Ud over det sædvanlige
De innovative ejere af den Australske design- og interiørforretning Koskela en af fem inspirerende detailforretninger, som ved prisuddelingen af den prestigefyldte pris GA Global Innovation Awards (gia) i Chicago i 2015, blev udpeget som globale vinder.
Information om artiklen
Et citat af den amerikanske iværksætter, forfatter og foredragsholder Jim Rohn indfanger essensen af det, den australske detailhandelsduo Sasha Titchkosky og Russel Koskela satte sig for at gøre: Hvis man ikke er villig til at satse noget usædvanligt, må man nøjes med det ordinære.
Det stålsatte par vidste, at de løb en stor risiko, da de kastede deres kærlighed på et 2000 m2 stort lager, der ikke havde været benyttet i over tre år, til deres spirende detailforretning. Lageret lå endvidere i en del af Sydney, der var alt andet end et shoppingområde. Men de troede fuldt og fast på deres drøm om at skabe en virksomhed og et rum, der ikke blot var noget ud over det sædvanlige, men også noget helt nyt og inspirerende for sydneyborgere og besøgende. De var også fast besluttede på at hjælpe omverdenen.
Ideen opstod oprindelig for 15 år siden, da vi i 2000 startede Koskela, som dengang primært var en virksomhed, der producerede møbler til innovative australske kontorer, forklarer Titchkosky. Men vi ønskede begge at gøre noget stort med detaildelen af forretningen.
<p>Hvis man ikke er villig til at satse noget usædvanligt, må man nøjes med det ordinære.</p>
Jim Rohn, Amerikansk iværksætter, forfatter og foredragsholder
Vi spoler hurtigt nogle år frem: I 2004 flyttede Koskela til et 450 m2 stort loft i newyorkerstil, som blev indrettet som beboelsesrum. Fokus ændrede sig til at være både kommerciel og i et vist omfang også detailorienteret. I 2011 faldt de over det store lager, og det Koskela, som folk kender og elsker, blev født: et enormt rum med café, plads til workshops og galleri, der sælger Koskela-møbler og et nøje udvalgt sortiment af australsk og etisk korrekt produceret interiør.
Læs også: designbaseprisen 2014 gik til Munk way to live
Vi springer fire år frem i tiden, til 2015, og Koskela er netop blevet kåret som en af verdens top-5 detailforretninger ved prisuddelingen The Global Innovation Awards (gia) i Chicago, som er arrangeret af The International Housewares Association (IHA) (international sammenslutning for interiør og boligudstyr) og The International Home + Housewares Show.
<p>Vi har altid ønsket at lave noget med mad, da mad og design forekommer at være et naturligt match, så vi indrettede en café i vores butik.</p>
Sasha Titchkosky
Det er en af de mest spændende perioder i vores virksomheds historie, siger Tichkosky. De første 10 år fokuserede vi på den kommercielle side, samtidig med at vi havde en familie; og de sidste 5 år har vi atter rettet vores opmærksomhed mod vores oprindelige drøm om af skabe et unikt detailkoncept.
Parret lavede deres research, før de sprang ud i det, og holder løbende øje med konkurrenterne. De forstod tidligt, at for at en detailforretning skal få succes i dagens hårde og mættede marked, skal man give folk flere grunde til at besøge en butik, og de besøgende skal have en oplevelse.
Vi har altid ønsket at lave noget med mad, da mad og design forekommer at være et naturligt match, så vi indrettede en café i vores butik, siger Tichkosky. Vi gjorde også plads til et galleri og vi har nu hver 4.-6. uge nye udstillende kunstnere. Vi afholder også workshops; vi har nemlig tit og ofte talt om, at folk ikke har plads til at rode derhjemme, men så kan de komme her og sætte sig ind i tingene her. Workshopsene omfatter alt fra macramé (en form for hækling/knipling) til broderi, silketryk og endda klasser, hvor deltagerne kan fremstille et møbel.
<p>Det var fantastisk at have tid alene sammen med en af dommerne. Der er altid ting, man kan gøre bedre og jeg fandt dommernes kritik af vores forretning virkelig nyttig.</p>
Sasha Titchkosky
Koskela adskiller sig fra andre på så mange punkter alene stedets størrelse men en af de ting, som vækker genklang hos mange af de trofaste fans, er det forretningsmæssige fokus på godt design, der påvirker social forandring. Vi ønsker, at Koskela-produkter skal holde uanset om de er til kontoret eller hjemmet, til rekreative eller uddannelsesmiljøer. Vi designer produkter, der bliver fremtidens klassikere. Koskela er meget bevidst om den påvirkning, mennesker og produkter har på planeten, og holder skarpt øje med, hvilke elementer og materialer der indgår i produkterne i deres sortiment. Parret vurderer også løbende den måde, hvorpå de driver forretning, for at sikre, at de tilgodeser både kunder og dem, der står bag vareproduktionen.
Læs også: Vinderen af designbaseprisen 2013 samt vinder af Gia Award 2014: Det handler om balance
Vi sørger for, at vores produkter fremstilles på en måde, som ikke er sundhedsskadelig for dem, der fremstiller dem, siger Tichkosky. Og vi er dybt engagerede i socialt ansvar vi bruger vores design til at støtte australske aboriginkunstnere og kunsthåndværkere via samarbejde.
Deres indsats stopper imidlertid ikke der. Over 85 procent af Koskelas møbelsortiment er certificeret som værende miljømæssigt innovativ, og de mindre produkter fremstilles enten lokalt eller af mindre kunsthåndværkere eller produceres internationalt med virksomheder, der har fokus på etisk og/eller social produktion.
Og som om det ikke var imponerende nok, har Koskela til formål at investere 10 procent af overskuddet i bæredygtige produkter, som de har udviklet i samarbejde med samfund bestående af dårligt stillede indfødte australiere. De produkter, som er fremkommet i forlængelse af dette samarbejde, er kommet over 100 kvinder til gode og har været udstillet i Japan og Australien, siger Tichkosky stolt. De er de første produkter af sin slags, som kombinerer moderne design med traditionelt håndværk, sådan som man har udført det i tusindvis af år.
Gia-dommerne i Chicago var imponerede over Koskelas mange initiativer og den fornemmelse af kreativitet, varme og fællesskab, som virksomheden har fremelsket både on- og offline. De var vilde med forretningens udstillinger og effektive brug af imponerende lokaler, innovative praksis, inklusive en café i shoppen, der støtter op om brandet, og deres stærke CSR-programmer.
Med gia-prisen på ærespladsen i deres forretning og med flere innovative planer på tegnebrættet hver dag er Koskela nu på vej mod nye horisonter, og det lykkelige par bag Koskela kunne da heller ikke være mere tilfredse med den retning, forretningen har taget. Vi er begge vilde med, at vi skaber noget meningsfuldt, siger Tichkosky. Vi vil gerne bringe australsk design ud i verden. Det er så givende at se noget, der starter som en idé, blive til et rigtigt produkt. Vi løb en risiko, og det her er, hvad den har ført til.
Ønsker du at indstille din forretning til designbaseprisen 2015, så kan du gøre det her