Fulde robotter indtager Danmark

Nicklas Bang og Simon Vejborg er uddannede klejnsmede, og så er de ejerne af virksomheden, DrunkRobot, der designer robotter i alle størrelser og farver med forskellige funktioner. Selvom DrunkRobot stadig blot er en sideforretning for de to unge fyre, er robotterne med deres alsidige funktioner så småt i færd med at indtage Danmark på fuldtid.

Nicklas Bang (tv.) og Simon Vejborg (th.) er begge uddannede klejnsmede, men kalder sig i dag også for robotdesignere. For drengene er det vigtigt, at deres robotter har en funktion. De gør således en dyd ud af at udvikle nye spændende funktioner i figuren – også fordi det falder dem naturligt, at en robot er symbol på menneskets hjælper i fremtiden. Foto: DrunkRobot.

Fulde robot-figurer lyder umiddelbart som en sjov idé – dog med kortsigtet potentiale. For de to jyske robotfyre, Nicklas Bang og Simon Vejborg, har figurerne dog stort potentiale, og med de rette funktioner og en videreudvikling af deres nuværende figurer tror drengene på, at de fulde robotter på længere sigt kan indtage Danmark og flere andre lande.

Robotterne er unikke i deres design, og så gør funktionerne dem anvendelige i forskellige sammenhænge, lyder det fra drengene, der på nuværende tidspunkt styrer firmaet DrunkRobot som en sideforretning ved siden af arbejdet som klejnsmed og deltidsflyttemand. Drømmen er dog at gøre robot-forretningen til en fuldtidsbeskæftigelse, og med de unge fyres store engagement tyder det på, at det også bliver en realitet inden længe.

Kreativt indslag til pakkeleg blev succes
Hvad der umiddelbart blot skulle have været et kreativt indslag til en pakkeleg for Nicklas Bang og Simon Vejborg er i dag en seriøs sideforretning for de to jyske fyre.

”I december 2012 blev Nicklas og jeg spurgt af en veninde, om vi ikke kunne lave en sjov gave til hendes årlige julepakkespil. Hun ville gerne have noget håndlavet med, som var lidt anderledes end de sædvanlige 10-kroners ting, man normalt kommer med til sådan et arrangement”, fortæller den ene af de to robot-ejere, Simon Vejborg, og fortsætter:

”Da vi havde noget restjern i vores værksted, tog vi imod udfordringen, og det var der, at vores robotter første gang så dagens lys”.

De to fyre, der altid har været kreative anlagt og nydt at kreere deres egne ting, havde umiddelbart ikke gjort sig nogle yderligere tanker om de figurer, de havde lavet til venindens pakkespil, men da de få dage efter pakkelegen fik positiv feedback på figurerne, begyndte tankerne at få frit løb.

”Få dage efter pakkelegen fik vi virkelig god respons på vores robotter, da vores veninde fortalte os, at folk til pakkelegen havde siddet og kæmpet om figurerne og byttet indbyrdes for at få fingrene i dem. Det var dér, at vi begyndte at tænke over, om vi skulle arbejde videre med vores robot-idé”, forklarer Simon Vejborg, der dog påpeger, at der skulle gå op til halvandet år, før drengene gjorde robot-ideerne til virkelighed.

”Der gik omkring halvandet år inden, at vi tog springet og gik videre med ideen. Der var mange overvejelser, vi skulle gøre os inden. Hvad skal der til for at starte sit eget, og hvor begynder man i det hele taget?”, spørger Simon Vejborg eftertænksomt.

Positiv feedback gav mod
Efter godt og vel halvandet års betænkningstid tog drengene sagen i egen hånd og gik ned på Godsbanen i Aarhus, der blandt andet er et center for kunst- og kulturproduktion på det gamle godsbaneareal i centrum af Aarhus. Her producerede drengene en række nye robotter.

”På Godsbanerne producerede vi omkring 50 robotter, der blev til en lidt opgraderet version af vores første robotter fra pakkelegs-tiden. Robotterne brugte vi dernæst til at vise til venner og familie for at få deres feedback på figurerne, der dengang stadig ikke havde nogle funktioner”, siger Simon Vejborg. Fra familie og venner mødte Nicklas Bang og Simon Vejborg udelukkende positiv feedback, hvilket gav drengene så meget blod på tanden, at de producerede yderligere tusinde robotter i fire forskellige farver.

