Add this: 

INTERIØR

Vi tror på en bæredygtig fremtid

Danske Mater har fået en økonomisk vitaminindsprøjtning. Det betyder, at der er sat turbo på udviklingen. En Mater Earth Gallery flagship-store er netop åbnet i København, og flere er på vej i europæiske storbyer. Kollektionen udbygges med flere møbler og accessories og i det hele taget ”udlever vi nu vores drøm”, siger indehaver Henrik Marstrand.
Af Pia Finne | 29. jan 2018 |

”Skal man have succes, skal man gøre noget unikt – og gøre det godt. Vores uniqueness er bæredygtigheden. Herudover skal håndværket være godt, ligesom tingene naturligvis skal være smukke. Men jeg er også en iskold købmand. Og det er nok den kombination, der har skabt den succes, Mater er blevet til i dag”. Det siger Maters indehaver og stifter Henrik Marstrand.

Mater har netop åbnet en Mater Earth Gallery flagship-store, der naturligvis også skal fungere som showroom, i et nedlagt autoværksted på Glentevej i København, og planen er inden for de kommende år at etablere yderligere fire Concept stores. I London allerede i 2018 samt i Oslo, Hamborg, Stockholm og München inden for de næste to år.

At Henrik Marstrands drøm om at udbygge Mater med Mater Earth Gallery Stores, hænger sammen med, at Mater nu bakkes op af en stor investor, der som Henrik Marstrand har et ønske om at udvikle en virksomhed, der skiller sig ud på den internationale designscene, og som har kvaliteten og håndværket og ikke mindst en bæredygtig profil som løftestænger.

Vi tænker omkostningsbevidst, og vi har en klar grøn agenda, og vi arbejder udelukkende med designere, der forstår den tankegang, og som kan udvikle produkter til os i den ånd.

Henrik Marstrand

Henrik Marstrand har haft denne etiske filosofi siden han etablerede virksomheden, selvom produktsortimentet har ændret sig. ”Vi lagde ud med accessories til boligen; kopper, tekander med videre. Barstolen blev startskuddet på den møbelproduktion, der siden tog over, og i dag vender vi tilbage til accessories-området, så vores kollektion når hele vejen rundt, og er et miks af møbler og tilbehør til boligen”. Henrik Marstrand fortæller om den rejse, Mater har været på, mens vi sidder i det nyindrettede showroom og butik i Københavns Nordvestkvarter. Udtrykket i det store rum er råt, og harmonerer perfekt med de smukke møbler i træ og metal, designet og fremstillet med stor sans for detaljen og i en stil, der forener det enkle skandinaviske med det internationale.

Henrik Marstrand fortæller, at den nye butik bliver et miks mellem et showroom henvendt mod arkitekter, en fysisk butik, et sted, hvor detailhandlerne kan få inspiration til, hvordan Mater universet kan præsenteres – og videre ud i et online univers. 

”Man vil naturligvis kunne købe Maters eget design i butikken, men vi vil også udvælge en række spændende brands, der chipper ind i vores bæredygtige profil og fokus på høj kvalitet. Det kunne eksempelvis være sneakers af genbrugsplast, edgy mode, cremer med naturlige ingredienser eller tasker, der gemmer på en god historie," fortæller Henrik Marstrand.

De udvalgte produkter inden for både fashion, interiør og beauty vil primært have et nordisk afsæt.

"Vi går primært efter mærker, der IKKE er mainstream. Men også særligt etiske produkter fra de store brands kunne være heldige at slippe gennem vores nåleøje, hvis det giver mening. Pointen er, at du altid skal kunne finde noget særligt hos os – præcis som med Maters eget design. Og vi ser det som en ekstra bonus, hvis vi kan være med til at hjælpe up coming firmaer frem", siger Henrik Marstrand.

Begynder på små værksteder

Maters ikoniske barstol blev de første 3-4 år produceret i Jaipur i Indien som et Danida-projekt. I dag er produktionen flyttet til Slovenien. Men Henrik Marstrand lader ikke de små værksteder i stikken. 

”Vi starter ofte en produktion op på et mindre værksted, og når volumenen bliver for stor, flytter vi den til et større sted, hvor der er styr på materialerne, ISO-certificeringerne o.s.v. Men vi forbliver tro mod vores små samarbejdspartnere, og vi sørger altid for at have en loyal adfærd” forklarer han.

Netop fordi bæredygtigheden er en vigtig del af Maters univers, føler Henrik også, at man bidrager til at gøre en forskel. 

”Vi formidler bæredygtighedstanken og lysten til at passe på den planet, vi efterlader, videre til vores små samarbejdspartnere. Den mission, synes jeg, vi er lidt alene med i branchen”, lyder det fra Henrik Marstrand.

