Ny guide til små og mellemstore webshops

Erhvervsakademi Aarhus udgiver en guide til, hvordan små og mellemstore webshops kan udnytte data til at forbedre kundeoplevelsen og skabe mere vækst.

Følger man den nye guide, vil ens indtjening i følge Gitte Damgaard kunne øges. Foto: Erhvervsakademi Aarhus..

Streamingstjenesten Netflix bruger det til at personalisere service og udvikle tv-serier ud fra seernes smag. Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande bruger det til at producere bedre og billigere. I medierne er der skrevet meget om de mange fordele ved anvendelsen af Big Data, men det opfattes oftest af mange som et diffust og uoverskueligt begreb. For hvad er Big Data for de mindre virksomheder?

Netop det har projektleder Gitte Damgaard fra Erhvervsakademi Aarhus sat sig for at besvare. Gennem halvandet år har hun arbejdet med, hvordan små og mellemstore webshops anvender data i udviklingen af deres forretning.

”Der er et stort potentiale i at indsamle, opbevare, analysere og fortolke data. Data, der f.eks. kan bruges til at skabe bedre og mere effektiv markedsføring,” siger hun.

Ti råd til at blive mere datadreven
Resultatet af forskningsprojektet ’Small data – Big Business?’ er nu udgivet i form af en onlineguide til virksomheder med mindre webshops.

Guiden ’Skab vækst i webshoppen – 10 råd til at anvende data’, der er den første af sin slags på området, bygger på erfaringer fra 12 succesfulde, datadrevne e-handelsvirksomheder og eksperter på området.

”Med guiden vil jeg gerne gøre det lettere for virksomheder at tage skridtet ud i det digitale univers, og udnytte alle de mange gode kundeadfærdsdata, de har til rådighed, til at blive klogere på kunderne og dermed også deres egen forretning.”

Start i det små
Ifølge Gitte Damgaard behøver virksomhederne hverken investere i dyrt it-system eller hyre konsulenter til opgaven.

”Man kan starte i det små ved at begynde at se på de data, der er. Hvad søger folk på inde på ens hjemmeside? Hvornår klikker de væk? Hvorfor returnerer de varerne? Hvor går det galt, når kunderne afbryder købet? Der er så mange data, der kan gøre en klogere", siger Gitte Damgaard og tilføjer, at selv små justeringer kan øge salget.

”Det kan være alt lige fra, at man segmenterer nyhedsbreve, til at man optimerer hjemmesiden, så den tilpasser sig kundeadfærden. De små tiltag giver tilsammen et mere professionelt set-up af virksomheden og en højere bundlinje.”

Reducerede antallet af returneringer og solgte mere
En af de virksomheder, en cykel-webshop, som Gitte Damgaard talte med i forbindelse med sit projekt fortæller, hvordan de analyserede på, hvor det gik galt, når kunderne afbrød et køb og hvorfor der var så mange returneringer af cykelhjelme. Webshoppen havde den hypotese, at der var en barriere for kunden i forhold til at stå med produktet i hånden i en fysisk butik sammenlignet med et online-univers. De kom frem til, at de skulle udskifte deres stillbilleder med 360-graders billedvisning. Efter de gjorde det, reducerede de returneringerne og øgede deres omsætning af sko, tøj og hjelme med 12 procent.

”Der er altså penge i at blive mere datadreven,” konkluderer Gitte Damgaard.

Fakta: Hvad er Big Data?
Big Data er et begreb, der er opstået grundet den eksponentielt stigende datamængde i vores samfund i form af strukturerede og ustrukturerede data såsom cookies, clickstream-data, data fra sociale medier, e-mails, blogs, geolokation osv. Der er masser af muligheder for at blive klogere på kunderne og bruge denne viden til at målrette salgsarbejdet, spotte forretningstrends eller skræddersy servicen. Kreditkort, telefoner, computere, rejsekort, GPS-enheder og digitale sensorer efterlader alle data. Data, som virksomheder kan indsamle, opbevare, analysere, fortolke og bruge til at forbedre deres innovation, konkurrenceevne og produktivitet. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023