Lyngby Porcelæn er vores passion
For tre år siden bragte tre passionerede porcelænsfans Lyngby Porcelæn tilbage på landkortet, og allerede nu er succesen stor. Planen er ikke at være et retrobrand, men at tage de bedste af de tidligere designs og kombinere dem med nye.
Lyngby Porcelæn vil meget mere end Lyngbyvasen. Men den var startskuddet til en videre succes, lyder det fra Christian Elving, der ejer Lyngby Porcelæn i samarbejde med Kim Vitalis og John Jacobsen.
Vores strategi, da vi købte virksomheden for tre år siden i 2012, var at få Lyngby Porcelæn tilbage på markedet, fortæller Christian Elving, der er vokset op med Lyngby Porcelæn som en del af hans barndomshjem.
Og med Lyngbyvasen som det første produkt af mange, må man sige, at Lyngby Porcelæn atter er kommet på det designmæssige landkort.
Porcelænsfabrikken Danmark Lyngby Porcelæn blev etableret i 1936 i Kgs. Lyngby og fremstillede porcelænsstel, vaser og anden brugskunst af høj håndværksmæssig og teknisk kvalitet. Fabrikken lukkede igen i 1969, men nåede at sætte stort præg på dansk designhistorie med sine enestående og markante designs, hvoraf mange lever videre den dag i dag.
Vi begyndte med signaturdesignet Lyngbyvasen, der forener klassisk håndværk og avancerede produktionsteknikker i et DNA, der rendyrker funktionaliteten og skønheden, fortæller Christian Elving, men ud over at relancere de ikoniske design, er planen også at arbejde med nye designere, der kan skrive videre på historien om en af Danmarks mest innovative porcelænsvirksomheder.
<p>Lyngby Porcelæn skabte porcelæn til hverdagen, og den trend har vi taget op igen i vores tilgang til design og designforståelse. </p>
Christian Elving
Porcelæn til hverdagen
Lyngby Porcelæn skabte porcelæn til hverdagen, og den trend har vi taget op igen i vores tilgang til design og designforståelse, fortæller Christian Elving.
Da man lancerede Lyngbyvasen i 2012 blev den som nævnt meget hurtigt en succes, og Christian Elving er ikke i tvivl om, at det er kombinationen af det enkle design og historien, som har skabt succesen, der i øvrigt har været så stor, at den overgik alle forventninger, og alt, hvad Lyngby Porcelæns nye indehavere havde turdet håbe på.
For os er Lyngby Porcelæn ikke bare et storyboard men en passion, og derfor har vi gjort en stor indsats for at komme helt ind under huden på brandet. Det, mener vi, vi er kommet nu. Faktisk ligger udfordringen, at bygge virksomheden stille og roligt op, så vi hele tiden har styr på alle processer på trods af den fantastiske succes, siger Christian Elving smilende.
Han fortæller, at de tre indehavere alle er enige om, at der ikke skal satses, men at man begynder i første gear og bygger virksomheden op uden at gabe over for meget.
Vi vil skabe en agil og organisk vækst. Det er målet, lyder det.
Således har man ud over vasen også lanceret en bonbonniere med stor succes, og nu kommer turen til et Axel Brüel-stel og termokopper, der skabes i tæt samarbejde med Axel Brüels datter.
Men vi vil ikke være et retromærke. Vi tager de bedste retroprodukter ind, men planen er klart at videreudvikle med nye designs af nye designere.
Og selv om man har genskabt nogle klassikere, er de redesignet, så de matcher tiden i dag.
Fælles passion
De tre indehavere Christian Elving, Kim Vitalis og John Jacobsen kommer alle fra gode jobs, men fælles for dem er, at de som Christian Elving selv beskriver det er designnørder, der alle havde lyst til at være sin egen lykkes smed. Derfor valgte de at skippe de gode, sikre jobs og forene deres passion for design.
Det er naturligvis hårdt, når det er ens egne penge, man satser, men vi havde en fast tro på, at det ville lykkes, og at Lyngby Porcelæn var noget unikt.
<p>Vi vil være et livsstilmærke, og vores drøm er da klart, at Lyngby Porcelæn vokser og bliver et stort, dansk porcelænsmærke på den internationale legeplads, for vi mener, Lyngby porcelæn har det potentiale.</p>
Christian Elving
De tre indehavere satser selvfølgelig på vækst i Danmark med flere forhandlere og et tættere samarbejde med de enkelte.
Vi ønsker klart at indgå partnerskaber med forhandlerne, fortæller Christian Elving og tilføjer, at man i dag samarbejder med såvel kædebutikkerne som med designbutikker ud fra devicen om at kollektionen helt naturligt deler sig imellem kæderne og designbutikkerne, så det ikke bliver de samme varer, der kommer til at ligge i de forskellige typer butikker.
Udlandet ønsker man naturligvis også at vækste i, men også her gælder det en agil vækst, og planen er bestemt ikke at skyde med spredehagl men at satse på ét marked ad gangen.
Det norske marked er det første, vi har taget fat i, fordi vi på mange områder deler smag med nordmændene. Herefter gælder det Tyskland og Sverige, som vi også er inde i i dag. Vi vil være et livsstilmærke, og vores drøm er da klart, at Lyngby Porcelæn vokser og bliver et stort, dansk porcelænsmærke på den internationale legeplads, for vi mener, Lyngby porcelæn har det potentiale, lyder det stålsat fra Christian Elving.
Fremtidens klassikere
Strategien fremadrettet er således ikke at skabe trend eller at lave "Årets kop," men at skabe fremtidens klassikere.
Vi skal skabe design, der kan være med til at tegne Lyngby Porcelæn de næste mange år, siger han og slutter af med at slå fast, at basis for virksomheden er en passion for porcelæn, en passion for brandet Lyngby Porcelæn og en tro på, at brandet kan bygges op til atter at tælle blandt de store danske mærker inden for porcelæn.