Fremtidens nye Inspiration-univers

Omdrejningspunktet i Inspiration er ikke længere pris. Inspiration har nu fundet sit DNA, og fremtiden byder på oplevelsesbaserede butiksuniverser for mennesker der går op i at leve livet. Adm. direktør Frank Sørensen kalder det en lang rejse og et nyt fundament for kæden.

Der er skabt helt nyt inventar til det nye Inspiration-koncept..

”Vi hedder Inspiration og det skal vi være! Vi vil skabe oplevelsesbaserede livsstilsuniverser, der tiltrækker de designbevidste. Vi vil vise trenden, og vi vil præsentere nye leverandører, der ikke før er set i branchen”. Sådan lyder det fra Inspirations adm. direktør Frank Sørensen i dag lidt over et år efter at L’Easy-koncernens stifter Niels Thorborg overtog kæden.

”Da vi overtog Inspiration i august 2012 var vi lidt på bagkant. Der var ikke blevet investeret meget i kæden”, fortæller Frank Sørensen. Men det er der afgjort blevet rådet bod på siden. Således har man i dag 44 egne butikker og seks associerede butikker, man har netop investeret i to nye konceptbutikker i Hillerød og Sønderborg, og planen er, at etablere yderligere 12 konceptbutikker – en om måneden – i hele 2014. 

En del af de nye butikker etableres i eksisterende lejemål, andre er nyåbninger. 

”En del butikker ligger hvor de ligger af historiske årsager. Det gør det ikke nødvendigvis rigtigt i 2014”, fastslår Frank Sørensen, der forlod et job som adm. direktør i supermarkedskæden Superbest, for at tage jobbet som adm. direktør i Inspiration.

Og han fortæller, at man i bogstaveligste forstand har udarbejdet et nyt fundament for Inspiration.

”Investeringen i Inspiration er langsigtet, og vores investeringer skal ses som en del af en samlet plan, som både skal sikre magien overfor kunderne, og gøre Inspiration til en lønsom forretning på den lange bane, forklarer Frank Sørensen. Således er omdrejningspunktet heller ikke længere pris, pris og pris. I stedet har man brugt tid på at finde Inspirations DNA.

Niels Thorborg var blandt hovedinvestorerne, da kapitalfonden Capidea overtog Inspiration i 2008. Efter nogle svære år, valgte man i 2012, at lade L’EASY koncernen overtage samtlige aktier i Inspiration A/S, ikke mindst fordi der var synergier i forhold til det handelshus, der bl.a. rummer L’EASY og Wupti, som Niels Thorborg i forvejen ejede.

”De første måneder handlede det naturligvis om at stikke fingeren i jorden, finde ud af, hvordan virksomheden var sammensat og ikke mindst redde julehandlen 2012”, siger Frank Sørensen med et smil. Herefter tog man fat på, at få skabt en solid platform og et fundament, som er gearet til at rumme en moderne detailhandelskæde.

Og Frank Sørensen kalder det en lang rejse.

”Vi har været igennem alt. Sortiment, markedsføring, leverandører, butikker osv. Vi har prioriteret hvilke varer, vi vil have i butikkerne og hvilke leverandører, vi vil samarbejde med, og vi har arbejdet målrettet på at ændret fokus fra traditionel isenkrambutik, til at være stedet, hvor man går op i hjem og livsstil”.

<p>Vi vil løbende bygge på, så kunderne er nødt til at komme ind i butikkerne for at se, hvad vi har i dag. Vi vil med andre ord være oplevelsesbaserede butikker, hvor butikken i sig selv er det primære medie på sigt. </p>

Frank Sørensen

Vi vil skille os ud
I gennem de seneste år, har kundernes fokus handlet meget om pris, typisk kom en kunde ind i Inspiration for at købe en næsten hvilken som helst pande, bare den var billig. Vores mål er at give kunderne et mere nuanceret forhold til produkterne, og vi sætter en ære i at kunden kommer hjem med et produkt, som med sikkerhed lever op til kundens behov, og meget gerne med en viden om, hvordan den er produceret, holdbarhed og egenskaber. Vi tror på, der er en plads i markedet for en kæde, som henvender sig målrettet til dem, der går op i hjem og livsstil, som i dette eksempel, hvor behovet var godt køkkengrej. 

