Keramik hitter som aldrig før

Materialet keramik hitter i øjeblikket endnu mere end nogensinde før. Hos Den Danske Keramikfabrik glæder de sig over den stigende popularitet og mener, at forbrugerne virkelig har fået øjnene op for, hvad keramik kan.

Fra northmodern i Bella Center, hvor 10 af ejerne af Den Danske Keramikfabrik udstillede egne keramikprodukter i området Handmade..

Gik man en runde på northmodern, som fandt sted i Bella Center fra den 13. til den 15. januar, var det tydeligt at se, at materialet keramik var godt repræsenteret. På diverse hylder hos en lang række udstillere stod keramikprodukter linet op til skue for interesserede besøgende. Der var blandt andet vaser, skåle og lysestager i flotte farver og former en masse.

Særligt ét sted bugnede de keramiske produkter: i området Handmade, hvor en række udstillere fra Den Danske Keramikfabrik viste deres fineste keramikprodukter frem. Rundt om standene vrimlede det med interesserede besøgende, som fik et indblik i keramikkens fantastiske verden – heriblandt processer og teknikker.

Et sanseligt materiale med mange muligheder
Hos Den Danske Keramikfabrik, som har været under etablering siden maj 2014, spiller keramik ikke overraskende en stor rolle.

”Jeg synes jo bare, at keramik er fantastisk. Det er et meget sanseligt materiale, mulighederne er mange, og man kan være fri og udtryksfuld i sin bearbejdning”, lyder det fra Alikka Garder Petersen, som er en af i alt 18 keramikere og designere fra egne, mindre virksomheder, der står bag Den Danske Keramikfabrik.

Fabrikken, der har hjemme i Nexø på Bornholm, er til forskel fra mange andre fabrikker udelukkende ejet af keramikere. Og det hele startede i en keramikklub, hvor tanken om at samle folk og oprette egen keramikfabrik blev luftet og således endte med at blive til virkelighed.

Læs også: Keramikfabrik på Bornholm er klar til produktion

”Nøgleordene er kvalitet og nærhed. Vi går meget op i at kunne holde en høj kvalitet, og samtidig skal der være en nærhed i produktionen. Meget af den keramiske produktion er i dag flyttet til udlandet, men med Den Danske Keramikfabrik trækker vi produktionen hjem til Danmark igen, støtter lokalsamfundet, dansk design samt kunsthåndværk og bevarer viden og knowhow i Danmark”, fortæller Alikka Garder Petersen om initiativet.

Det rå og rustikke trender
Ifølge den garvede keramiker er keramik noget, alle efterhånden har en mening om og et forhold til, ”folk ved, hvad keramik er, og hvad det kan”. Det skyldes blandt andet, at keramik op gennem tiden har været en fast del af danskernes boligindretning. Og i løbet af årene har keramikken gennemgået noget af en udvikling.

”Hvor trenden for brugsting førhen var meget minimalistisk med produkter i lyse farver, tyder alt på, at den nu nærmere er det modsatte: det handler om mange forskellige farver, og at produkterne skal være rå og rustikke samtidig med, at alt er tilladt,” fortæller Alikka Garder Petersen, mens hun med stor begejstring fremviser en række af de udstillede produkter i Handmade-området.

Ud fra valg af lertype og måden, man glaserer på, kan keramikerne skabe det meget populære rå og rustikke look.

Læs også: Keramiker modtager kongelig hæder

Derudover er også retro-looket meget oppe i tiden. ”Retro hænger sammen med tryghed. Vi bliver trygge ved at tænke tilbage på noget, vi kender. Men der skal også gerne lige være et twist, så det ligner, men ikke er helt magen til det, vi så/ser i vores forældres hjem,” fortæller Alikka Garder Petersen.

Restauranter og keramik
Særligt restauranter har taget keramik-trenden til sig, og mange steder gør de en dyd ud af at investere i keramik, som gør spiseoplevelsen anderledes og mere interessant.

”Det er rigtig dejligt, at man også sådan nogle steder tager stilling til, hvad det er, vi skal spise af. Vi går, og har længe gået, meget op i maden, men en del af sceneriet er også servicet. Det er vigtigt at spise den lækre mad af nogle flotte og holdbare produkter,” lyder det.

Alikka Garder Petersen fortæller glædeligt, at der løbende kommer henvendelser fra restauranter, som ønsker at investere i keramik.

”Vi har kun store roser til den udvikling, der er, hvor flere og flere restauranterne netop har taget stilling til servicen og vælger at bruge såvel store firmaer som mindre keramikere til design og levering. Det er så dejligt”, slutter hun af.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023