Add this: 

Branchenyt

Prisværdige designløsninger

Her er vinderne af Danish Design Award 2018

I går aftes, den 28. maj blev dansk design fejret og de bedste designløsninger blev hyldet med en Danish Design Award. Aftenens værter Dansk Design Center og Design denmark, der står bag prisen bød på et spækket program.

”Danish Design Award er den ene gang om året, hvor vi får lov at hylde det bedste danske design og den forskel, det kan gøre for dig og mig. Det er gennem design og designmetoder, at vi kan skabe løsningerne for det næste samfund, så de giver mening og værdi for borgerne. Om det er en digital platform, der letter kommunikationen mellem pacemakerpatienter og deres læger eller om det er en app, der hjælper os med at regulere vores termostater og bedre indeklimaet, så bidrager det til at gøre vores liv bedre”, siger Christian Bason, direktør for Dansk Design Center.

Ikke mindre end 180 forslag har været i hænderne på juryen i år, som fik feltet skåret ned til 50 nominerede finalister, der alle var repræsenteret til prisoverrækkelsen i Industriens Hus.

Og der var også mange priser der skulle uddeles, hele 16 af slagsen fordelt i de tre overordnede kategorier; Business, Individual og Society og derudover specialpriserne; Employment Growth, Visionary Concepts, Icon Award og People’s choice.

”Danmark er verdenskendt som en Design nation. Og hvorfor er vi det? Jeg mener at det primært handler om at vi er eminente til at løse problemer. Vi er eminente til at arbejde sammen. Vi er eminente til at spørge ind og tilegne os ny viden. Noget af det Danish Design Award kan, er både at hylde virksomheder der har tænkt stort, men også den lille ide, som kan blive til noget stort. Danish Design Award er der hvor vi hylder designerne, processerne og tankerne bag løsningen og ikke mindst, det allervigtigste, effekten af godt design.” siger Abelone Varming, Direktør for Design denmark, den danske designbranches organisation.

Netop godt design og hvordan design kan gøre en forskel var fokus for aftenens awardshow og tydelig blandt de nominerede løsninger, både set i forhold til økonomi og forretning, det personlige individ, men ligeledes for fællesskabet og samfundet. Og det var da heller ikke til at tage fejl af i de vindende designløsninger, der alle på den ene eller anden måde gør en væsentlig forskel for sin bruger og flere endda også for samfundet eller med visionen om at skabe en bedre verden.

I hovedkategorien Business blev følgende vindere kåret:

Copenhagen Towers vandt i kategorien Building Markets. Med sin høje bæredygtighedsprofil skaber Copenhagen Towers et nyt marked inden for cirkulær økonomi. Lendager Group har med projektet fundet nye innovative løsninger på upcycling af blandt andet genbrugsbeton, affaldstræ og PET-plastflasker, og de har dermed formået at indarbejde genbrugsmaterialer uden at gå på kompromis med æstetik eller kvalitet. 

Appen Too Good To Go vandt i kategorien Share Ressources. En app, der hjælper restauranter og fødevarevirksomheder med at sælge overskudsmad billigt til forbrugere for at undgå madspild. Too Good To Go er et eksempel på en enkel designløsning, som reducerer ressourcespild, sparer mange tusind ton CO2 og samtidig skaber en win-win-situation for alle parter.

The Christmas Supporter vandt i kategorien Message Received. Det er en unik jultræsfod, skabt af Røde Kors, i samme form og farve som orginasationens logo. Kampagnen kommunikerer et unikt budskab ved på en genial måde at udnytte juletræsfodens form og de særlige associationer, der knytter sig hertil. Når Røde Kors logoet bliver synligt som en del af det rituelle øjeblik, hvor vi bærer vores juletræ hjem, trænger velgørenhedsbudskabet igennem med varme og humor. Alt overskud fra salget af foden går til økonomisk udsatte familier.

ClampCut vandt i kategorien Better Work. ClampCut er et all-in-one sterilt instrument til at afklemme og overskære navlestrengen ved fødsler. Engangsinstrumentet ClampCut gør det enklere at afklemme og overskære navlestrengen hos nyfødte børn, så jordemøderne kan bruge tid på mødre og børn frem for sterilisering. Instrumentet er enkelt designet og testet i samarbejde med jordemødre, hvilket gør det intuitivt at bruge og reducerer risikoen for menneskelige fejl

Hygiejnebindet Safepad vandt i kategorien Daily Life. Safepad fra Real Relief adresserer de myter og tabuer, der eksisterer omkring menstruation mange steder i verden, hvor piger og kvinder undgår at gå i skole eller på arbejde under menstruationen. Safepad er et genanvendeligt hygiejnebind med en særlig bakteriedræbende funktion, der reducerer forekomsten af vaginale infektioner. Safepad er et innovativt produkt, der modarbejder social isolation af piger og kvinder i tredjeverdenslande.

