Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kop & Kande

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande.

Kop & Kande

Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

Vi oplever en forandring og en moderat optimisme. Forbrugernes adfærd ændrer sig i takt med konjunkturer og digitalisering, boligsalget har det strålende, og salget af køkkener boomer. Forbrugerne er digitale, de er dygtige til at orientere sig om alt fra nyheder til gode tilbud, og de lader sig inspirere fra bl.a. de sociale medier. Det stiller krav til os som retailere såvel som til vores leverandører.  At være tilgængelig 24/7, at have det store udvalg, at servicere og rådgive kunderne, have de attraktive tilbud og i det hele taget skabe gode kundeoplevelser i alle kontaktflader med kunden. Mens vi for få år tilbage mærkede en stor efterspørgsel på køkkenmaskiner og funktionelle redskaber til køkkenet og rolige, afdæmpede farver, oplever vi nu en bredere efterspørgsel på andre typer af produkter som vaser, glas, stel, sengetøj mm. og flere farver på paletten.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Generelt set, ja. Forbrugerne er helt med på, hvad der er godt design, og de sætter pris på æstetikken og den gode historie. Når der skal laves en ønskeliste, er det i høj grad designklassikere, der kommer på.  Men mange danskere er også tilbudsjægere og elsker at gøre en god handel. Så derfor er der også en stor villighed til at købe design til nedsat pris. Vi ved, at mange gerne venter med at købe en bestemt designvare til den kommer på tilbud. Så svaret er både ja og nej. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi skal skabe oplevelser. Give ekstraordinær kundeservice. Have det store udvalg. I det hele taget have overskuddet til at gå det ekstra skridt for kunden. Desuden skal kunden have adgang til varerne 24/7, og de services, der følger med, og vi skal bestræbe os på at få skabt disse oplevelser på alle platforme. Herunder også de digitale. Omnichannel er et vigtigt redskab til dette, men dybest set skal forbrugeren ikke tænke i online eller offline, det skal bare fungere, uagtet om de er i butikken, på mobilen eller noget helt tredje. 

Hvordan ser fremtidens design– og interiørbutik ud?

Den skal være inspirerende og levende. Man skal kunne opleve en god atmosfære og et højt serviceniveau. For nogle koncepter vil et mindre udvalg sikkert give mening, hvor de så til gengæld er meget store online. Vi vil opleve meget mere fokus på at gøre det nemt og effektivt for kunderne. Men der vil også være et behov for personlig rådgivning. At se kunden som unik. Vi kan google os til alt og søge om anbefalinger fra øst og vest, men behovet for at kunne se, røre og prøve varen vil også være der. At få aktiveret sanseapparatet. Målrettede tilbud og services, som præcist passer til kunden på det rette tidspunkt, er også afgørende for at skabe succes som retailer. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Det handler om at skabe forståelse for omnichannel og udnytte de muligheder, omnichannel giver butikkerne. Men også om at skabe oplevelser, lokal forankring og nærhed i mødet med kunden.

Vi kommer til at arbejde mere bevidst med indretning og digitale muligheder, så vi netop får fjernet barriererne mellem off- og online i mødet med kunden og tilføjet endnu mere værdi.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023