Født i finanskrisen

Mater blev ”født” i finanskrisen. Det, mener Henrik Marstrand, har gjort, at man har opbygget en stædighed, og en holdning til, at det ganske enkelt ikke er en option at give op.

”Man lærer at være mere påpasselig”, siger han, og samtidig er han ikke i tvivl om, at det er nu, det sker for Mater.

”Mater skal ud i verden med nye produkter, nye produkttyper og nye materialer. At vi har fået tilført kapital af North East Venture, der bl.a. også har investeret i det danske modebrand Aiayu, i Butchers & Bicycles og i onlineplatformen Rebelle – alle brands med en grøn profil – har for alvor givet os muligheden for at rykke de planer, vi havde for Mater nogle år frem”.

Således er man derfor også i gang med at udvikle mange nye stole og lampeserier samt accessories.

”Vi tænker omkostningsbevidst, og vi har en klar grøn agenda, og vi arbejder udelukkende med designere, der forstår den tankegang, og som kan udvikle produkter til os i den ånd”, fortæller Henrik.

Blandt de nye designere, Mater har startet samarbejder op med, er Eva Harlou, der bl.a. har designet en daybed med navnet ”Winston”, et kommodemøbel med spejl og en superfin dobbeltkaraffel, der samtidig er et interessant designobjekt for Mater.

Til foråret suppleres karaflen med en vase, opbygget efter samme princip.

Henrik Marstrand fortæller, at Mater nu er nået så langt, at man faktisk får rigtig mange henvendelser fra designere, der gerne vil designe for Mater.

”Vi kigger på de designs, vi bliver foreslået. Og jo mere klart et produkt er, jo mere seriøst kigger vi – uanset om designeren bag er en hot-shot designer eller en up coming én af slagsen. Det er vigtigt for mig, at designerne har forståelse for den danske og skandinaviske designstil og designfilosofi, at de har fokus på detaljen, og at de indarbejder holdbarhedstanken i designet”. 

Han beskriver formgivning som sjæl, gejst og engagement og han mener, at den sjæl, designeren har lagt i formgivningen, er det Maters opgave at tage med ud på hylderne i butikkerne.

Space Copenhagen er eksempelvis en af de tegnestuer, som Mater har samarbejdet med næsten lige fra begyndelsen. De står bag barstolen, der startede Maters møbelrejse, men står også bag sofaborde, småborde og en lampe.

Henrik fortæller i øvrigt smilende, at han faktisk er nødt til at lægge låg på sig selv. ”Jeg kunne bruge alle ugens dage på at kigge på nye forslag, så jeg har udviklet en teknik, hvor jeg lynhurtigt kan se, om det kan lade sig gøre eller ikke lade sig gøre at producere et design, og om det passer ind i Maters univers”.

Mater i fremtiden

Spørger man Henrik Marstrand, hvordan Maters fremtid ser ud om fem år, byder den naturligvis på Mater Earth Galleries i en række europæiske storbyer. Men Henrik håber også på, at endnu flere detailhandlere vil føle sig inspireret til at fortælle den gode historie om Mater.

Mater har i dag godt 400 forhandlere i 40 lande. 

”I dag er vi på et stadie, hvor vi har mange forhandlere, og kollektionen har hidtil ikke været så stor. Nu er kollektionen vokset, og vi søger tættere samarbejder inden for både køkken- og boligsegmentet med forhandlere, der vil os dybere. Vi vil gerne hjælpe dem med at skabe et Mater-univers med udgangspunkt i det udtryk, vi selv har skabt i vores butik, og hvor vi giver forbrugeren mulighed for at købe et lille ekstra gran samvittighed”.

Bygge- og contractsektoren er et andet område, hvor Mater ekspanderer kraftigt. 

”Mange virksomheder og eksempelvis hoteller og restauranter af en vis kaliber vælger at have en grøn profil, og her passer vores LED lamper og andre møbler meget fint ind”.

Blandt de hoteller, Mater har været med til at møblere, er Marriot i Dubai og Tokyo samt det nye Radisson Tivoli i København, og Henrik fortæller, at der er flere spændende projekter på vej.

Også Starbucks har fået øjnene op for Maters etiske værdier, og bruger nu Maters møbler i deres luksuskaffebarer, ligesom Google og Amazon har Maters møbler i virksomhederne.

”Der er ingen tvivl om, at vi går en meget spændende tid i møde. Jeg fornemmer en rumlen i maven, og jeg fornemmer, at det er nu, vi begynder at udleve vores drøm”, afslutter Henrik Marstrand. 

Anbefalede showrooms