I hovedkategorien Individual blev følgende vindere kåret:

LEGO House designet af BIG - Bjarke Ingels Group vandt i kategorien Feel Good. LEGO House er tænkt som en landsby for leg og læring og som et kulturcenter, der favner både arkitektur og byrum, og som byder Billunds gæster og lokale indbyggere velkommen. LEGO House er design, der på en intuitiv måde lykkes med sin formidling af virksomheden og varemærkets filosofi – og samtidig er en farverig hyldest til den nordiske tradition for samarbejde, innovation og livslang læring.

SWNX Foot Swing vandt i kategorien Better Learning. En fodgynge, der gør det muligt for børn at bevæge benene uhæmmet uden at støje eller forstyrre andre. Et enkelt, men unikt produkt, der løser et enkelt, men omfattende problem. Fodgyngen kan hjælpe læreren med at skabe ro i et klasserum med mange bevægelsesglade elever, ligesom den kan hjælpe det enkelte barn til at finde koncentration eller få afløb for sin energi på en ikke-forstyrrende måde.

Urinalet Peefence vandt i kategorien Clean Solutions. Udviklet særligt til musikfestivaler og andre store udendørs arrangementer, kan Peefence installeres på et flytbart hegn på få minutter uden brug af værktøj. Peefence urinalet er en proaktiv designløsning, der tager kampen op med de uhygiejniske forhold, og gør det enkelt for arrangører at opsætte fleksible urinaler. Bæredygtighed er tænkt ind fra start til slut, da både produktion og transport kræver meget lidt energi. 

Den musikalske pude inmu vandt i kategorien Healthy Life. Inmu giver mennesker, der lever med demens, og deres omsorgspersoner, en roligere og tryggere hverdag ved hjælp af musik og musikimpulser. Inmu er en højteknologisk designløsning til et specialiseret område forklædt som en lækker pude i kvalitetsmaterialer. Det varme, bløde udtryk og den sansestimulerende overflade har en stærk appeal, som vækker følelser og virker afstressende.

Programmet My Treatment vandt i kategorien Outstanding Services. Et digitalt koncept, der bruger narrativ animation til at reducere nervøsitet hos hospitalspatienter. My Treatment er et relevant stykke servicedesign, der skal virke i sundhedssektoren ved at forberede og uddanne patienter, så de er inddragede i hele deres forløb. Programmet imødekommer patienten og skaber grundlag for mere oplyste og ligeværdige dialoger mellem patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle, hvilket er en forudsætning for gode behandlingsresultater.

Inden for Special Awards blev følgende vindere kåret:

Joe & The Juice vandt i kategorien Employment Growth. Joe & The Juice har et imponerende og 100 pct. gennemført designkoncept, der på fineste vis demonstrerer, at ved konsevent at forfølge nye muligheder kan man opnå stor vækst og derigennem skabe et hav af arbejdspladser. 

Cykelstien Cykelslangen vandt i kategorien Icon Award. Cykelslangen er en elegant og empatisk løsning, som sikkert hjælper Københavns cyklister med at krydse havnen, samtidig med at den understreger Københavns profil som en miljøvenlig metropol med cykelglade beboer. Cykelslangen er et visionært eksempel på arkitektur, der forbinder byen og gør den stolt. 

Den elektroniske platform SCAUT vandt i kategorien Visionary Concepts. En platform for patientinddragelse, der har til formål at forbedre kommunikationen mellem pacemaker-patienter og behandlere. SCAUT viser, hvordan man kan bruge datadrevet innovation til at udvikle en helt ny tilgang til forebyggelse og behandling for ikke bare patienter, men potentielt alle borgere. SCAUT er et visionært eksempel på en digital designløsning, som kan ændre vores syn på sundhed og skabe grundlag for et mere ligeværdigt samarbejde mellem borger og system.

I kategorien Young Talent vandt Iga Slowik, Claudia Naval & Paul Lequay fra Kolding Designskole. Rejsen fra Jorden til Mars tager 221 dage, hvilket er udgangspunktet for dette ekstraordinært visionære design for NASA. Projektet, som består af en række hjælpemidler, bærer præg af en stor indlevelse i astronauternes behov. Alt i alt er det et overbevisende og gennemarbejdet designprojekt, med en legesyg og udfordrende tilgang. 

I kategorien People's Choice vandt Danfoss Eco, En enkel, men højeffektiv radiatortermostat, som kan give energibesparelser i private hjem. Den tilhørende Bluetooth-app gør det let at tilpasse varmestyringen i de forskellige rum.  

Der blev ydermere uddelt en helt ny pris ved aftenens show, nemlig Distributed Design Award vinderen blev: Nextfood, et automatiseret gro-system, der giver lokale fødevarevirksomheder muligheden for nemt at gro velsmagende, sunde og pesticidefri grøntsager.  Nextfood er bygget på en open source platform, der muliggør demokratiseret, lokal og distribueret planteproduktion.

Læs mere om de vindende designløsninger, juryens kommentarer samt de andre nominerede her