”Efter at have produceret de tusinde robotter blev Nicklas og jeg enige om at gå ned og vise dem til nogle butikker. I den forbindelse var jeg faldet over noget, der hedder Designertorvet ved åen i Aarhus, som netop brander sig på at være et sted, der kan hjælpe nystartede som Nicklas og jeg videre”, fortæller Simon Vejborg og uddyber:

”Da vi kom ned i butikken, var de vilde med vores figurer og ideen bag, men de påpegede også, at figurerne manglede en klar funktion”.

Den konstruktive og positive feedback fra Designertorvet fik straks de to klejnsmede til at gå hjem i værkstedet, hvor de arbejdede til klokken 05.00 om natten, indtil Simon Vejborg kom på ideen om at sætte en øldåsering på ryggen af robotterne, så de eksempelvis kunne holde billeder eller lignende.

”Dagen efter kørte vi tilbage til Designertorvet for at præsentere dem for vores ide om at sætte øldåseringene fast på robotterne, og de var vilde med ideen. Designertorvet blev således vores første forhandler”, siger Simon Vejborg med stolthed i stemmen.   

Fra ide til produkt
For Nicklas Bang og Simon Vejborg er det ikke manglen på ideer, der er skyld i, at DrunkRobot endnu ikke kan være en fuldtidsbeskæftigelse for de to fyre. De to klejnsmede kommer hele tiden på nye tanker og lader sig nemt inspirere af sine omgivelser.

”Vores inspiration kommer fra forskellige hverdagssituationer. Vi kan gå en tur i naturen, eller vi kan gå nede på kulturstedet Godsbanerne i Aarhus og se, hvad andre går og bygger på”, siger Simon Vejborg og tilføjer, at den helt store udfordring består i at tage ideen og få den ført over i noget materiale og bygget den op.

”Det gælder om at bygge vores lille mand vildere og hele tiden give den nye funktioner. Vi prøver så vidt muligt at lave forskellige produkter – dog inden for den samme figur. Først kom robotten som en idéholder, så udviklede vi idélampen, som så ved en fejltagelse udviklede pendellampen, og nu er vi så i gang med et helt nyt projekt, hvor vi forstørrer vores små robotter til omkring 1,20-1,40 centimeter, så de kan agere gadestande og skilte samt skabe blikfang ude foran butikker”, forklarer Simon Vejborg.

For drengene er det særligt idélampen, som blev produceret kort efter de første, små robotfigurer, der rykker i salget. Det er ligeledes idélampen, der ved en fejltagelse dannede grundlag for drengenes nyeste produkt pendellampen:

”Pendellampen kom faktisk ud af en fejl. Vi havde sat en ny produktion af idelamper i gang, men kroppen passede ikke til hovederne, så pludselig stod vi med 300 hoveder, som vi ikke vidste, hvad vi skulle gøre med”, fortæller Simon Vejborg. 

Made in Denmark
Ifølge Simon Vejborg og Nicklas Bang er det det faktum, at alle deres produkter er lavet i hånden, og at hele produktionen finder sted i Danmark, der gør robotprodukterne yderst unikke. ”Vores produkter er særlig unikke, da alt er lavet i hånden. Både arme, ben, hoveder med videre er håndbuggede, hvilke betyder, at ikke en eneste figur er ens. Det samme gælder for vores idelampe, der fås i fem forskellige farver. Også de er unikke”, fastslår Simon Vejborg og fortsætter:

”Det er ikke mange steder, at du finder noget design, der både er unikt og som produceres i så store mængder. Når kunden køber et af vores produkter, får vedkommende noget med hjem, som andre ikke har. Jeg tror på, at folk i dag gerne vil have noget, andre ikke har. Det er vores idelampe et godt eksempel på. Man får en lampe i høj kvalitet, og så er vores brand dansk design, og det bliver det ved med at være. Mange producenter designer i dag tingene hjemme i Danmark, men sender det så til udlandet, når det skal produceres. Sådan er det ikke med vores robotter. Alt er Made in Denmark”, understreger han.