”Det er den udvikling, vi arbejder på”, fastslår Frank Sørensen.

”Vi vil skille os ud, og vi vil bevæge os væk fra den traditionelle isenkræmmerforretning. Isenkram er forudsigeligt, og mange forbrugere oplever efterhånden isenkræmmerne som butikker, hvor der absolut ingen grund er til at købe varerne til fuld pris, for de kommer alligevel på tilbud inden for kort tid. Det vil vi væk fra”.

I princippet er det Frank Sørensens holdning, at det ikke skal være givet, hvad man handler med i Inspiration. 

”Vi vil løbende bygge på, så kunderne er nødt til at komme ind i butikkerne for at se, hvad vi har i dag. Vi vil med andre ord være oplevelsesbaserede butikker”, hvor butikken i sig selv er det primære medie på sigt.

At konceptet fungerer, er butikken i Hillerød et godt bevis på. Forretningen åbnede med det nye koncept i oktober, og siden har den fordoblet omsætningen i forhold til 2012.

Bygget op i rum
Inspirations nye konceptbutikker er bygget op i rum, og et helt nyudviklet inventar koncept danner rammerne om de forskellige afdelinger med design, dansk keramik og en række andre spændende afdelinger og produkter. I det hele taget vil man både markedsføringsmæssigt og i butikken arbejde med forskellige destinationer: F.eks. ikke bare ”gryder og pander” men ”godt køkkenhåndværk”.

Der vil være gode tilbud. ”Det er ganske enkelt en del af den danske kultur”, men det handler i langt højere grad om at give forbrugeren tips, ideer og nye varer.

Indretningen er nordisk med materialer som træ, metal, skind og keramik, og udtrykket er det, Frank Sørensen kalder ”god stil”.

”Vi har taget nogle valg, og vi har taget nogle fravalg, og således satser vi på det, vi mener, er det bedste inden for de forskellige kategorier til de mennesker, der går op i hjem og livsstil, og som har lyst til at blive udfordret, både når det handler om indretning og design, men også når det handler om livets små og store øjeblikke (i køkkenet, til højtider eller når den helt perfekte gave skal købes ind).

Det betyder, at tørrestativerne og støvsugerposerne er blevet droppet til fordel for livets små og store øjeblikke. Det kan være julen, men det kan også være den første aften på terrassen en sommerdag med et smukt dækket bord. Men andre ord; det gælder produkter til dem, der forstår og sætter pris på, at nyde de mange gode øjeblikke i livet.

I konceptbutikkerne vil der være loungeområder, og skærmløsninger, så det fysiske personale kan hjælpe kunderne med at handle på nettet.

”Vi er ikke bekymrede for on-line udviklingen. Tværtimod. Det handler om at udnytte synergierne imellem nettet og den fysiske butik. Jeg tror, netop den kombination bliver en konkurrencefordel på lang sigt. Vi er i princippet ligeglade med, om kunden ser tingene på nettet og handler i butikken eller omvendt. Vi skal bare sørge for at skabe en fælles attraktiv platform”, lyder det.

Og selv om der vil være et miks af Inspiration konceptbutikker og de mere traditionelle Inspiration-butikker i hvert fald nogle år endnu, så gør man meget for, at alle butikkerne skal føres up-to-date på såvel sortiment som indretning og udtryk.

Og Frank Sørensen lægger heller ikke skjul på, at man også gerne ser flere associerede butikker i fremtiden.

”Det er ikke afgørende for os, om Inspiration-butikkerne er 700 eller 300 kvm. Det handler i højere grad om, at leve op til konceptet og give de forbrugere, der går op i hjem og livsstil, en fed oplevelse”.

