Unikt håndværk i 90 år

Le Creuset kan i år fejre 90 års jubilæum. Det markerer den franske virksomhed ved blandt andet at lancere en jubilæumsgryde, som i Danmark kun kommer i 15 eksemplarer.

Le Creuset er særligt kendt for den orange lavalignende farve, som går under navnet ’Vulcanic’..

Det franske ord ’le creuset’ betyder på dansk ’en smeltedigel’. Og det er, hvad det hele handler om: Smeltedigler, som indeholder støbejern, der smelter ved en temperatur på over 1.500 grader. Støbejernet bliver til gryder og pander, og disse farverige og robuste køkkenelementer er i høj grad kendetegnende for virksomheden Le Creuset, som i år fejrer 90 års jubilæum.

Verdens første emaljerede støbejern
Historien om Le Creuset tager sit udspring tilbage i 1924, hvor de to belgiske erhvervsfolk, Armand Desaegher, som er støbejernsspecialist, og Octave Aubecq, som er lakerings- og emaljespecialist, beslutter sig for at gå sammen om at skabe en fabrik til fremstilling af emaljeret støbejernskøkkenudstyr. Og det var første gang, en emaljeret støbejernsgryde skulle se dagens lys:

Om Michael Munk

Michael Munk, 57, er administrerende direktør for Le Creuset i Danmark, Skandinavien og Baltikum.

Han er uddannet fra CBS og har tidligere arbejdet hos blandt andet Unilever. De første tre år hos Le Creuset arbejdede han som nordisk salgs- og marketingchef.

”Der fandtes ikke noget lignende på daværende tidspunkt. Den første gryde produceres året efter, altså i 1925, i en lille fransk by, der hedder Fresnoy-le-Grand, som ligger halvt imellem Paris og Bruxelles i den nordøstlige del af Frankrig”, fortæller Michael Munk, som er administrerende direktør for Le Creuset i Danmark, Skandinavien og Baltikum, og som har været ansat i virksomheden i 10 år.

Placeringen for den stadigt fungerende fabrik bunder i et strategisk valg, da fabrikken ligger tæt på en transportrute for tog. ”Transportruten var dengang for koks, jern og sand”, lyder det fra Michael Munk, der samtidig kan fortælle, at de tre elementer netop er nogle, som indgår i produktionen af støbejern.

Grundet udfordringer rent udstyrs- og produktionsmæssigt byggede Le Creuset i 2012 en ny fabrik på grunden ved siden af den oprindelige. Og her vil virksomheden producere emaljerede støbejernsprodukter i mange år fremover:

”Vi har slet ingen planer om at flytte produktionen til Kina eller andre steder. Vi mener, at det rigtige sted at ligge er i Frankrig. Det franske er vores DNA”, forklarer Michael Munk.

Fra krisetid til Børsens Gazelle
I Le Creusets første mange leveår oplevede virksomheden stor succes. Folk tog godt imod de to belgiske forretningsmænds støbejernsgryder, og succesen varede i første omgang indtil 2. Verdenskrig, hvor fabrikken blev overtaget og brugt til at producere ammunition til krigen.

”Der blev lukket ned for mange gryder, og maskinerne skulle bruges til helt andre formål. Krigen var skyld i, at Le Creuset oplevede lidt af et knæk. Men heldigvis fik vores nuværende ejer vendt de hårde år til gode”, beretter Michael Munk. Virksomhedens ejer Poul Van Zuydam, som overtog Le Creuset i 1988, lavede en stor turn around i virksomheden, og han er skyld i, at virksomheden nu er en af de mest succesfulde virksomheder på verdensplan.

”Da Poul Van Zuydam overtog Le Creuset, blev vores produkter solgt af agenter og distributører, men han var af den overbevisning, at det var bedre at have egne datterselskaber rundt omkring i verden. Så det fik vi”, siger Michael Munk.

