Gammelt dansk brand med et moderne udtryk

Morsø version 2.0 er klar til at få sin ilddåb. Varemærket løftes fra at være et velrenommeret brændeovnsmærke til at være et nyt livsstilsmærke med en spændende historie og en fuld kollektion af livsstilsprodukter. ”Vi har ladet designerne få ”fri leg” til at formgive i Morsø-ånden”, siger adm. direktør Peter Normann Nielsen.

Peter Normann Nielsen er ny adm. direktør i Morsø. Hans opgave er bl.a. at skabe en Living kolllektion. På hans kontor hænger et portræt af Morsøs stifter N.A. Christensen. "Jeg kan godt lide at have ham til st overskue tingene, og jeg tror, han kan lide, hvad han ser"..

28.07.2017

Tekst: Pia Finne. Foto: Claus Peuckert m.fl., Designbase.dk

På væggen på Peter Normanns Nielsens kontor i Morsø’s nye lokaler i den tidligere frihavn i København hænger portrættet af Morsø’s stifter Niels Andreas Christensen (N.A. Christensen), der etablerede Morsø Jernstøberi i 1853. ”Jeg kan godt lide at have ham til at overskue tingene, og jeg tror, han kan lide, hvad han ser”, siger Peter Normann Nielsen med et smil.

Peter Normann Nielsen overtog direktørstolen i Morsø i efteråret 2016 med den klare mission at løfte Morsø fra at være et velrenommeret brændeovnsmærke til at være et nyt livsstilsmærke med en spændende historie. Og han er allerede rigtig godt i gang. For når Morsø er med på F&H’s messe til august sker det med en fuld kollektion af livsstilsprodukter fra køkkentøj til lysestager og skåle med videre, designet af en række af Danmarks bedste designere, bl.a. Jacob Wagner, Knud Holscher, Maria Berntsen, Klaus Rath, Louise Christensen og Troels Seidenfaden.

”Vi har jo allerede en indoor og en outdoor kategori, men lancerer nu en hel Living/gave kategori. Faktisk lancerer vi ikke færre end 70 varenumre alene i den kategori, der i deres skandinaviske formsprog hænger sammen med Morsø’s stilrene nordiske udtryk, men som har deres helt eget nytænkende og spændende liv. Derudover udvikler og lancerer vi en lang række smukke og super funktionelle produkter i køkken og madlavnings kategorien”, forklarer Peter Normann Nielsen.

Morsø er i dag kendt for brændeovne, og det område vil man også fortsat udvikle og højne.

”Men det er ikke et marked, hvor vi ser kæmpe vækstmuligheder. Vores vægtigste aktiv er vores varemærke, og det vil vi nu bruge til at skabe nyt, spændende design med bl.a. en køkkentøjslinje og en Living-kategori med design til boligen”.

Planen er, at Morsø’s nye design skal kunne fås i butikkerne til fornuftige priser.

Peter Normann Nielsen fortæller, at de 16 designere, man har arbejdet sammen med for at skabe det nye Morsø, har fået frie hænder til at skabe deres design med baggrund i Morsø’s rene brandunivers. Og selv om der er produkter i støbejern, har det bestemt ikke været noget krav. ”Vi arbejder gerne i nye materialer”, lyder det, og således ses design i alt fra glas til læder messing, porcelæn og træ, og blandt produkterne er knive, en tekande, vaser, kopper, skåle, fyrfadsstager, gryder, en proptrækker og et udendørstermometer med mere.

”Vi har så at sige ladet designerne få ”fri leg” til at formgive i Morsø-ånden. Det har været vigtigt for os, at skabe et rent brandunivers, så forhandlerne kan købe ind i Morsø-historien i alt fra køkken til bord og living”.

Peter Normann Nielsen fortæller, at man med Morsø’s nye produktkategorier i princippet gerne vil ind i alle de sammenhænge, hvor man skal hygge sig, og hvor det handler om at skabe atmosfære i boligen.

”Vi har et kendt varemærke, og det vil vi ikke kun benytte i outdoor, men designudvikle det og sprede det ud over kategorierne”.

Han fortæller også, at alle de produkter, der ikke har noget med brændeovne at gøre, fremadrettet skal forhandles igennem F&H i Skandinavien og i udlandet af Morsø selv.

”F&H besidder de branchemæssige kompetencer inden for salg, logistik og markedsføring, og det har vi valgt at trække på”.

Man kan ikke være halvt gravid!

At Morsø går ind i ”Living” segmentet med et fuldt sortiment er naturligvis velovervejet.

”Man kan ikke være halvt gravid, og vores holdning er klart, at gør vi noget, skal vi gå ”all-in”. Det er enten eller, for skal man ind på et nyt marked i dag, skal det være med en fuld kategori. At gå ud med et enkelt produkt er synd. Gør man det, drukner det bare i mængden”.

Peter Normann Nielsen kalder, det for en meget spændende rejse, Morsø nu skal ud på, hvor man skal flytte sig fra brændeovne til livsstil.

”Man var begyndt at rykke lidt i den retning, bl.a. havde man, allerede inden jeg kom, lanceret markedets flotteste støbejerns grydeserie. Men nu er jeg kommet, og så sættes der - i samarbejde med de yderst kompetente medarbejdere i Morsø - turbo på udviklingen”.

Peter Normann Nielsen tror klart på, at den retning, Morsø nu tager, er vejen frem, og han håber også, at forhandlerne bliver glade for det nye Morsø.

”Morsø er jo et gammelt dansk mærke med et moderne, nutidigt udtryk. Med de nye unge og dygtige designere, vi har indledt samarbejder med og i samspil med de dygtige medarbejdere i Morsø, håber vi naturligvis på, at understrege vores nye motto ”Make yourself at home” i et nordisk udtryk, der meget bevidst er skabt så det matcher de andre ting, vi laver”.

Målet er, at de nye produkter skal bredes ud til isenkræmmere og designbutikker, og det vidner priserne på produkterne også om.

”Morsø er kendt for god kvalitet, men det er ikke et super high end brand, som ikke kan betales. Vi vil gerne ramme bredden, og vi vil være et mærke, der har plads til alle”.

Planen er naturligvis også at videreudvikle Morsø Living og løbende komme med nyheder.

Nye kategorier kan Peter Normann Nielsen også sagtens forestille sig. ”Men vi skal først have de kategorier, vi netop nu lancerer, op at køre, før vi begiver os ud i nye”, siger han, men han ser i øvrigt tilgangen af nye kategorier og et led i en naturlig videreudvikling af varemærket.

Det føles rigtigt

Peter Normann Nielsen lægger stor vægt på, at det føles rigtig med det nye Morsø, og han håber på, at det om tre-fire år vil være helt naturligt for forbrugerne at Morsø befinder sig i de nye kategorier.

”Men nu skal vi præsentere det for forhandlerne på bl.a. F&H’s messe, og det er naturligvis den lakmusprøve, der skal bestås.

Han fortæller, at det primære fokusområde er Skandinavien – der, hvor Morsø allerede i dag har et navn, og med det nye kontor i København bliver det nemmere dels at præsentere designvirksomheden Morsø og historien bag, og dels bliver det nemmere at få kontakt til de internationale kunder fra bl.a. England, Frankrig og Tyskland. Sammenhængen understreges og det giver mening. Og på væggen hænger gamle N.A. Christensen og smiler skælmsk…   

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023