Add this: 

TENDENSER

Svenskerne er glade for dansk design

Godt 130 danske udstillere var denne gang på Formex, hvor de mødte såvel svenske som norske og finske indkøbere. ”Messen er inde i en fin udvikling, der er et godt fokus på trenden, og en generelt positiv atmosfære”, siger Marianne Sjøberg, der er dansk repræsentant for Stockholmsmässan.
Af Pia Finne | 26. sep 2017 |

Rigtig mange danskere havde fundet vej til Stockholm i forbindelse med Formex – både udstillere og indkøbere, og ikke bare fra de store danske kæder, også indkøbere fra mindre butikker fandt denne gang Formex interessant.

De danske udstillere havde generelt en god messe i Stockholm med, selvfølgelig, rigtig mange svenske indkøbere fra hele landet – butikker, som det ellers kan være vanskeligt at nå, hvis man ikke har en stor salgsstab i det svenske.

Rigtig mange foredrag var at høre på messens scene og et trendområde, ”Nordic Space” var også at finde i en af hallerne.

De tre trends på Nordic Space: 

Body Comfort, der fokuserer på den menneskelige anatomi og de store proportioner. Nøgleordene er: Hygge, generøsitet, fysisk kontakt

Raw Luxury med okkulte symboler og ikke mindst håndværk i fokus. Nøgleordene er: Dramatik, mystik, sensualitet.

Creativity med designhybrider, hvor materialer kreativt er mikset ind i produkterne. Nøgleordene er: High-tech, kreativ kraft, ekspressionisme.  Alt i alt udvikler Formex sig løbende, og messen er klart stedet at være, hvis man skal have fat i de svenske detailhandlere.

Svenskerne er glade for dansk design

At Formex er stedet at være, hvis man vil have fat i de svenske indkøbere, mener Stockholmsmässans repræsentant i Danmark, Marianne Sjøberg også.

”Svenskerne er glade for den danske livsstil og for de danske produkter. Svenskerne synes, Danmark er et interessant land, og de er meget interesserede i såvel vores design som i vores designhistorie. Så er man en dansk udstiller i Sverige, kan det godt give en lille fordel i forhold til andre udstillere”, siger Marianne Sjøberg, der videre fortæller, at de danske virksomheder, der typisk udstiller på Formex, er virksomheder, der gerne vil udbygge sin markedsandel i Skandinavien, og hvor Sverige er det naturlige skridt at tage.  

”Danske udstillere oplever hertil også, at der er mange både norske og finske indkøbere på messen samt naturligvis indkøbere fra andre dele af verden”.

De seneste mange år har antallet af danske udstillere på Formex ligget på 120-130, og hertil kommer de danske virksomheder, der er repræsenteret hos svenske agenturer, hvilket i øvrigt også kan være et mål med messen for en dansk virksomhed; at finde en svensk repræsentant.

Svenskerne er loyale kunder

”Udfordringen for en dansk virksomhed er at komme ind på det svenske marked. Butikkerne skal generelt se sine samarbejdspartnere godt an, inden de begynder at handle med dem. Men når man er accepteret, er svenskerne også loyale indkøbere, der holder fast”, fortæller Marianne Sjøberg.

På detailsiden er det danske besøgstal på Formex også status quo på 130-140 butikker. 

”Men Stockholm er en super spændende by, der har rigtig meget at byde på i form af god inspiration i de mange bolig- og interiørbutikker og deres sprudlende udendørsliv, og det kunne flere danske indkøbere fint kombinere med et besøg på messen, hvor de måske kan finde nogle lidt andre produkter”, siger Marianne Sjøberg, der slutter af med at fortælle, at Formex generelt er for opadgående. 

”Formex har holdt sit 100. messe jubilæum for et par år siden. Men vores projektteam er stadig fantastisk dygtige til at have fingeren på pulsen. Vi har et stort trendfokus, og de er i stand til at skabe en messe, der bliver ved med at overraske og udvikle sig – og heldigvis er svenskerne et messefolk, så de bliver også ved med at komme på messen”.

INFO

Næste Formex afholdes 
17.-20. januar 2018

Anbefalede showrooms