Så mange penge vil danskerne bruge på julen 2016

Ifølge Dansk Erhverv vil danskerne bruge flere penge på julen i år end sidste år. Hver husstand vil i gennemsnit bruge over 3.100 kr. ekstra i julemåneden.

Julen 2016 tegner sig bedre for detailhandlen, end 2015 gjorde..

Julen 2016 bliver bedre end julen 2015. Det viser nye tal fra erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.

Prognosen viser, at danskerne vil bruge 8,3 mia. kr. på julegaver, julemad, tøj og ekstra forkælelse i december. Dermed er der udsigt til en bedre jul for detailhandlen end sidste år, hvor julehandlen skuffede lidt og landede på 8,2 mia. kr.

Læs også: Danskerne er klar til at købe masser af julegaver

”December er en afgørende måned for detailhandlen, for julehandlen har stor betydning for branchens samlede omsætning og indtjening. Derfor glæder vi os over, at der igen er udsigt til større gaver under træet, efter sidste års lidt skuffende julehandel”, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv.

3.127 pr. familie
De 8,3 mia. er beregnet som det beløb, danskerne forventes at bruge ekstra i løbet af december ud over det sædvanlige forbrug. Det svarer til, at hver husstand bruger 3.127 kr. ekstra i december ud over det normale forbrug. Heraf forventes ca. 2.200 kr. at gå til julegaverne.

Samtidig viser årets prognose, at større dele af julehandlen er flyttet online. Internethandlen står til at tegne sig for 22 pct. af den samlede julehandel. Det svarer til, at danskerne julehandler på nettet for 1,8 mia. kr., hvilket er væsentligt mere end i 2015, hvor internetjulehandlen lå på 1,3 mia. kr.

Læs også: Billedserie: Så er det jul igen...

”Danskerne e-handler mere og mere, og derfor er det helt naturligt, at større dele af vores juleindkøb også rykker online. Det skal imidlertid ikke ses som en trussel mod den fysiske detailhandel. Tendensen går derimod i retning af såkaldt omni-channel-salg, hvor den fysiske og digitale handel understøtter hinanden, fordi forbrugerne bliver inspireret til køb på tværs af kanalerne”, siger Henrik Hyltoft.

Hver tiende dansker svarer, at de forventer at gøre over halvdelen af deres juleindkøb på internettet, viser Dansk Erhvervs analyse.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023