Målrettet tredje generation

For Louise Andreasen, der er tredje generation efter Sika Designs grundlægger, har det altid været planen, at hun en dag skulle stå i spidsen for familiens kurvemøbelvirksomhed.

Du er nu tredje generation, der varetager Sika Design. Har det altid været planen, at du skulle følge i familiens fodspor? 
Det har været en helt naturlig ting for mig, at jeg en dag skulle være en del af Sika Design. På min 10-års fødselsdag fik jeg lov til at komme med på min første messe, hvor jeg også fik lov til at bestemme, hvilket udtryk der skulle være på messestanden. Jeg kan tydeligt huske, hvor spændende, jeg syntes, det var at være på messe og se de andre udstillere. Siden den gang har jeg været meget målrettet på, at det var det, jeg skulle. Derfor gik jeg også senere i lære hos en mindre møbelvirksomhed, hvor jeg vidste, at jeg kunne få lov til at prøve alt, hvad der havde med produktudvikling og visuelle udtryk at gøre. 

Hvad består dine arbejdsopgaver i? 
Det vigtigste af det, jeg laver, er produktudvikling. Jeg designer selv nogle af vores produkter, men jeg er også inde over de designs, hvor der er andre designere på. Derudover har jeg med alt, hvad der hedder marketing at gøre. Jeg bestemmer, hvilket materiale vi sender ud og har generelt det afgørende ord i forhold til vores overordnede visuelle udtryk. Dertil kommer også den daglige administration. 

Hvad er godt møbeldesign for dig?
Godt møbeldesign er smukt, komfortabelt, tidsløst og langtidsholdbart. Det er også hjørnestenen i Sika Designs designfilosofi. Jeg synes, at mange af vores danske designere er vidunderlige. Derfor er det også meget spændende, at vi har fået lov til at sælge Nanna Ditzels hængende æg og arbejde med kendte Arne Jacobsen designs. 

Hvad har fået jer til at genskabe gamle klassikere i form af jeres Icons-serie?
Mange mennesker har, i vores øjne, haft et forkert billede af, hvad rattan er. Det, at Sika Design bruger de store danske designere som ambassadører for rattan, gør nu, at folk ser på materialet på en ny måde. Nanna Ditzel, Arne Jacobsen og R. Wengler hjælper os med at sætte et kvalitetsstempel på vores møbler. Ved at bringe deres navne på banen får vi også fat i et andet møbelpublikum end det, vi tidligere har haft, og vores egne produkter bliver pludselig også værdsat på en anden måde.

Hvilke planer har du for Sika Design i den nære fremtid?
Vi har haft en rigtig god sæson i år, og det, håber jeg på, fortsætter. Vi har netop besluttet at bygge en ny fabrik i Indonesien, som jeg håber på sig, bliver fire-fem gange større, end den vi har i dag. Derudover skal vi også for første gang til en messe i Singapore, og det skyldes, at vi øger vores interesser i Asien. Vi udvider med kunder i Korea, Taiwan, Japan, Singapore og Kina, og så ekspanderer vi også til USA.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023