Add this: 

TEKSTILER

Mit arbejde er en leg

Mød Mette Lindeberg, iværksætter, mor til fem, halv-maraton løber og alt det ind imellem. Ja hun er faktisk lidt af en superkvinde. Designbase har talt med Mette om det at skifte branche, starte egen virksomhed og selv at skulle stå for alt.
Af Sara Skovgaard Munk | 13. nov 2017 |

Hos Mette Lindeberg, stifter og ejer af Manostiles, der laver designprodukter til bolig og børn, bliver hvert minut på dagen brugt effektivt. Hun er stort set altid på arbejde, men det er også kun muligt fordi, som hun siger, det hun laver, er hendes hobby, og hun bruger aktivt sin hverdag, sine børn, sine løbeture i naturen – ja faktisk hele sit liv som omdrejningspunkt for Manostiles, når der skal udvikles produkter, laves mønstre, sælges samt i dialogen med forhandlerne.

”Da jeg begyndte på min børnekollektion, valgte jeg at fokusere på, hvad det er, jeg selv som mor mangler, og hvad det er, jeg selv som slutkunde rigtig godt kunne tænke mig? Vi vil gerne have noget, der er lækkert, noget der passer ind i vores hjem, noget som børn kan lide, noget der er i en ordentlig kvalitet, så det kan holde, og så skal det helst være funktionelt”, fortæller Mette Lindeberg.

Hun er enormt ærlig; what-you-see-is-what-you-get-typen og selv hendes tale er hurtig, det skal være effektivt, så der kan blive fortalt mest muligt. Alt er struktureret og effektivt, men det gælder om at høre efter og følge med. For man kan mærke, der er meget, der presser på inde i hende, og gerne vil ud. En blanding af kreativ energi og rastløshed. Hvilket egentlig gør det enormt svært at forestille sig, at hun tidligere havde en helt anden karriere – nemlig i den finansielle verden. Men noget er der måske at spore herfra, strukturen? Effektiviteten? Selvom den måske mest af alt kommer fra livet som mor til fem. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Mette har hele pladen fuld, men hun nyder det i fulde drag – og derfor er det både sjovt og muligt for hende. Men hvad er så Mettes opskrift på at få alt dette; karriere, familieliv og fritidsliv til at gå op i en højere enhed? 

”Jeg er meget struktureret, jeg elsker at være i balance med mig selv, både fysisk og psykisk. Det vil sige, jeg løber rigtig meget, men på mine løbeture bliver jeg inspireret af naturen, så alle mine ideer til mine produkter og min udvikling kommer fra naturen og det nordiske univers. Når jeg løber en tur, får jeg desuden mere energi og overskud – og så synes jeg faktisk, det jeg laver, er lidt ligesom en leg”, fortæller hun og uddyber:

”Manostiles er min hobby, så jeg opfatter det ikke som et arbejde. Jeg tænker aldrig, om jeg har arbejdet syv eller sytten timer, og derfor synes jeg, det er sjovt. Det er en leg, og så længe det er sådan, så er der ingen begrænsninger”.

En lidt hård start

Interessen for at skifte branche og starte et brand op kom sig af, at Mette syntes, livstilsprodukter begyndte at blive enormt dyre:

”Jeg synes det ville være spændende at starte noget op med produkter, som stadig var lækkert design, men til billigere penge. At introducere produkter til mellemsegmentet, rent prismæssigt var faktisk hele strategien bag at starte Manostiles op. Jeg vægter kvalitet rigtig højt, jeg vil hellere have lidt og lækkert”, fortæller Mette Lindeberg.

Efter en tur til Kina for at få inspiration og møde leverandører starter Mette virksomheden, og de første produkter, som er æsker og dåser, præsenteres på Formland, og bliver rigtig godt modtaget. Men efter et uheldigt udfald med en kinesisk leverandør, der snyder Mette, kan kollektionen ikke leveres, og hun taber penge både til den gamle leverandør og i arbejdet med at finde nye og bedre samarbejdspartnere.  

”Vi tabte på den her oprindelige kollektion, og det gav mig selvfølgelig lidt udfordringer for at drive Manostiles videre. Men samtidig gjorde det, at jeg blev enormt fokuseret på mit formål; nemlig at skabe lækkert design til ’Home’ og til ’Kids’. Og med de rette leverandører får jeg så udviklet nogle kollektioner”, fortæller Mette om opstartsperioden.

Ambitiøs for fremtiden

På trods af den lidt hårde start mister Mette ikke modet, men bliver blot mere fokuseret, og får nogle vigtige erfaringer med i bagagen.

”Jeg sidder med alt i firmaet, jeg udvikler selv produkterne, jeg går selv på lageret og pakker, jeg kører selv ud og besøger kunder, jeg producerer selv, jeg gør faktisk det hele, og det har jeg gjort i rigtig mange år”, fortæller Mette.

Fra 2016 og frem oplever Mette en stigende efterspørgsel på sine produkter og en tydelig vækst, der gør det både nødvendigt, men også muligt at ansætte flere folk. Som en del af Manostiles-familien, skal de nye kræfter være med til at sikre den positive kurve firmaet er inde i lige nu og ikke mindst fortsætte, så den ambitiøse strategi om at komme ind på 20 nye markeder i løbet af de næste 6 år kan indfries. Superkvinden og hendes team flyver altså videre med fuld fart.

Anbefalede showrooms