Kærligheden til glasset

Holmegaard kan i år fejre sit 190-års jubilæum. Siden 1825 har man udviklet og skabt glas i samarbejde med nogle af tidens fremmeste kunstnere. Det sker også i dag, hvor Holmegaard er nytænkende og innovativ, men med respekt for historien.

Klukflasken skabes i en jubilæumsudgave, der præsenteres i en limited edition på 1825 eksemplarer svarende til året for Holmegaards grundlæggelse og Per Lütkens ikoniske Provenceskål fylder 60 år i år, og den relanceres i en smuk ny røgbrun nuance. .

I år er det 190 år siden Lensgrevinde Henriette Danneskiold-Samsøe startede glasproduktion i Holmegaard tørvemose. Siden da har Holmegaard været drevet af innovation og samarbejde med nogle af Danmarks bedste designere, og ud over at være smukt og funktionelt har den verdensberømte glaskunst ramt tidsånden op igennem tiderne - og sådan er det stadig. Nyt og genfundet design mødes i en fin forening, der taler til både et ungt og et mere modent publikum.

”Holmegaard har i princippet tre ben”, fortæller salgs- og marketingdirektør Charlotte Fly Andersen, ”dels går vi på opdagelse i vores store arkiv og finder skønne ting, som vi vælger at sætte i produktion igen, dels udvikler vi line extensions på vores bedste serier, og sidst, men absolut ikke mindst, er vi innovative og samarbejder med nogle af tidens mest nyskabende designere”.

Alle tre ben er med til at tegne brandet; historien, det stabile og det nyskabende. Men det er klart den innovative og nyskabende del af Holmegaards design, der får ekstra meget opmærksomhed lige nu. Således har Holmegaard inden for de seneste måneder modtaget en række internationale design/innovations awards for den akustiske lydforstærker i glas, Urania, designet af Aric Snee.

”Det er dog også en stor gave at have 190 års kreativitet at trække på”, lyder det fra Charlotte Fly Andersen, og blandt de relanceringer, der ses dette efterår er netop Michael Bangs Palet serie i fantastiske farver, som han skabte til Holmegaard i 1969.

Nutid og datid mødes
Da Rosendahl Design Group købte Holmegaard brandet i 2008, donerede man det store glasarkiv til Næstved Museum, og dermed er den store glassamling bevaret for eftertiden.

I den forbindelse vil netop Næstved Museum (der nu er en del af Sydøstdanmarks museer) og Næstved kommune genskabe Holmegaards Glasværk i Fensmark med støtte fra Realdania.

Det gælder projekt Ny Holmegaard, og rammen skal sættes af en fusion imellem kunsthåndværk, industrihistorie og et moderne eksperimentarium. En fusion imellem fortid og nutid, hvor udsnit af de 35.000 glas, der udgør Holmegaards Glasprøvesamling, og som i øvrigt er blandt de mest komplette glassamlinger i verden, skal vises.

Projektet skal fortælle historien om Holmegaard glasset, om stedet og også om keramikken fra Kähler, der ligeledes vil blive udstillet, og dermed vil man skabe et dynamisk miljø med fokus på håndværk, kunsthåndværk og æstetik.

”Efter planen skal Det Ny Holmegaard stå klar i 2017, og vores tanke er klart, at vi vil bidrage så meget som muligt til projektet. Eksempelvis kan man forestille sig, at man vil kunne trække på vores designere, og vi kan have en glaspuster til at være på stedet”, lyder det fra Charlotte Fly Andersen, og hun slår fast, at Holmegaard ser meget frem til at samarbejde med Ny Holmegaard.

Hyldest til klukflasken

Jubilæet markeres med en hyldest til klukflasken, som gennem mange år har været synonym med Holmegaard glasdesign.

Klukflasken er et af de første produkter, Holmegaard satte i produktion og blev første gang produceret i 1840. I år relanceres flasken i forbindelse med Holmegaards 190-års jubilæum. Igennem tiderne har der været mange varianter af den populære flaske; flasken har været 2-kantet, 4-kantet, har haft fire luftsøjler, den har været lige og været skæv.

Jubilæumsudgaven af flasken er produceret med tre søjler, der giver klukflasken en smuk, symmetrisk midte og tilfører glasset en luftig og smuk optisk effekt. Jubilæumsflasken er desuden produceret i en røgbrun farve, der matcher det 21. århundredes foretrukne farvevalg og samtidig afspejler 1950’ernes retrostil.

Jubilæumsklukflasken kan kun produceres mundblæst, og det hædrer jo den stolte glasdesigntradition, som Holmegaard har været kendt for igennem alle år. Flasken sælges som limited edition og er skabt i præcis 1825 nummererede og graverede eksemplarer. Antallet afspejler det årstal, hvor Holmegaard blev etableret som Danmarks første reelle glasværk.

Klukflasken kan bruges til alle former for spiritus, der skal doseres i små, velskænkede mundfulde. De fleste bruger dog flasken til snaps.

Kluklyden, der ligger til grund for flaskens navn, opstår, når væsken skænkes af flasken og møder luften i de karakteristiske søjler, der skaber flaskens design og gør den unik. 

Tre historiske profiler
På Ny Holmegaard vil man naturligvis også fortælle Holmegaard Glasværks historie, som er historien om et par små glashytter i en tørvemose, der i løbet af 190 år bliver en del af en stor og moderne virksomhed.  

Blandt dem, der havde en finger med i spillet i forhold til at udvikle Holmegaard, har især tre personer påvirket såvel historien og designet, ligesom de har været med til at sætte rammen om Holmegaards DNA.

Den første var arkitekten Jacob E. Bang, som aldrig havde arbejdet med glas, før han blev ansat som kunstnerisk leder i 1928. Hans filosofi var, at hvis dansk kunsthåndværk ikke skulle ende på et museum, måtte det gøres tilgængeligt og praktisk. Glas var noget, man skulle bruge – ikke noget man skulle være bange for ville gå i stykker.

I 1942 overtog designer Per Lütken chefstolen. Ligesom Jacob E. Bang havde heller ikke han en baggrund inden for glas, men han mestrede sit håndværk. De næste 40 år designede han over 300 serier for Holmegaard, og hans banebrydende design påvirkede glaskunst i hele verden. Provenceskålen er blandt hans mest ikoniske produkter.

Jacob E. Bangs søn Michael Bang blev ansat i 1968, og han tog tidsånden med sig. Som ung i 60’erne tilførte han pangfarver og sjove former til glasset. Her stod han desuden for design af de mundblæste lamper i hvidt opalglas, som var glasværkets speciale.

Spørger man Charlotte Fly Andersen, hvad Holmegaards bedst sælgende produkt er i dag, svarer hun uden tøven: Maria Berntsens smukke glaslanterner, Design with Light.

”De har været med til at åbne helt nye markeder for os og har således nærmest bidraget til et turn around for Holmegaard”.

At Holmegaard kan fejre sit 190-års jubilæum på danske hænder, kan danskerne og ikke mindst branchen takke Rosendahl Design Group for. Holmegaard videreudvikles i fremtiden i samarbejde med unge, innovative såvel som kendte, veletablerede designere, der alle giver fremtidens glas deres eget udtryk i dyb respekt for historien.

Relateret indhold

06.05.2024Designbase.dk

SOFACOMPANY udvider med ny butik i Lyngby

06.05.2024Designbase.dk

Habitare og Helsinki Design Week går sammen om langsigtet samarbejde

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023