Innovativt og legende

Sagaform vandt i foråret en Discover Design-pris, og netop dét at være nytænkende er en del af Sagaforms DNA, siger country manager Jacob Lützhøft fra New Wave, der også står bag Orrefors og Kosta Boda i Danmark. Dermed spænder man vidt i både pris og design.

Sagaform er skønne ting til boligen til fornuftige priser..

Sagaforms DNA er legende, innovativt, nytænkende og med en glad tilgang til design. Det fortæller Jacob Lützhøft, der er country manager i New Wave med ansvar for Sagaform, Orrefors og Kosta Boda. Han fortæller ikke uden stolthed i stemmen om Sagaforms nye minidrivhus, der vandt Discover Design-prisen på International Home & Houseware Show i Chicago i marts.

”Der er en tendens i tiden til, at man skal dyrke sine egne grønsager og krydderurter. Det er der mulighed for i drivhuset, og så tror jeg, folk bliver overraskede over, at så stor og tung en ting ikke koster ”tungt”, men kan fås til 300 kroner”, lyder det fra Jacob Lützhøft.

Netop dét, at tingene ikke koster de store formuer er en anden del af Sagaforms DNA. Det gælder de sjove, anderledes, farvestålende og levende produkter, som alle kan betale.

”Sagaform blev etableret i 1988, men fik sit helt store gennembrud med deres bananhængekøje, der blev en giga succes”, fortæller Jacob med et smil. 

I Danmark forhandles Sagaform af New Wave og Jacob Lützhøft fortæller, at man selvfølgelig har haft sine udfordringer i de senere år.

”Men vi har haft rebet sejlene og arbejdet lidt mere med de sikre ting frem for at slå huller i luften”, fastslår han.

New Wave, der står bag salget af såvel Sagaform som Orrefors og Koda Boda med flere, er et salgsselskab med søsterselskaber i det øvrige Norden og hovedkontor i Sverige. New Wave repræsenterer en række tøj- og sportstøjsbrands samt interiør- og livsstilsbrands, ligesom man har en stor business-to-business afdeling.

Forskel på markederne
Jacob Lützhøft understreger at der selvfølgelig er forskel på de skandinaviske markeder.

”I Danmark er forbrugerne meget mærkevareinteresserede. De vender porcelænet eller kniven for at se hvilket navn der står på, og derfor er vi meget selektive. Herudover er det meget karakteristisk, at danskerne spørger: ”Hvad er det til?” Vi er ikke så meget til brugskunst, der bare ser godt ud og pynter. Det skal have en funktion”.

<p>Der er en tendens i tiden til, at man skal dyrke sine egne grønsager og krydderurter. Det er der mulighed for i drivhuset, og så tror jeg, folk bliver overraskede over, at så stor og tung en ting ikke koster ”tungt”, men kan fås til 300 kroner.</p>

Jacob Lützhøft

Netop derfor er Sagaform og Orrefors rigtig gode på det danske marked, mens Kosta Boda er lidt sværere, netop fordi de har mange produkter, der pynter.

”Dog er et af de nyeste skud på stammen fra Kosta Boda skåle, der står super flot, men som også har en funktion”.

En anden forskel, fortæller Jacob Lützhøft, er, at svenskerne gerne giver gaver op til 1000 kroner, mens danskernes gavebudget ofte ligger lige under 500 kr.

”Så selvom Orrefors og Kosta Boda er kendt af de fleste danskere, er vi nødt til at finde et entrypunkt, der ligger omkring 400 kroner,” fortæller Jacob Lüfthøft og understreger, at man faktisk har været god til netop at tage hensyn til dét.

Orrefors glas på Noma
Faktisk fortæller Jacob Lützhøft, at verdens bedste restaurant Noma, i København har Orreefors’ Difference glasserie. 

”De kører et nordisk koncept og ville gerne have nordiske glas, så de kom ud fire mand med en række af deres egne glas og deres egen vin, hvorefter de smagte, snusede, slyngede og sammenlignede og endte med at vælge vores, og det er vi naturligvis meget tilfredse med og stolte over”, lyder det, og Jacob er rigtig glad for, at man har valgt Orrefors glassene for deres kvalitet frem for prisen.

Faktisk, fortæller Jacob Lützhøft, blev Difference-serien til lidt som en provokation.

”En svensk vinskribent havde skrevet om, hvordan et glas efter hans mening skulle se ud. Orrefors tog ham på ordet og satte ham sammen med designeren Erika Lagerbielke og bad ham tage sin egen medicin. Det blev til Difference”.

Ideen fra Orrefors’ side er i princippet, at man betaler penge for en flaske vin, og hvorfor så ikke få det maksimale ud af det ved at anvende det rigtige glas?

Udover vinglas findes naturligvis også alle andre typer glas, og det, der er mest opmærksomhed omkring i øjeblikket, er Orrefors’ whisky glas.

”Der er en trend hen imod, at mændene gerne vil være med. De køber karaflen, og de køber de specialdesignede whiskyglas”, fortæller Jacob og tilskriver æren for whiskytrenden serien Mad Men.

I det hele taget fortæller Jacob Lützhøft, at man ikke mindst med Orrefors og Kosta Boda er at finde på rigtig mange bryllupsønskelister.

”Her forventer vi ikke at finde Sagaform. Til gengæld er Sagaform i høj grad impulskøb eller gaver til veninder, værtinder, housewarmings med videre. For Sagaform-produkterne er generelt ikke dyrere, end at de kan købes uden en forudgående snak med bankrådgiveren”, siger Jacob med et smil.

Faktisk er Sagaform også rigtig gode til herregaver; whiskyglas (der sælges ikke mindre end 100.000 pakker med seks stk i hver af om året), granitterninger til drink'en og andre fine, anderledes og sjove gaveideer.

Netop i forbindelse med glassene fortæller Jacob også, at efter, at man er begyndt at sælge glas i flerpakninger, er salget øget, fordi priserne bliver endnu mere attraktive.

Vi plukker ud til danskerne
I Sagaforms katalog findes ikke mindre end godt 500 produkter, men Jacob Lützhøft og hans medarbejdere har plukket 100-120 produkter ud, der passer til det danske marked. Og det har været en succes.

”Vi har varer, der appellerer til de mindre designbutikker og andre, der i højere graf er målrettet kædebutikkerne”, lyder det.

Og netop fordi Sagaform ofte har en lidt skæv vinkel på tingene, anbefaler man, at tingene står sammen i butikken. 

”Vi har eksempelvis en egetræsserie. Anbringer man bakken ved butikkens øvrige bakker og salt- og pebersættet ved de øvrige salt og peberkværne, går ideen lidt af. Men anbringer man produkterne sammen i butikken, er der pludselig en helt anden synergi, der alt andet end lige fremmer salget ved at inspirere kunderne og de ansatte i butikkerne, så de derved kan sælge flest mulige varer til højst mulige pris – med andre ord; give kunderne en oplevelse frem for blot en billig pris”.

Står foran en vækstperiode
Jacob Lützhøft tror på, at virksomheden står foran en vækstperiode.

”Jeg tror, de hårdeste år er bag os. Jeg fornemmer, der er mere velvilje i markedet, forbrugertilliden er positiv, og jeg tror på, at det nu handler om at kigge fremad. Det handler om at se de nye ting i markedet og om at bruge dem i butikkerne til fælles gavn”, slutter Jacob Lützhøft.  6

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023