Mere end jul
Frank Sørensen mener, en af de store ulemper i branchen er, at den er alt for sæsonfølsom.

”Vi tjener i princippet alle pengene i julen. Så vi skal gøre os umage - produktmæssigt og markedsføringsmæssigt - for også at trænge igennem lydmuren på andre tidspunkter af året. Der findes jo mange andre former for gaver end julegaver; værtindegaver, fødselsdagsgaver med videre, og meget andet end lige stel, man kan samle på, der også kan sælges i forretningen”.

”Naturligvis tager det længere tid at få omsætning, når alting ikke er på udsalg, men det holder på den lange bane. Og skulle det knibe, så kan man jo altid vende tilbage til det, der ikke virkede. ..Så jeg ser det egentlig ikke som noget stort sats”, siger Frank Sørensen smilende. 

Han understreger, at man er kommet rigtig godt i gang med det nye koncept, og at det kan ses på bundlinjen, at det virker. Således forventer man et resultat i 2013, som er mere end 40 mio. kr. bedre end realiseret i 2012, og det er vel at bemærke i et marked, der er for nedadgående.

Det er heller ingen hemmelighed, at man med en koncern som L’EASY i ryggen kan tillade sig at have en langsigtet strategi.

”Men der skal tjenes penge. Ingen tvivl om det”, påpeger Frank Sørensen, og han understreger også, at man endnu ikke er i mål.

Således vil man skabe en kæde, der rent brandmæssigt ligger i top i kundernes bevidsthed, man vil ligge i alle de byer, der er marked for og så vil man holde en ensartet, høj standard.

”I Hillrød kan vi allerede nu se, at skaber man en god og spændende butik, tiltrækker det kunder. Faktisk kan vi direkte måle, at det opland, butikken trækker kunder fra, er øget betragteligt siden oktober”.

Målet er ikke at have flere hundrede butikker i de kommende år, men i stedet at have nogle butikker, man kan være bekendt.

I forhold til leverandørerne mener Frank Sørensen, der skal skabes partnerskaber, som igen kan give forbrugerne oplevelser.

”Det handler om at optimere i alle led, og det handler om en respekt for branchen. I livsstilbranchen findes en lang række danske leverandører med en fantastisk historie. Den skal man bruge på positiv vis. Samtidig har vi behov for profiler, hvis vi skal skabe high end butikker. Det skal leverandørerne hjælpe os med, for det nytter ikke, at varerne i butikken findes på hvert andet gadehjørne. Og så, tror jeg, i øvrigt man skal fokusere mere på sig selv end på konkurrenterne og på, hvad de nu har gang i…..”hvis vi formår at skabe nogle fantastiske butikker selv, så skal vi nok få vores del af markedet.

En positiv fremtid
Frank Sørensen mener klart, at det i fremtiden er rigtig vigtigt, at arbejde med forretningerne. 

”Vi skal øge medarbejdernes kompetencer, og vi skal løbende blive bedre og bedre. Vi har oplevet en passioneret og dedikeret medarbejderstab, og det engagement vil vi gerne stimulere. Vi har et internt motto: v v v – vinderne viser vej, og i 2014 gælder det således uddannelse og kompetenceudvikling i forhold til medarbejderne”.

Når det gælder markedet, er Frank Sørensen sikker i sin sag:

”Vi får styr på det danske marked. Det kan vi allerede nu se. Om det er med 50 eller 70 butikker må fremtiden vise. Det handler om performance. Vi skal indfri kundernes forventninger, og vi skal allerhelst give dem mere, end de forventede”.

At Inspiration ekspanderer til udlandet; Sverige og Tyskland er også en oplagt mulighed.

”Vi føler ikke, vi er klar endnu, men vi arbejder hårdt på at kvalificere os, hver eneste dag, slutter Frank Sørensen.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023