Sådan optimerer du din webshop
Teknik frem for design. Sådan lyder rådet fra to eksperter, når det kommer til opsætning af webshops.
Man kan hurtigt komme til at fokusere meget på designet, når man opretter en webshop. Det skal jo gerne se pænt ud. Men ifølge to eksperter skal man i langt højere grad fokusere på det tekniske, skriver Detailfolk.
Anders Tjørnelund og Johannes Helleland er henholdsvis stifter og produktchef i virksomheden Salecto, der bygger webshops. De forklarer, at der er en række faktorer, der gerne skal spille sammen, når man opbygger en webshop.
Læs også: Det kan betale sig at have en webshop
Først og fremmest skal platformen være skalérbar, så man kan foretage justeringer løbende. Det kan f.eks. blive aktuelt, hvis forretningen vokser. Derudover skal hjemmesiden være hurtig og ikke mindst imødekommende over for Googles retningslinjer.
Vi oplever faktisk, at cirka 60 procent af vores kunder kommer til os med en platform, som ikke imødekommer Googles retningslinjer, og det er et utrolig vigtigt parameter, hvis man vil sikre sig en attraktiv plads i Googles søgemaskine, siger Anders Tjørnelund.
En interessant forside og annoncering
De to hjemmesideeksperter forklarer desuden, at det er vigtigt med en forside, som interesserer og informerer. De mener, at kunden skal kunne finde svar på følgende spørgsmål:
Hvad er unikt ved at handle her?
Hvad er unikt ved folkene bag eller ved produkterne?
Hvorfor er det, jeg skal handle her og ikke klikke tilbage og vælge de ti andre på listen, som også er på Google?
Derudover er det ifølge eksperterne væsentligt at kunne tiltrække kunder gennem annoncering og/eller sociale medier.