Together; en stærk trend til julen

Christmasworld Trends 2021/22 rammer tiden og hjælper branchen med at komme tilbage på sporet.

Together – sammen - er et stærkt begreb lige nu. Det handler om at stå sammen i krisetider, for pandemien har vendt op og ned på vores verden. Fysisk afstand har fået folk til at komme tættere på hinanden. Naboer, venner og familier opdager hinanden på nye måder og skaber fælles øjeblikke, og vi har igennem de seneste halvandet år oplevet naturen, hvor vi kan trække os tilbage til fred og ro.

”Begreber som genbrug og upcycling er ved at få stadig større momentum. Det er temaer, som vi i stigende grad vil se i produktkollektionerne på Christmasworld”, siger Annetta Palmisano, designer hos bora.herke.palmisano-stilbureauet, der er ansvarlig for at udvikle og designe det nye Christmasworld- og Paperworld Trends-format på vegne af Messe Frankfurt, og hun varsler en ny æra, når det gælder trenden.

Produkt- og stilverdenerne, når det gælder sæsonbetonede dekorationer og artikler til festlig indretning ligger tæt op ad de globale forbrugertendenser. Bæredygtighed og generel mindfulness ses i stigende grad som centrale temaer, også til årets fælles festlige øjeblikke.

“Detailbranchens rolle udvikler sig også: I stedet for kortlivede designs og store kollektioner, lægges der vægt på at skabe et passende, troværdigt og stimulerende produktmiks. Innovative konceptbutikker og kreative detailhandlere ses over hele verden”, siger designer Claudia Herke.
Hippe butikker tilbyder et miks af nye og brugte ting, mode, blomster, dekoration, papirvarer, en café, velvære, arbejde - alt præsenteres samlet. Men kun gennem et kurateret udvalg afspejler det en ny, mere mindful livsstil, der appellerer til kunderne. Den logiske konsekvens er tre fælles trends: ‘Contemplative approach’, ‘Heirloom feelings’ og ‘Spirited response’.


Contemplative approach - naturen som inspirationskilde:
Original, taktil og uhøjtidelig. I denne stilverden spiller materialet hovedrollen i designet. Genanvendelige materialer som kork, bark, jute, græs og træ skaber det uhøjtidelige look sammen med metal, marmor og sten. Materialerne ses i deres naturlige form; groft hugget, brudt, vævet eller enkelt forarbejdet.

Den taktile fornemmelse er vigtig. Så udover de rustikke overflader understreger et fint poleret, håndlavet finish naturens skønhed. Gammelt håndværk bliver genoplivet. Ler og keramik med et groft, sandet udseende og naturligt udtryk ses. Skoven giver en overflod af design og motiver, herunder agern, bark, blade, nødder, kegler og frugter.

Farvepaletten understreger den enkle stemning og de taktile materialer – blandt andet mørke enebær, lysegrøn, brun, rød bøg, mat grøn, mos, basaltgrøn og en varm, lys stennuance. De individuelle nuancer fremstår dybe, rige, næsten planteagtige i deres udtryk, og de karakteristiske korn og mønstre i de naturlige materialer skaber et harmonisk billede.


Heirloom feelings - ny nostalgi definerer designet:
Nostalgisk, ungt og legende. Den poetiske, unge stil åbner et optimistisk perspektiv. Kunstneriske og legende aspekter kan opdages i designet med mere jordnære fortolkninger i sarte nuancer. Den muntre, livlige flora er slående. Blomster, spredte blomster, mille fleur og vinstokke spirer sammen med fine, grafiske designs og ternede mønstre. De mange romantiske gobeliner skaber inspiration, og glæden ved at dekorere afspejles i alle aspekter af produkterne og livet: Fra festlige dekorationer til gaveindpakningspapirer og lykønskningskort.

Farveskalaen kombinerer følsomme, optimistiske toner. Paletten spænder fra en fløjlsagtig musegrå, en delikat limegrøn, skyhvid og mørk topas til en romantisk rosennuance. Fra lys mandel til en rød tone og blød, luftig himmelblå. Materialerne afspejler den raffinerede ro: Porcelæn, glas, fine papirer, håndlavede genstande og overraskende, nye fortolkninger af gammelt håndværk. Det suppleres af det delikate samspil mellem gennemsigtighed, guld og messing.


Spirited response - fokus på bæredygtighed:
Original, kreativ og ukonventionel. Ikke en tendens, men en nødvendighed. Denne stilverden bringer attraktive alternativer og ukonventionelle løsninger, der fokuserer på nul affald, en cirkulær økonomi samt up- og recycling. Designet er håndlavet, kreativt, muntert, farverigt og ukompliceret. Organiske former og iøjnefaldende, illustrative designs, inspireret af 1960'erne, har en stærk indflydelse. Håndskrevne eller tegnede trykte motiver, barnlige skitser og idéer med en improviserende karakter afrunder den oprindelige stil.

Farvepaletten kombinerer levende nuancer med tilfældige melanger, der skyldes forskellige genbrugsprocesser. Papiraffald omdannes til papmaché, og gamle stoffer eller ledninger bliver kreative materialer til nye ting. Kontrasterende skrottræ kombineres for at danne slående blikfang, og blomsteraffald bruges til at skabe usædvanligt papir og gaveemballage. Farverne genererer positiv energi og spænder fra intens havgrøn, brændende rød, falmet rose og en mælkeagtig karamelbrun til ultraviolet, bristol blue, lys flamingo orange og majsgul.

Næste Christmasworld holdes fra den 28. januar til 1. februar 2022.

Relateret indhold

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023