Vi vil give den max gas

”Vi vil skabe produkter med kant, og uanset om vore forhandlere er store eller små, må de gerne have kant”. Det mener Bent Povlsen, der startede MUUBS for syv år siden. Hans forretningsfilosofi er ”keep it simple”.

Fiberbetonen var det, der gav startskuddet til MUUBS..

 ”Det handler om at have fingeren på pulsen og følge med i den udvikling, der sker i samfundet”.

Det mener Bent Povlsen fra MUUBS. Igennem 21 år har han været underleverandør til modebranchen, indtil han for syv år siden tog springet over i interiørbranchen.

”Om man befinder sig i modebranchen eller i interiørbranchen er egentlig lige meget. Det er de samme mekanismer, der gør sig gældende”, fastslår han. MUUBS så faktisk dagens lys, da Bent Povlsen for syv år siden byggede et hus til sig selv i fiberbeton. I løbet af processen fandt han ud af, at netop fiberbeton er et super materiale til at lave møbler af til indendørs- såvel som til udendørs brug. ”De kan stå ude i al slags vejr, om det er i Nordnorge eller i Sydspanien. De tåler det hele”, lyder det fra Bent, der begyndte en produktion af netop møbler i fiberbeton. Engros-butikken blev udbygget med rattanmøbler og træmøbler, og for fire år siden åbnede MUUBS en detailbutik i Herning.

Bent Povlsen startede også et samarbejde op med Selected by John Dick, der er et dansk designfirma bosiddende på Bali i Indonesien, og som med inspiration i de naturlige råvarer, der findes i Indonesien, skaber danske design produkter. Og samarbejdet har udviklet sig, så MUUBS-designet i dag sker i et samarbejde mellem Bent Povlsen, John Dick og Lotte, der er fastansat designer hos MUUBS. ”Vi arbejder ikke som sådan med modetendenser. Vi skaber det, vi synes, holder. Mange af vore produkter i dag er recycled, men også det er egentlig ikke en planlagt strategi. Sådan har det bare udviklet sig.” 

In the rough

Når det gælder stilen, kalder Bent Povlsen den skandinavisk og enkel, men med et glimt af noget eksotisk. MUUBS in the rough! 

”Men vi passer på, der ikke går ”Balimand” i den”, siger Bent Povlsen med et smil. ”Stilen er klart udsprunget af det nordiske, og ” in the rough” refererer til strandens og Vesterhavets råhed – Danmark om vinteren”. MUUBS in the rough. ”Det er mig, det udstråler”, siger Bent, og han kunne ikke drømme om at producere noget, han ikke selv kunne tænke sig at have stående der hjemme. ”MUUBS er mig, og derfor vil vi for eksempel heller ikke have noget at gøre med kopier.

Mit liv er ganske enkelt for kort til at lukrere på andres udvikling” er den klare holdning. Og Bent fortæller en historie om engang han sad i en KLM flyver, hvor man udleverede et lille hus som reklamegave. ”Det sad jeg med, og det inspirerede mig til at skabe en helt andet type hus i sort med en lille skorsten og med mulighed for at anbringe et fyrfadslys i. Sådan kan et design opstå”. Og så går Bent Povlsen ikke så højt op i, hvem der har designet tingene.

”Mange bruger ”designed by”. Vi vil meget hellere have, at det er en MUUBS bænk eller en MUUBS fyrfadsstage”, fortæller Bent, og tilskriver blandt andet sin holdning, at han ikke er designuddannet med autodidakt. ”Mange mener ikke, det kan blive fint nok. Jeg synes sagtens, man kan købe sit skiveskårne pålæg hos slagteren og sin ketchup hos Netto, og det samme gælder med design.

Et miks af tingene skaber personlighed, og så synes jeg personligt, det er fuldstændig ligegyldigt, hvem der står bag designet, hvis det er flot og spændende, og prisen er rigtig”. 

MUUBS i hele verden 

I dag sælger MUUBS sine ting i store dele af Europa samt i Canada og på Mauritius, men Bent Povlsen er ikke bleg for at sige, at det kræver, at man har adgang til kapital at få succes i dag. ”Man skal selvfølgelig tro på sine ideer, men uden kapital duer det ikke, som tiderne er i dag”. Han mener også, at har man en drøm om at starte egen virksomhed, skal man acceptere at uddelegere tingene, for man kan ikke gøre alting selv. ”Vi har opdelt ansvarsområderne kraftigt, og jeg blander mig ikke. Havde jeg villet køre det hele selv, havde vi ikke nået den udvikling, vi har i dag”. Og han er helt bevidst om, at man bestemt ikke kan leve udelukkende af det danske marked.

Men endnu engang er det vigtigt, at man kan opbygge et marked effektivt og lade det tage den tid, det tager. ”Det handler om at bruge sin sunde fornuft, og det handler om at turde sige nej og vente på, at den rigtige forhandler kommer”. Bent Povlsens forretningsfilosofi er ”keep it simple”. ”Vi har et effektivt backoffice, der kan håndtere alle typer kunder fra den velfungerende gårdbutik til det store møbelhus”. For MUUBS’s kunder spænder faktisk så vidt, og det betyder ikke noget for Bent Povlsen, om forhandlerne er store eller små. ”Men de må gerne have kant”, siger han, ligesom MUUBs designet har kant. 

”Vi vil gerne udvikle os løbende. Vi vil gerne give den max gas, og vi vil gerne skabe fede produkter, som holder”.  

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023