For Danmarks og Skandinaviens vedkommende kom Le Creuset hertil som datterselskab i 2004, og Le Creuset har dermed været i Danmark i 11 år. På de 11 år er det ifølge Michael Munk gået stærkt med at bygge mærket op, og Le Creuset kan på nuværende tidspunkt bryste sig af at have vundet Børsens Gazellepris, som gives til virksomheder i vækst, hele syv gange.

Ifølge Michael Munk skyldes Le Creusets succes i Danmark i høj grad engagerede medarbejdere og en god timing:

”Le Creusets medarbejdere har kun fokus på én ting: Le Creuset. Alle er meget motiverede og brænder for det brand, vi arbejder for. Desuden startede Le Creuset i Danmark på et heldigt tidspunkt, hvor markedet ønskede at se farver, og det kunne vi byde ind med.”

Om fremgangsmåden for produktionen af støbejernsprodukterne

Le Creuset anvender stadig den produktionsmetode, der siden 1925 er blevet brugt ved fremstillingen af støbejernsprodukterne. Metoden starter med en nedsmeltning af forskellige råmaterialer, bl.a. koks, jern og sand. Massen smeltes ved over 1500° C i en stor smeltedigel.

Den brandvarme støbejernsmasse fyldes herefter på individuelle sandforme, hvorved formen på de forskellige gryder og pander opstår. Formene destrueres altid efter brug, og på den måde er hvert produkt unikt. Endeligt påføres farven, der er særligt udviklet på Le Creusets eget laboratorium.

”Vi vil ikke gå i andres fodspor”
Le Creuset er utvivlsomt en virksomhed, som favner bredt. Ud over at anvende, og være kendt for, materialet støbejern, benytter virksomheden sig også af rustfrit stål, ler og aluminium.

”Da jeg kom hertil for 10 år siden, var det stort set kun støbejern, man havde fokus på. Men efterhånden er vi begyndt at komme ind med andre kategorier, og det synes jeg er meget spændende og interessant. Selvom vores kerneforretning stadig er støbejernsgryder og -pander, har vi også bageartikler, vintilbehør, kedler og køkkenredskaber. Det seneste nye er knive og glas, som vi lancerede i august”, fortæller Michael Munk.

Ud over et bredt sortiment af produkter har Le Creuset også en bred vifte af kerneværdier, som vægtes højt. Her nævner Michael Munk tillid, samarbejde, fleksibilitet, omstillingsparathed, kvalitet og ikke mindst nytænkning:

”Det er vigtigt, at vi hele tiden tænker nyt og anderledes. Det er vigtigt, at vi kan tænke ud over vores egen næsetip, og vi vil helt sikkert ikke gå i andres fodspor. Man kommer aldrig foran på den måde. Det er meget væsentligt for os, at vi er først fremme i skoene hele tiden”.

Og nytænkning er lig med udvikling. Ifølge Michael Munk er Le Creusets medarbejdere selv med til at udvikle, og det kan føre til lidt af hvert:

”Vi får ikke trukket noget ned over hovedet. Hvis jeg har lyst til at lave en trekantet kop, så gør jeg det. Hvis mine kollegaer rundt omkring i verden synes, at det er en god idé, så producerer vi det. Det betyder, at alle vores medarbejdere er topmotiverede i forhold til at gå i gang med de forskellige arbejdsopgaver”.

<p>Det er vigtigt, at vi kan tænke ud over vores egen næsetip, og vi vil helt sikkert ikke gå i andres fodspor.</p>

Michael Munk, administrerende direktør hos Le Creuset i Danmark

Livsvarig garanti
Le Creusets støbejernsgryder og –pander findes på verdensplan i 120 farver, mens vi i Danmark har 12 af disse farver repræsenteret. De 12 farver er grundfarver, og det betyder, at der kan skiftes ud i farverne undervejs. Én farve kan tilføjes, mens en anden kan fjernes. Produkterne er desuden meget lette, og ifølge Michael Munk er kvaliteten også helt i top:

”Vi producerer støbejernsgryder og –pander, som udelukkende består af det bedste materiale. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten på nogen måder. Mange af vores produkter er jo produceret i Frankrig, og Frankrig er kendt som gastronomiens højborg. Hvad kan være bedre end at få et produkt, som kommer fra gastronomiens højborg?”, siger Michael Munk, som samtidig fortæller, at Le Creusets støbejernsprodukter går gennem 23 par hænder, før de forlader fabrikken i Frankrig.

