lassens arkitektur fortolket af kunstneren Kristina Dam.

Men Nadia Lassen fortæller også, at man ikke har ambitioner om at blive en global virksomhed ”overnight”.

”Vi vil hellere være dygtige på de markeder, vi er på, end sprede os alt for meget. Derfor samarbejder vi også dybt med vore forhandlere, der typisk er butikker med en god forståelse for designet”.

Netop fordi byLassen gerne vil være et konceptuelt brand, har man også skabt displayløsninger til butikkerne, hvor tingene bliver præsenteret bedst muligt.

”Da vi introducerede displayene, steg salget. Ganske enkelt”, fortæller Nadia, fordi kunderne nu kan betjene sig selv, og fordi brandet først og fremmest blev synligt i butikkerne.

byLassen står for at iscenesætte produkterne i butikkerne, og netop den iscenesættelse har også solgt varer. 

”Kunderne får nye ideer til, hvordan stagen eller skålen kan bruges, og det sælger”, lyder det. Forbrugerne hjælpes med andre ord til at finde ud af, hvad de skal købe, og således har såvel stylister som Nadia selv stylet stagerne i bl.a. Illums Bolighus med overvældende succes. 

Og Nadia fortæller, at netop den del af forretningen for alvor blev trimmet, da Peter Østergaard kom ind i virksomheden med sin store erfaring på det område.

”For os er det nu vigtigt, at virksomheden byLassen vinder fodfæste. byLassen er naturligvis tæt forbundet med Kubusstagen, og det har vi brugt i forhold til blogs, instagram med videre”.

Men det går faktisk overvældende godt for byLassen, så godt, at de ind imellem må knibe sig i armen.

”Vi oplever udelukkende vækst, og vi har fået en række attraktive samarbejdspartnere. Vi stiller store krav til vore kunder. De skal købe dyrt, til gengæld giver vi dem produkter, de kan sælge, og som de kan sælge til fuld pris”.

Der er naturligvis sæsonudsving, og blandt byLassens mål har været at udjævne nogle af disse udsving. 

”Vi troede, det var lykkedes for os i foråret, fordi vi lå over budget, men i forbindelse med julehandlen solgte vi blot endnu mere, så det er måske bare sådan, det skal være”, siger Nadia med et smil.

Kubushistorien

Mogens Lassen arbejdede på Kubusstagen i lang tid før han nåede frem til den rette for i 1962. Kubus stod på hans skrivebord, mens han brainstormede omkring udviklingen, og nok var Mogens Lassen ordblind, men hans sans for proportion og matematik var unik. Hver eneste lysestage er skabt med en stor præcision og forholdet mellem siderne er udregnet til mindste detalje. Intet har været overladt til tilfældighederne.

I 1962 havde en lokal håndværker i Ordrup skabt de første otte Kubusstager. Pelsfamilien Birger Christensen købte én, og de var så glade for den, at de inviterede deres venner til middag for at vise den frem. Designeren Finn Juhl og Mogens Lassens datter og svigersøn var også til stede den aften, og stagen blev beundret som et lille kunstværk.

Kubusstagen blev ikke sat i produktion, men var forbeholdt familien, venner og kollegaer, indtil Søren Lassen i 1993 satte en produktion i gang.

En del kopier
Når det går godt for et brand - ikke mindst med et ikonisk produkt – vil der være kopier, og det har byLassen også måttet sande.

”Der er mange, der gerne vil have en bid af kagen, når man har succes. Men jeg bliver både, ked af det, sur og skuffet over specielt de danske virksomheder, der kopierer”, lyder det fra Nadia, der fortæller, at hun på en uge havde ikke mindre end fire kopisager.

Men byLassen slår hårdt ned på kopisterne, ligegyldigt om det er store virksomheder eller små enkeltmandsfirmaer, der sælger hjemmegjorte kopier.

”Det mest frustrerende er, at man skal bruge så meget negativ energi på det, og i sidste ende er det jo forbrugeren, der bliver snydt. Jeg synes, det er trist, at andre lukrerer på vores succes, og jeg synes, det er trist, at isenkræmmere forfalder til at sælge kopier i deres forretninger”.

Vi tror på småmøblerne
Fremover er det byLassens mål at være tro overfor universet.

”Vi tror meget på småmøbler, så det tager vi fat i til foråret, ligesom vi vil komme til at lancere flere af Flemming Lassens ting, da det hidtil har været Mogens Lassen, der har været størst fokus på”, lyder det.

På udviklingsfronten er Tyskland det næste store marked, man tager fat på med egne sælgere. Markeder som Australien og Japan betjenes af agenter.

I Danmark har byLasssen godt 70 forhandlere, der er nogenlunde jævnt fordelt over hele landet – og alle med sans for universet og historien…..

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

09.04.2024Designbase.dk

Nye tal viser, at danskerne sover dårligere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023