Mød familien WOUD

Det danske møbelbrand WOUD har på blot tre år og med en imponerende kollektion, spændende designsamarbejder og benhårdt arbejde etableret sig som en professionel og engageret aktør i den danske møbelliga. Her kan du møde creative director Mia Koed, og høre hendes ærlige fortælling om den spændende rejse.

Creative Director Mia Koed & Marketing Manager Nicholas Koed..

Det hele startede en kold januardag tilbage i 2014. Her besluttede Mia og Torben Koed, der begge havde mange års erfaring med salg og produktion fra privat labelbrands, at udfordre sig selv og hinanden. De havde begge en drøm om at skabe deres eget og bygge et brand op fra bunden – hvor svært kunne det være!

”Hvis andre kan, så kan vi også” lyder det fra Mia, og hun forklarer yderligere at de kendte den danske møbelbranche ret godt og endda flere virksomheder og deres stiftere personligt og kunne godt se, at der skete noget her i Danmark og i Skandinavien, når det drejede sig om design. Så med inspiration herfra skulle det altså blive startskuddet til en spændende rejse.

”Vi ville gøre det på vores egen måde. Vi ville skabe et brand med høje ambitioner, høj kvalitet og med klare referencer til den nordiske designtradition,” fortæller Mia Koed og fortsætter:

”Men vi fandt ret hurtigt ud af, at det gør man jo ikke bare lige. Vi skulle have noget assistance, finde ud af hvilken stil vi ville skabe, og hvem vi ville samarbejde med”. 

Så gik jagten ellers ind på at finde de allermest talentfulde designere og noget originalt design, som Mia og Torben kunne være med til at udvikle og udbrede i verden. Den grundlæggende idé var dengang og er stadigvæk i dag at skabe ærligt design. Design der rører ved noget i os, men samtidig er det vigtigt for WOUD, at designet også har et formål og en funktion.

”Starten var meget undersøgende. Hvad er det for en stil, vi godt vil have, og hvem er det, vi kunne tænke os at arbejde sammen med. Der var det, vi fandt ud af, at det her med at arbejde med helt nye unge talenter, det var rigtig interessant”, fortæller Mia.

Uden så meget som et visitkort

De unge talenter og designere mødte Mia og Torben på de danske men især også på de internationale messer.

”Der gik et års tid til halvandet med at få tankerne ned på en blok papir og rejse lidt rundt i verden. Vi sad i nogle gamle lokaler og skabte vores kontor og en lille idébog, som så senere er gået hen og blevet hele vores strategiplan. Det startede alt sammen i det lille sorte hæfte. Det var virkelig nede på jorden”, fortæller Mia.

Men denne nede på jorden approach kunne altså noget. Selv om det måske på den ene side kunne virke lidt uprofessionelt og kaotisk at støve talenter op på messer ude i verden uden et brandnavn, ja faktisk uden så meget som et visitkort, så virkede det alligevel, og på den anden side gav det et meget ærligt billede af, hvem de her nye folk i branchen var, og hvad de ville. Designerne fulgte i hvert fald trop og drog med på rejsen sammen med Mia og familien.

”Nu er vi jo også jyder, og det, tror jeg, spiller ind”, fortæller Mia grinende og fortsætter: ”Derudover har vi jo tyve års erfaring med produktudvikling, så helt novicer var vi ikke.” 

Når de faldt for en stol eller en skænk ude på messerne, var de helt hjemme i, hvordan den skulle produceres, og hvad det krævede, men hvad der ellers skulle til i form af at få produktet ud over rampen, få det markedsført via de rette kanaler, få etableret gensidige gode samarbejder med de nye designere, det var alt sammen nyt for Mia og Torben. Men så skulle der jo bare findes løsninger på det.

”Jeg kender vores force, grunden til at vi er nået så langt, som vi er på produktsiden, det er fordi vi har et stort kendskab til produktion og produktudvikling. Så der har vi ikke været grønne. Men der, hvor vi har været grønne, har været det med, hvad pokker man gør, når man har fundet den rigtige leverandør, og derefter gerne vil fortælle hele verden, at nu står man med hele den her seje kollektion – hvordan er det lige man får det formidlet?”, fortæller Mia.

