TikTok er den nye SoMe-platform

Vil du ramme den yngre målgruppe, skal din salon være på TikTok. Men tilgangen er en anden. Her gælder det små, upolerede videoer med sjovt eller anderledes indhold. Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk iver her en guide til, hvordan man kommer i gang på TikTok, og hvordan man i det hele taget kan arbejde med det nye sociale medie.

Foto: OnlineSynlighed.

Facebook er for 40+, Instagram er lidt outdated. Det nye medie er TikTok. Ikke mindst, hvis din målgruppe er de unge, er det her, du skal være på de sociale medier. 

”TikTok er et fremadstormende medie for de unge generationer”, fortæller Maria Røser, der er SoMe specialist ved OnlineSynlighed.dk.”TikTok er selv sagt ikke udviklet som et erhvervsmedie, men det er et medie, som virksomheder, kan have rigtig god gavn af at benytte”.

Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk er ekspert på sociale medier, bl.a. TikTok. Foto: OnlineSynlighed.

Facebook og Instagram bliver i dag brugt af rigtig mange både i forhold til organisk indhold og i forhold til annoncer, men Maria fortæller, at de to ”etablerende” sociale medie-platforme efterhånden har udviklet sig, så det kun er 1-2 pct. af det organiske indhold, der reelt bliver vist til din målgruppe. ”De justerer hele tiden på deres algoritmer, så det er svært at nå ud til følgerne uden også at annoncere”, forklarer hun.

Samtidig er mange mennesker ved at være trætte af bl.a. Facebook, fordi hver fjerde post, ifølge Maria faktisk er en annonce.

”På TikTok er det endnu ikke så udbredt med annoncer, og faktisk kan man komme rigtig langt med organisk indhold – det vil sige opslag, der ikke er annoncer. Det er dog vigtigt, at det er spændende og sjovt indhold. Det behøver bestemt ikke være pænt, og det er helt fint med indhold optaget på mobiltelefonen, men det skal være anderledes og skille sig ud”, råder Maria.

Hun anbefaler faktisk, at man begynder med organisk indhold, for når man har en række indholdsvideoer, og når man ved, hvad ens følgere gerne vil interagere med, så kan man målrette både indhold og en eventuel annoncering.

TikTok har ikke helt så gode analyseværktøjer som Facebook og Instagram, dog har man mulighed for at se, hvilke videoer, der performer bedst. Men man må i højere grad fornemme sig frem til, hvad der fungerer. Men det handler i høj grad om brandawareness, om at øge kendskabet til sin butik, og om at synliggøre, at du er med på beatet, ved hvad der sker og følger de tendenser, der hele tiden skifter.

Vis det sjove og det anderledes

TikToks målgruppe er de 16-24 årige, men Maria fortæller også, at flere og flere, der er ældre end den oprindelige målgruppe, nu bruger TikTok. ”Der er ved at ske et generationsskifte. Facebookbrugerne synes nu også, det er spændende at følge TikTok”, siger hun og fastslår videre: ”Derfor er der også god mulighed for at få en organisk rækkevidde til rigtig mange aldersgrupper, ligesom TikTok er internationalt, så har man de ambitioner, giver TikTok muligheden”.

Det, man skal lægge på TikTok kan være alt fra reaktioner på en flot vase, der lægges op, tips & tricks, man kan vise produkter eller eksempelvis et øjebliksbillede eller en interaktion, hvor man spørger en medarbejder i butikken om bud på en trend eller noget helt andet.  Det vigtigste er, at det ikke virker opstillet.

Sådan kommer du i gang

Maria giver en række gode råd til, hvordan man kommer i gang med at bruge TikTok professionelt.

Kig i app’en. Det kommer man langt med i forhold til at forstå mediet. Se hvad andre butikker – nationale og internationale - lægger op, se hvad der trender, og skabt dit eget indhold med udgangspunkt i det.

Søg på brands, design eller designers.

Skab videoer uden tekst, for det er det, TikTok kan. Skal man have en lille tekst på, skal den være kort og relevant. Har man brug for at skrive mere, skal man benytte Facebook eller Instagram.

Skæve vinkler og skøre indfald får man points for, og ”How to” eller hacks er et godt udgangspunkt.

Når man har brugt TikTok organisk i nogen tid, og man har fundet frem til, at mediet rammer den rigtige målgruppe, kan man overveje at annoncere, men også her er der forskellige muligheder.

Til design- og interiørbranchen anbefaler Maria In feed-annoncer, der ikke er dyre, men som er annoncer, der indgår i feedet så de ligner almindeligt indhold – næsten så man ikke lægger mærke til, at det er en annonce.

En anden mulighed er Hashtag challenges: Man laver en video og skaber en hashtag challenge ved at bede sine følgere om at lave den samme video og bruge hashtagget. ”Efterfølgende kan man sponsorere hashtaget for et endnu større engagement”, forklarer Maria. Dog slår hun fast, at In feed-annoncer nok er det, der fungerer bedst for de fleste. ”Men man må prøve sig frem, for hands-on erfaring giver rigtig meget på de sociale medier”.

Men generelt anbefaler Maria, at man bare går i gang, prøver sig frem og ser, hvad der fungerer. 

”Tænk kreativt og ud ad boksen og læg videoer op, der er spændende og har et interessant indhold”, fastslår hun.

Når det gælder frekvensen, kan den være lidt svær at leve op til, for Maria fortæller, at man faktisk skal lægge op 2-3 gange om dagen for at fastholde sine følgere, men hun siger dog også, at lægger man op 2-3 gange om ugen, mener hun, det er OK.

”En god idé er at sætte noget tid af en gang om ugen til at optage en masse små videoer, som man så kan have på ”lager” og lægge op løbende. Det gør det nemmere at agere i, og vil man have fat i en målgruppe, er hashtags perfekte; skriv bynavn, salonnavn med videre, så du rammer dem, du gerne vil have til at se dine opslag på TikTok”, slutter Maria.

Relateret indhold

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023