Naturlige og bæredygtige materialer hitter

Både hos designere og forbrugere er naturlige og holdbare materialer en populær tendens i øjeblikket. Der bliver således gjort op med forbrugerismen og tænkt mere på produktionsomkostninger, mens også gamle klassikere er meget populære.

Hos brandet Hay gør man bl.a. brug af bæredygtige og naturlige materialer. Her i designet 'Frame', som er skabt af Jakob Jørgensen og Line Depping. Foto: Hay..

Det er blevet mere og mere populært, at man som designer benytter sig af naturlige materialer i sine produktdesign. Sådan ser tendensen i hvert fald ud, når det kommer til nye, danske kreationer, skriver Jyllands Posten.

Ifølge Anders Brix, professor og arkitekt ved Kunstakademiets Arkitektskole, er der en stor interesse for møbler lavet af træ, læder og uldfilt – altså gedigne og klassiske materialer.

”Naturmaterialerne fremtræder i deres egen farve, så man ser f.eks. gyldent, naturligt læder. Der er ikke så mange malede overflader på billigt træ. Træ får bare lov til at stå som træ, og netop derfor vælger man at bruge en bedre kvalitet med fine årer, som er spændende at kigge på”, fortæller han.

Læs også: Ny webshop byder på bæredygtigt interiør

Anders Brix mener desuden, at der er sket et skifte i forhold til, hvordan vi danskere ser på møbler; det er ikke længere nok, at møblet bare ser godt ud.

”Det betyder simpelthen noget, hvordan materialerne føles, når man rører ved dem. Og træ er bare rarere at sidde på end plastik. Og så slides det på en måde, der gør det smukkere”, fortæller han til Jyllands Posten.

Gamle klassikere
Gammel kærlighed ruster ikke, lyder et ordsprog. Det gælder også, når det kommer til gamle møbelklassikere, som i øjeblikket oplever lidt af en renæssance.

”Der er mange klassikere i produktion på markedet lige nu, og der er også en masse designere, som tolker videre på dem og laver nye versioner af de i forvejen velkendte møbler. Derudover er der også en del møbelfirmaer, der er ude i krogene for at finde nogle af de mere ukendte eksemplarer af klassikerne fra guldalderen i 1950’erne og tiden deromkring frem igen”, forklarer Thomas Dickson, der har skrevet bøger om dansk design og ejer konsulentvirksomheden Dickson Design.

Læs også: Junglen hitter i indretningen

Hos møbelfabrikkerne sættes bl.a. flere Wegner-modeller i produktion, mens også Arne Jakobsen er i højsædet. Interessen for de gamle klassikere skyldes ikke kun, at møblerne er flotte, men også at de skaber en vis grad af tryghed.

”Vi lever i en efterkrisetid, hvor globalisering, terror og flygtningestrømme er en bekymring. Det er en tid med utryghed i verden, og det betyder, at vi prøver at gardere os lidt med noget, som virker trygt og bekendt. Også når vi indretter vores boliger”, lyder det fra Thomas Dickson.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023