Passionen & begejstringen skal være drivkraften

BySommer er ny leverandør til gave- og isenkrambranchen. Bag virksomheden står Jesper Sommer, og strategien er at skabe tætte samarbejder med designere, hvor han står for produktion, lagerføring, salg og markedsføring, mens de står for det kreative.

Jesper Sommer står bag selskabet bySommer..

Det handler om begejstring, glæde og passion, når Jesper Sommer fortæller om sin nyetablerede virksomhed ”bySommer”, hvor strategien er, at skabe samarbejder med designere og kunstnere, hvor bySommer står for indkøb, lagerføring, markedsføring og salg, mens designerne kan gøre det, de er gode til, nemlig at designe.

BySommer har hovedsæde i Ålborg, og Jesper Sommers fokus i den nye virksomhed er at forhandle og udvikle produkter til gave- og interiør branchen. Jesper Sommer er bestemt ingen novice i netop den branche. Han er uddannet hos Marie Sohl, hvor han endte som salgschef. Herefter har han været hos Bahne som butikschef, som salgschef hos Trip Trap, markedsdirektør for Trip Trap i Tyskland og sidst administrerende direktør og salgsdirektør i Rikki Tikki Company i 11 år.

Spørger man Jesper Sommer, hvorfor han vælger at starte egen virksomhed, lyder svaret:

<p>Jeg har altid forsøgt at have et stærkt kundefokus i alt, jeg har haft med at gøre. Af samme grund er det en fordel, at arbejde indenfor samme velkendte branche, ligesom det er naturligt at benytte det store netværk, jeg har fået oparbejdet gennem 20 års branchekendskab. Samtidig opstod tanken om, at jeg gerne ville være selvstændig.</p>

Jesper Sommer

”Jeg har altid forsøgt at have et stærkt kundefokus i alt, jeg har haft med at gøre. Af samme grund er det en fordel, at arbejde indenfor samme velkendte branche, ligesom det er naturligt at benytte det store netværk, jeg har fået oparbejdet gennem 20 års branchekendskab. Samtidig opstod tanken om, at jeg gerne ville være selvstændig”, fortæller Jesper Sommer, der fik lejlighed til at tænke disse tanker på en månedlang ferierejse til Thailand og Bali med sin kone og sine to drenge efter, at han stoppede hos Rikki Tikki Company.

”Som det sikkert er mange bekendt, var jeg hos Rikki Tikki Company i 11 år, indtil vi i foråret 2013 nåede til en skillevej, hvor vi ikke længere var enige omkring strategien og ansættelsesforholdet, og hvor vi i sidste ende måtte skilles. Det personlige brud med Rikki Tikki Company var ikke let, for det har været 11 spændende og gode år i samarbejdet med ejeren, fantastiske kolleger, mange spændende designere og kunder. Jeg er stolt over at have medvirket til at bygge fundamentet for den virksomhed, men nu ser jeg fremad”, lyder det.

Efter hjemkomst fra ferien, opsøgte Jesper Sommer nogle investorer, der driver et multinationalt grossist selskab  ved navn Entertainment Trading. De har mange års erfaring med at drive stærke brands med salg af produkter til det meste af verden indenfor blandt andet spilindustien, legetøj, skønhed og tøjbranchen og har med et stærkt kapital- og distributionsgrundlag udviklet virksomheden meget hurtigt. 

”De havde længe haft en ambition om at investere i andre typer virksomheder, og så føltes dialogen pludselig meget spændende for begge parter. Vi blev hurtigt enige om en konstellation, hvor jeg skal fokusere på at være konceptudvikler og salgsudfarende. De ville stille kapital og deres team af kompetente folk til rådighed for at kunne sikre driften i hverdagen”, fortæller Jesper Sommer.

Entertainment Trading har i forvejen 44 ansatte i Ålborg-området og besidder stærke kompetencer inden for marketing, købmandskab, logistik og lagerdrift. ”Det er en stor fordel for mig, at jeg ikke skal etablere mig med disse stabsfunktioner selv, men kan træde direkte ind i rollen omkring at finde produkter og skabe et salg af disse”, fastslår Jesper Sommer, der allerede har de første aftaler på plads om salg til kunder af produkter, der rammer den kommende julehandel.  

Kunderne skal huske mig
BySommer som virksomhedsnavn har Jesper Sommer valgt helt bevidst netop for at kunne trække på det langvarige og store netværk, han har i branchen.

”Men det vigtigste argument ligger mere i, at ordet sommer tænkes positivt. Vi kan alle lide sol og sommer, og at bruge ”by” er et vigtigt paramenter i min salgsstrategi, idet jeg åbenlyst signalerer, at jeg ikke umiddelbart selv vil udvikle kollektioner, men ønsker at samarbejde med designere og kunstnere og repræsentere deres produkter på markedet”.

Faktisk, fortæller Jesper, er det essentielt for ham, at designerne er med i et tæt samarbejde, så man i fællesskab kan udvikle brandet. 

”Deres brand er deres ét og alt, og det skal jeg forvalte på bedste vis og have respekt for. Det illustrerer jeg egentlig bedst ved at designerens kollektion føres ”bySommer”. Det vil altid være designeren, der skal være i fokus mod markedet – såvel ind- som udland”

Jesper Sommer begynder salget i Skandinavien og i Tyskland; de markeder, hvor han har et netværk og en fortid.

”I de lande, mit netværk ikke dækker, er det ambitionen, at de skal påvirkes via Entertainment Tradings udenlandske selskaber. Således er det på sigt muligt, at jeg kan udnytte kapaciteten og det naturlige tilhørsforhold til de salgskontorer, der allerede er etableret i England, Dubai, Hongkong, Indien og Brasilien. 

Og Jesper Sommer glæder sig til for alvor at komme i gang,

”Jeg har savnet den mindre virksomheds energi og puls samt nærværet med kollegerne i et snævert team”, siger han og slutter af med at slå fast, at han fremover ser store muligheder i at teame op med de rette partnere og designere rundt omkring i verden og udvikle et stærkt fundament af kollektioner. 

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023