Generation Jones: Fra oldies til goldies

For virksomheder er der stort og uudnyttet potentiale i ’Generation Jones’; en betegnelse, som dækker over de store efterkrigsgenerationer, der udgør en forbrugergruppe med solidt økonomisk overskud. Alderdomsbegrebet er dødt, og vi lever længere og mere ens på tværs af aldre – det stiller nye krav til markedsførings- og produktudviklingsstrategien.

Alder er blevet et grænseløst fænomen. Derfor er den store generation, der er født mellem 1955-1966 og kaldes Generation Jones, en særlig interessant målgruppe for virksomheder. Denne gruppe er et overset, men potentialefyldt segment, og spørger man Benoît Goblot, fransk marketingspecialist for 50+-forbrugere, er Generation Jones ikke ’oldies’ men ’goldies’. Han peger på, at denne målgruppe er en vigtig del af samfundsøkonomien, fordi købsviljen hos dem er størst.

Herhjemme udgør danskere over 50 år 30 pct. af befolkningen – i 2020 vil tallet vokse med 11 pct., mens de 20-40-årige kun stiger knap 2 pct. Om blot 20 år vil en ud af fire på verdensplan være over 65 år, og i dag er der flere over 60, end der er folk under 15 år. Vi lever længere og bedre, og det betyder, at det er nødvendigt at gentænke alder. I dag anses 60 ikke som gammel ifølge fremtidsforsker Mette Sillesen fra Future Navigator, der mener, at vi i stigende grad selv bestemmer, hvordan og om vi vil blive gamle: ”Alderdom er ikke noget, der bare rammer os, men noget vi skaber. Vi har et valg.” 

Det giver virksomhederne store muligheder, fordi de selv vælger, om de skaber fremtiden ved at ride med på bølgen frem for at lægge sig under den. Den stigende alder kalder Mette Sillesen en hård trend, fordi virksomheder ikke kan kontrollere den, og hvis de ikke handler derudfra, er deres eksistens på markedet i stor fare. ”For at ramme plet skal virksomhederne forudse fremtiden og hvilke trends, der kommer, så de kan kortlægge muligheder og udfordringer,” fortæller Mette Sillesen. Det betyder derfor, at markedsføring og kommunikation bør tilpasses Generation Jones, fordi de kræver en ny selvfortælling.

Fang de glade forbrugere
Der er i dag en tendens til at leve efter devisen, at livet – ikke mindst det sjove liv – begynder i en alder af 50. Benoît Goblot fremhævede i et oplæg hos Kvik Køkken, hvordan 50+’ere bliver gladere og gladere, og glade forbrugere har større tilbøjelighed til at købe produkter. Særligt karakteristisk for Generation Jones-forbrugere er en øget bevidsthed om god service, kvalitet og ikke mindst udseende, som de er villige til at betale for – de har i højere grad end deres forældre perfektion som mål. Deres forbrugsmønstre er kyniske, fordi loyaliteten over for butikker mangler, og det kan være et stort problem for virksomheder.

Derfor er det så vigtigt at forstå og kende forbrugernes behov, hvilket kræver indblik i deres hverdag. ”Man kan ikke bare marketinggruppere folk. I stedet skal virksomhederne se på, hvem de er, og hvor de færdes,” forklarer Birgitte Geert Jensen fra Arkitektskolen Aarhus, som også var oplægsholder på dagen. Det bliver derfor helt afgørende i fremtiden at segmentere ud fra livsstil frem for biografi.

Senior? – nej tak
Generation Jones kæmper hårdt mod alderen og vil ikke forbindes med senior-stereotyper. På trods af at livsfaserne er i opbrud, og at unge og ældre lever mere ens end hidtil set, er virksomhederne nødt til at trække de fysiologiske kendsgerninger med ind i produktudviklingen. Men de skal kombinere det med stil og kvalitetsbevidsthed. Eksempelvis kan møbelvirksomhederne med fordel genskabe en lav designerstols æstetik i en ny, funktionel stol, der på en underspillet måde tager højde for kroppens fysiologiske ændringer.  

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023