Vi tror på en bæredygtig fremtid

Danske Mater har fået en økonomisk vitaminindsprøjtning. Det betyder, at der er sat turbo på udviklingen. En Mater Earth Gallery flagship-store er netop åbnet i København, og flere er på vej i europæiske storbyer. Kollektionen udbygges med flere møbler og accessories og i det hele taget ”udlever vi nu vores drøm”, siger indehaver Henrik Marstrand.

Maters nye Earth Gallery Flagship-store..

”Skal man have succes, skal man gøre noget unikt – og gøre det godt. Vores uniqueness er bæredygtigheden. Herudover skal håndværket være godt, ligesom tingene naturligvis skal være smukke. Men jeg er også en iskold købmand. Og det er nok den kombination, der har skabt den succes, Mater er blevet til i dag”. Det siger Maters indehaver og stifter Henrik Marstrand.

Mater har netop åbnet en Mater Earth Gallery flagship-store, der naturligvis også skal fungere som showroom, i et nedlagt autoværksted på Glentevej i København, og planen er inden for de kommende år at etablere yderligere fire Concept stores. I London allerede i 2018 samt i Oslo, Hamborg, Stockholm og München inden for de næste to år.

At Henrik Marstrands drøm om at udbygge Mater med Mater Earth Gallery Stores, hænger sammen med, at Mater nu bakkes op af en stor investor, der som Henrik Marstrand har et ønske om at udvikle en virksomhed, der skiller sig ud på den internationale designscene, og som har kvaliteten og håndværket og ikke mindst en bæredygtig profil som løftestænger.

<p>Vi tænker omkostningsbevidst, og vi har en klar grøn agenda, og vi arbejder udelukkende med designere, der forstår den tankegang, og som kan udvikle produkter til os i den ånd.</p>

Henrik Marstrand

Henrik Marstrand har haft denne etiske filosofi siden han etablerede virksomheden, selvom produktsortimentet har ændret sig. ”Vi lagde ud med accessories til boligen; kopper, tekander med videre. Barstolen blev startskuddet på den møbelproduktion, der siden tog over, og i dag vender vi tilbage til accessories-området, så vores kollektion når hele vejen rundt, og er et miks af møbler og tilbehør til boligen”. Henrik Marstrand fortæller om den rejse, Mater har været på, mens vi sidder i det nyindrettede showroom og butik i Københavns Nordvestkvarter. Udtrykket i det store rum er råt, og harmonerer perfekt med de smukke møbler i træ og metal, designet og fremstillet med stor sans for detaljen og i en stil, der forener det enkle skandinaviske med det internationale.

Henrik Marstrand fortæller, at den nye butik bliver et miks mellem et showroom henvendt mod arkitekter, en fysisk butik, et sted, hvor detailhandlerne kan få inspiration til, hvordan Mater universet kan præsenteres – og videre ud i et online univers. 

”Man vil naturligvis kunne købe Maters eget design i butikken, men vi vil også udvælge en række spændende brands, der chipper ind i vores bæredygtige profil og fokus på høj kvalitet. Det kunne eksempelvis være sneakers af genbrugsplast, edgy mode, cremer med naturlige ingredienser eller tasker, der gemmer på en god historie," fortæller Henrik Marstrand.

De udvalgte produkter inden for både fashion, interiør og beauty vil primært have et nordisk afsæt.

"Vi går primært efter mærker, der IKKE er mainstream. Men også særligt etiske produkter fra de store brands kunne være heldige at slippe gennem vores nåleøje, hvis det giver mening. Pointen er, at du altid skal kunne finde noget særligt hos os – præcis som med Maters eget design. Og vi ser det som en ekstra bonus, hvis vi kan være med til at hjælpe up coming firmaer frem", siger Henrik Marstrand.

Begynder på små værksteder

Maters ikoniske barstol blev de første 3-4 år produceret i Jaipur i Indien som et Danida-projekt. I dag er produktionen flyttet til Slovenien. Men Henrik Marstrand lader ikke de små værksteder i stikken. 

”Vi starter ofte en produktion op på et mindre værksted, og når volumenen bliver for stor, flytter vi den til et større sted, hvor der er styr på materialerne, ISO-certificeringerne o.s.v. Men vi forbliver tro mod vores små samarbejdspartnere, og vi sørger altid for at have en loyal adfærd” forklarer han.

Netop fordi bæredygtigheden er en vigtig del af Maters univers, føler Henrik også, at man bidrager til at gøre en forskel. 

”Vi formidler bæredygtighedstanken og lysten til at passe på den planet, vi efterlader, videre til vores små samarbejdspartnere. Den mission, synes jeg, vi er lidt alene med i branchen”, lyder det fra Henrik Marstrand.