Messerne betyder alt 
For de to robot-fyre har en af de største udfordringer ved at starte deres egen designvirksomhed været at finde penge og midler nok til at kunne markedsføre sig. Derfor er de to drenge også taknemmelige for den store mulighed, der er for at tage på designmesser i både Danmark og udlandet.

”Messerne er vores showvindue. De betyder alt for os, da det er der, vi møder og får en masse nye forhandlere samt får en god snak med de forhandlere, vi har i forvejen. Designtrade i januar 2014 var den første messe, vi har på, og der fik vi en masse positiv respons, vi fik kørt vores brand ud, og vi fik nye forhandlere”, siger Simon Vejborg og tilføjer:

”Hvis du selv skal ud og jagte forhandlere, er det sværere. På messerne kan vi stille det hele op, så folk kan se det på den måde, vi ønsker, folk skal se vores produkter”.

Det er da også på messerne, at DrunkRobot har fået de fleste af deres forhandlere, og selvom salget betyder en stor del for de to unge fyre, er det også inspiration fra de andre messestande, der gør messen værd at tage på.

”Vi går selvfølgelig efter salget på messerne, men vi er også klar på uformelle snakke. Derudover synes vi også, at det er rigtig spændende på messerne, fordi vi får mulighed for at gå rundt og se de andre stande, høre de andre virksomheders historie om, hvordan de er startet og så videre”, siger Simon Vejborg og fortæller, at DrunkRobot også lægger vejen forbi flere messer i løbet af sommeren og sensommeren herunder Formland i Herning. 

Fremtiden for de fulde robotter
Selvom DrunkRobot stadig er en sideforretning for Nicklas Bang og Simon Vejborg, ser fremtiden lys ud for drengene og deres robotfigurer, der allerede har 22 forhandlere af både dansk og udenlandsk art. Og planen er at fortsætte den positive fremgang i både Danmark og udlandet.

”Vi bliver ved i Danmark, men vi vil også gerne ud over grænserne. Allerede nu har vi forhandlere i Sverige, Norge, Frankrig og en forhandler i Skotland”, fortæller Simon Vejborg og forklarer, at messerne bærer en stor del af skylden for, at de fulde figurer også sælges til udlandet.

”Det er på messerne, at vi har fået de udenlandske forhandlere. Vi har ikke selv gjort noget aktivt i forhold til udlandet, da vi synes, at Danmark er stor nok til os på nuværende tidspunkt. Dermed ikke sagt at vi ikke også er klar til at springe mere ud over grænserne på et senere tidspunkt”, siger Simon Vejborg. 

”Lyset har ramt os”
Og det er særligt belysning, der optager Simon Vejborg og Nicklas Bangs fremtidsdrømme. Begge ønsker de, at deres robotdesigns kan føre dem langt nok til at kunne beskæftige sig med andre designs inden for belysning.

”Da vi startede, startede vi i det små, men vi har langsomt givet vores figurer flere funktioner og forstørret dem. Vi er blevet vilde med at lege med lys. Det er klart lyset, der har ramt os, og det er det, folk kan lide. Det giver en positiv energi at arbejde med lys. Vi tænker meget i at arbejde os over i lampeverdenen, hvor vi har DrunkRobot som vores produkt, og så kan vi altid udvikle videre der fra”, forklarer Simon Vejborg, der i samme ombæring slår fast, at DrunkRobot i fremtiden bliver en fuldtidsbeskæftigelse for de to unge fyre, og at virksomheden gør sit indtog på den internationale scene.

”Om femten år ser vi Drunkrobot vidt omkring i verden. Nicklas og jeg bruger mere tid på at designe og udvikle tidsløse figurer og tidsløst design i det hele taget. Men om femten år skal der også være lidt mere end robotter, meget gerne gode designs inden for belysning”, slutter Simon Vejborg. 

Relateret indhold

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

09.04.2024Designbase.dk

Nye tal viser, at danskerne sover dårligere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023