Michael Munk kalder desuden Le Creuset for ”markedsledere inden for støbejern og stentøj” og fortæller, at virksomheden – grundet produkternes høje kvalitet – giver livsvarig garanti på støbejernsprodukterne. Og i den forbindelse kan Michael Munk supplere med en sjov anekdote fra en af forårets messer:

”En gang her i foråret stod jeg på en messe. Der kom en mand hen til mig, han var nok en 70-75 år, tog mig på skulderen og sagde ”unge mand”, hvorefter han pegede hen på en af vores gryder. Derefter sagde han: ”sådan en gryde købte jeg for en 30-35 år siden. Jeg bruger den en til to gange om ugen, og den står stadig som ny”. Der blev jeg rigtig stolt. Det viser endnu en gang, at det er en god idé at købe det rigtige udstyr fra starten”.

90 år og 1.925 gryder
Le Creusets første gryde blev produceret i 1925, hvilket i år er 90 år siden. Og det er ikke et jubilæum, som Le Creuset lader gå ubemærket hen:

”I starten af september afholdt vi et pressearrangement, hvor de inviterede journalister selv skulle stå og kokkerere. Desuden kunne vi fremvise en ekstra flot stand på Formland, vi har produceret et særligt jubilæumskatalog i ypperlig kvalitet, mens vi også har valgt at reproducere den allerførste gryde fra 1925. Gryden bliver dermed en jubilæumsgryde med navnet La Cocotte Originale”, forklarer Michael Munk.

Om Le Creusets logo

Le Creusets logo er lavet ud fra fremgangsmåden for produktionen af støbejernsprodukterne.

Symbolet til venstre for navnet er bygget op om to cirkler omkring et stort ’c’. Den inderste orange cirkel skal symbolisere den varme støbejernsmasse, mens den sorte cirkel, der omringer det orange, symboliserer smeltediglen. C’et symboliserer de store tønder, som massen smeltes ned i.

På verdensplan er der blevet produceret – ikke helt tilfældigt – 1.925 gryder. 50 af disse 1.925 gryder er blevet afsat til Skandinavien, hvoraf 15 af disse går til danske forbrugere. De 15 danske gryder vil ikke være mulige at købe. I stedet kan man vinde gryderne gennem forbrugerkonkurrencer i en række magasiner.

Og bliver man ejer af en Le Creuset-jubilæumsgryde kan man godt føle sig lidt ekstra heldig:

”Gryden er meget speciel. Det er ikke en, vi laver mere. Det var den første gryde, der kom i tidernes morgen, og den blev solgt i 15-20 år. Den kommer desuden i den flotte, velkendte vulkanfarve, som er den farve, Le Creuset er blevet kendt på”, fortæller Michael Munk.

Lys og lovende fremtid
Spørger man Michael Munk, hvordan fremtiden for Le Creuset ser ud, er svaret klart og tydeligt: Le Creuset går en lys og lovende fremtid i møde – både i Danmark, i Skandinavien og i resten af verden.

Michael Munk fortæller desuden, at Le Creuset ser mange muligheder for nye kategorier, som kan være interessante for virksomheden at begive sig ud i:

”Vi er netop startet med knive og glas, og der kan sagtens være andre områder inden for køkkenudstyr, som vil være en potentiel god mulighed for Le Creuset at gå ind i”, fortæller han og tilføjer:

”Vi er i fuld gang med at udvikle en helt ny net-platform på verdensplan, som vi går i luften med senere på året. Den får uden tvivl en stor betydning for os. Desuden vil vi, både nu og på sigt, gøre meget ud af at have et godt samarbejde med vores samarbejdspartnere. Det er meget vigtigt for os,” slutter Michael Munk af.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023