Født i finanskrisen

Mater blev ”født” i finanskrisen. Det, mener Henrik Marstrand, har gjort, at man har opbygget en stædighed, og en holdning til, at det ganske enkelt ikke er en option at give op.

”Man lærer at være mere påpasselig”, siger han, og samtidig er han ikke i tvivl om, at det er nu, det sker for Mater.

”Mater skal ud i verden med nye produkter, nye produkttyper og nye materialer. At vi har fået tilført kapital af North East Venture, der bl.a. også har investeret i det danske modebrand Aiayu, i Butchers & Bicycles og i onlineplatformen Rebelle – alle brands med en grøn profil – har for alvor givet os muligheden for at rykke de planer, vi havde for Mater nogle år frem”.

Således er man derfor også i gang med at udvikle mange nye stole og lampeserier samt accessories.

”Vi tænker omkostningsbevidst, og vi har en klar grøn agenda, og vi arbejder udelukkende med designere, der forstår den tankegang, og som kan udvikle produkter til os i den ånd”, fortæller Henrik.

Blandt de nye designere, Mater har startet samarbejder op med, er Eva Harlou, der bl.a. har designet en daybed med navnet ”Winston”, et kommodemøbel med spejl og en superfin dobbeltkaraffel, der samtidig er et interessant designobjekt for Mater.

Til foråret suppleres karaflen med en vase, opbygget efter samme princip.

Henrik Marstrand fortæller, at Mater nu er nået så langt, at man faktisk får rigtig mange henvendelser fra designere, der gerne vil designe for Mater.

”Vi kigger på de designs, vi bliver foreslået. Og jo mere klart et produkt er, jo mere seriøst kigger vi – uanset om designeren bag er en hot-shot designer eller en up coming én af slagsen. Det er vigtigt for mig, at designerne har forståelse for den danske og skandinaviske designstil og designfilosofi, at de har fokus på detaljen, og at de indarbejder holdbarhedstanken i designet”. 

Han beskriver formgivning som sjæl, gejst og engagement og han mener, at den sjæl, designeren har lagt i formgivningen, er det Maters opgave at tage med ud på hylderne i butikkerne.

Space Copenhagen er eksempelvis en af de tegnestuer, som Mater har samarbejdet med næsten lige fra begyndelsen. De står bag barstolen, der startede Maters møbelrejse, men står også bag sofaborde, småborde og en lampe.

Henrik fortæller i øvrigt smilende, at han faktisk er nødt til at lægge låg på sig selv. ”Jeg kunne bruge alle ugens dage på at kigge på nye forslag, så jeg har udviklet en teknik, hvor jeg lynhurtigt kan se, om det kan lade sig gøre eller ikke lade sig gøre at producere et design, og om det passer ind i Maters univers”.

Mater i fremtiden

Spørger man Henrik Marstrand, hvordan Maters fremtid ser ud om fem år, byder den naturligvis på Mater Earth Galleries i en række europæiske storbyer. Men Henrik håber også på, at endnu flere detailhandlere vil føle sig inspireret til at fortælle den gode historie om Mater.

Mater har i dag godt 400 forhandlere i 40 lande. 

”I dag er vi på et stadie, hvor vi har mange forhandlere, og kollektionen har hidtil ikke været så stor. Nu er kollektionen vokset, og vi søger tættere samarbejder inden for både køkken- og boligsegmentet med forhandlere, der vil os dybere. Vi vil gerne hjælpe dem med at skabe et Mater-univers med udgangspunkt i det udtryk, vi selv har skabt i vores butik, og hvor vi giver forbrugeren mulighed for at købe et lille ekstra gran samvittighed”.

Bygge- og contractsektoren er et andet område, hvor Mater ekspanderer kraftigt. 

”Mange virksomheder og eksempelvis hoteller og restauranter af en vis kaliber vælger at have en grøn profil, og her passer vores LED lamper og andre møbler meget fint ind”.

Blandt de hoteller, Mater har været med til at møblere, er Marriot i Dubai og Tokyo samt det nye Radisson Tivoli i København, og Henrik fortæller, at der er flere spændende projekter på vej.

Også Starbucks har fået øjnene op for Maters etiske værdier, og bruger nu Maters møbler i deres luksuskaffebarer, ligesom Google og Amazon har Maters møbler i virksomhederne.

”Der er ingen tvivl om, at vi går en meget spændende tid i møde. Jeg fornemmer en rumlen i maven, og jeg fornemmer, at det er nu, vi begynder at udleve vores drøm”, afslutter Henrik Marstrand. 

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023