Vi har været en del af isenkrambranchens rivende udvikling

Lizzy Kirk og Jens Jørgen Zinck har begge været en del af den rivende udvikling, isenkrambranchen har været igennem siden Lizzy i 1972 blev ansat i Jens Jørgen Zincks dengang meget nytænkende og banebrydende butik i Odense – og de er enige om, at det bestemt ikke er blevet lettere at drive detailbutik med årene.

Jens Jørgen Zinck og Lizzy Kirk i butikken i Odense, som Jens Jørgen Zincks far, Herman Zinck startede i 1939..

Det er 47 år siden, Jens Jørgen Zinck ansatte Lizzy Kirk som afdelingsleder i gaveafdelingen i sin isenkrambutik Herman Zinck i Odense. Lizzy har netop takket af i branchen, der har fyldt hendes liv, men inden da, mødtes vi i baglokalet i butikken, der i dag er Imerco Home i Odense; Lizzy Kirk, Jens Jørgen Zinck og jeg over en kop kaffe serveret i Royal Copenhagen krus naturligvis til en snak om tiden, der er gået i isenkrambranchen.

Faktisk er det 59 år siden, Lizzy kom i lære hos Drewsen & Nelleman i Nyborg. ”Jeg var ikke i tvivl om, at jeg var kommet på den rette hylde”, fortæller Lizzy, og da Herman Zinck i Odense i 1972 søgte en medarbejder til jobbet som afdelingsleder af gaveafdelingen, valgte Lizzy at tage springet fra Nyborg til Odense. Det har hun bestemt ikke fortrudt, for her kunne hun arbejde med det, hun synes var allermest spændende; Royal Copenhagen og Flora Danica, Holmegaard, Georg Jensen, Stelton og Bjørn Wiinblad med mange flere, og Lizzy husker bl.a. gartner Mose, der købte et komplet Flora Danica-stel, og skrædder Jensen, der købte Flora Danicas store isklokke. ”Det er oplevelser, man ikke glemmer”, fortæller hun, mens vi sidder i det lille baglokale.

Kunderne er ikke så loyale, som de var tidligere, og når de kommer ind i butikken, ved de, hvad de vil have, for de har undersøgt markedet på forhånd.

Jens Jørgen Zinck


Igennem årene hos Herman Zinck, der senere blev til Inspiration og senest til Imerco Home har Lizzy haft et væld af gode oplevelser. Hun har vundet slogankonkurrencer og taget massevis af kurser hos branchens leverandører, og hun har stået for indkøbene på bl.a. Den Kgl. Porcelænsfabrik, hvor hun nøje udvalgte hver eneste porcelænsfigur, der skulle med tilbage til butikken.


”Vi havde simpelthen et kartotek over kunder, der ønskede figurer, så når vi kom hjem fra Den Kgl. Porcelænsfabrik, ringede vi rundt til kunderne”, fortæller Lizzy og Jens Jørgen Zinck.

Juleplatter solgte man også til kunderne i kartoteket, og Lizzy og Jens Jørgen Zinck husker, at man op til julen1979 solgte ikke færre end 6000 juleplatter fra Den Kgl. Porcelænsfabrik og 4800 juleplatter fra Bing & Grøndahl til kunder i såvel Danmark som så langt væk som USA og Japan. Og det var blot ét af mange tiltag. Faktisk var Jens Jørgen Zincks butik i Odense i mange år den butik, isenkræmmere fra hele landet kastede blikket på, når der skulle videreudvikles og tænkes nyt. Bl.a. var det Jens Jørgens Zincks holdning, at butikken skulle bygges om hvert andet år, for hele tiden at fremstå ny og spændende, hvilket mange butikker sidenhen har taget til sig, og herudover udsendte man som en af de første forretninger over en million kataloger til husstandene på Fyn. Ydermere gjorde man meget for at have et specialsortiment, så man differentierede sig fra konkurrenterne, bl.a. keramik fra små lokale keramikere, ligesom man på et tidspunkt var Fyns største forhandler af hvidevarer.

”Min far Herman Zinck åbnede sin første isenkrambutik i Middelfart i 1928. I 1939 åbnede han butikken i Odense, og siden er den blevet udbygget flere gange med opkøb af omkringliggende butikker, ligesom man i 1972 udvidede med endnu en butik i det dengang nybyggede Rosengårdscentret”, fortæller Jens Jørgen Zinck, der overtog butikken efter sin far, ligesom Jens Jørgen Zincks søn, Peter Zinck overtog butikken efter ham. I 2008 blev butikken solgt til Inspiration.

Det er svært at drive butik i dag
Jens Jørgen Zinck er ikke i tvivl om, at det er sværere at drive detailbutik i dag, ikke mindst på grund af nethandlen. ”Kunderne er ikke så loyale, som de var tidligere, og når de kommer ind i butikken, ved de, hvad de vil have, for de har undersøgt markedet på forhånd”.

Jens Jørgen Zinck husker dog tydeligt, hvor dygtig Lizzy var til plus-salg. ”Hun kunne tale med kunderne, og endte som regel med, at sælge kunden, der kom ind efter en gave, en lille ting til sig selv også”, siger Jens Jørgen Zinck med et smil.

Og Lizzy kvitterer med at fortælle, at man som ansat i butikken under Jens Jørgen Zinck havde frihed under ansvar, og forvaltede man det tilfredsstillende, kunne man få lov til at stå for indkøb, drive sin afdeling med videre, som man gerne selv ville.

I dag er Lizzy Kirk stoppet i butikken, og hun bruger bl.a. sin tid som frivillig på Clay keramikmuseum Danmark i Middelfart, men det kan stadig bringe en lille tåre frem i øjet, når hun taler om sine 59 år i isenkrambranchen.

”Jeg har altid gjort, hvad jeg kunne for at tale kundernes sprog, jeg har elsket mit job, jeg har elsket at gøre kunderne glade, og jeg har brændt for faget. Igennem de seneste par år har mange kunder spurgt mig, om jeg ikke snart skulle på pension og leve livet. Men så måtte jeg jo fortælle dem, at jeg jo levede livet hver eneste dag i butikken”, slutter Lizzy, mens vi går en tur igennem butikken, og hun fortæller endnu flere gode historier fra sine mange, mange år i branchen.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023