Meget af det kom helt naturligt i takt med, at WOUD tidligt fik pressens bevågenhed. Både den danske og internationale presse fik hurtigt opsnappet, at her var en ny spiller på banen med noget nyt og anderledes – og ikke mindst en imponerende kollektion skabt på kort tid. Det var ikke almindeligt, og derfor blev der lagt meget mærke til WOUD helt fra begyndelsen.

Allerede efter bare 3-4 år har virksomheden nu opbygget en voksende kollektion, der pt. består af mere end 100 enheder inden for møbel-, småmøbel- og accessorie-kategorierne.

”Vi ville ikke kunne sidde med en kollektion, som vi gør, med så mange forskellige ben, hvis ikke det var, fordi vi har haft en masse eksperter; designere, producenter etc. ind over, som alle er eksperter på hver deres felt. Jeg tror, det er det, der gør, at vi har et så stærkt team i dag, både på leverandørsiden, men også internt – ellers kunne vi slet ikke have løftet denne her opgave”, forklarer Mia.

WOUD har kontor og showroom samme sted. ”Det er godt at have sit kontor placeret sammen med sit showroom, for så sidder man hele tiden og kigger på kollektionen, bruger det og arbejder med det, og man har hele tiden et vågent øje på, hvordan kollektionen egentlig gør sig.”

Familien WOUD

WOUD er en familievirksomhed. Mia og hendes mand Torben driver virksomheden. Torbens ældste søn Nicholas står for alt marketing og branding, derudover er der tre sønner mere, som alle hjælper til, når det kræves. Men udover det rent genetiske er virksomheden og dens ansatte også som en stor familie, hvor også de designere, der er tilknyttet, er blevet en del af WOUD familien. ”Vi går og kalder os selv for alle wouderne”, lyder det smilende fra Mia. 

”Der er som sådan ikke en egentlig historie bag navnet WOUD, der på hollandsk og afrikaans betyder skov. Vi snakkede meget om det skulle være noget, der betød noget, eller om der skulle være en historie bag, og vi valgte, at det skulle der ikke nødvendigvis. Det var mere designet selv og produkterne, der skulle tale til folk, og de skulle fortælle deres egne historier”, lyder det forklarende fra Nicholas Koed, der er Marketing Manager i WOUD.

Jydegenet, ærligheden, det jordnære – måske i sidste ende samme ting? Men ligegyldigt hvad vi kalder det, så er det sammen med det familiære aspekt med til at definere virksomheden WOUD. Det virker ikke som en strategi eller en indstuderet metode, men afspejler blot den måde Mia, Torben, ja hele WOUD familien er på. Og netop fordi det er ærligt og empatisk, fungerer det. 

”I min kommunikation med vores designere kan jeg forstå, at de er meget glade for den måde, vi arbejder på. Det foregår ærligt og med hjertet. For mig er det vigtigt, at jeg, når jeg får designforslag ind, som jeg ved, designerne har brugt rigtig meget tid på, bruger tid på at svare dem; sige tak for modtagelse, og når jeg har kigget på det, vende tilbage med feedback – også selv om det er negativt. Den ærlighed samt forklaringen på hvorfor, det er et nej, kan jeg mærke, er konstruktivt værdsat af designerne”, forklarer Mia.

Og selv om der i takt med at kendskabsgraden øges, kommer flere og flere forslag ind, bruger Mia også tid på at give designeren tips til andre virksomheder, hvor designet vil være mere egnet eller forslag til forbedringer og ændringer, der kan gøre en forskel for om designeren kommer videre med sin idé og sit design. ”Der er jo ingen grund til at tage pusten fra disse unge mennesker, bare fordi deres design ikke lige passer ind i kollektionen”. 

Det er blandt andet med baggrund i kollektionen, at nye designbriefs udvikles, og faktisk er ca. 80 % af WOUD-produkterne opstået på baggrund af forslag modtaget fra håbefulde designere med gode ideer til WOUD universet og kollektionen.  Så der er en god balance imellem at benytte sig af de designere, man kender og at turde tage chancen med nye talenter.

Og også i denne henseende ligger det Mia stærkt på sinde at være ærlig. Når Mia sender designbriefs ud, så gør hun designerne opmærksomme på, hvor mange hun har sendt det til. 

Med ærlighed kommer man længst sagde en vis person engang, og man må sige, at det i hvert fald har vist sig at være sandheden og måske endda grundlaget for Mia og Torbens succes med WOUD – nå ja det og så selvfølgelig en næse for forretning og ikke mindst godt design. 

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023