06.03.2018  |  Business  |  Trends

Formland har fundet formen

”Vi skal fortsætte på den kurs, vi er på nu. Fremadrettet skal vi bygge på og blive ved med at overraske. Vi fornemmer, at interessen for Formland også internationalt breder sig, og det skal vi styrke”, lyder det fra Formlands projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm efter en messe med fremgang.

Formland Spring 2018 blev besøgt af 11.047 fagfolk fra 31 lande. Det er en lille stigning på 4 pct. fra 10.610 besøgende i 2017. De flere end 400 udstillere og spændende trendområder leverede både nytænkning og kreativitet, og blandt udstillerne, deriblandt rigtig mange af FAGA’s medlemmer, var tilfredsheden stor. 

”Vi har rigtig mange glade kunder - både udstillere og besøgende”, siger en tilfreds projektleder, Mai-Britt Risvig Flyvholm dagen efter en hektisk og spændende messe, og hun tilføjer, at Formland nu for alvor er blevet en messe, man ikke må gå glip af, hvis man er professionel i branchen. ”Og det er dejligt, at vi formår det”, siger hun.

Også de udenlandske besøgende var rigtig glade for messen denne gang. Blandt dem var den svenske trendekspert Stefan Nilsson og den award-vindende amerikanske blogger og forfatter Holly Becker, der står bag bloggen decor8.

”Formland var en meget positiv overraskelse. Normalt er messer i et specifikt og traditionelt format, men på Formland er man omgivet af passionerede, varme og venlige udstillere, lækre pop up-caféer, en kurateret designhal, et stort område med nye up coming designere, et 'SELECTED BY'-område hvor influencers har udvalgt det, de elsker fra messen, en fantastisk trendzone - tilmed den bedste jeg har set i Europa, og jeg kunne fortsætte. Alle udstillerne var enormt imødekommende. Det var i særdeleshed unikt og meget velgennemført. Jeg kommer helt sikkert tilbage”, fortæller Holly Becker og tilføjer: ”Når folk besøger en messe i dag, er de sultne efter mere viden. At gå på messe handler ikke kun om at se på produkter men også om at skabe forbindelser og mødes ansigt til ansigt. Hvis man kan undervise folk om produkter og trends, så kan man skabe værdi”.

Stefan Nilsson, der også besøgte Formland for første gang, er enig.

”Formland er både en stor og flot messe. Tilmed meget større end jeg havde forestillet mig. Jeg er meget imponeret over både trendområderne og de enkelte udstillere, og så er jeg forbløffet over, at der findes så mange nye, danske brands, som jeg ikke kendte til”, siger han og understreger, at det heller ikke er sidste gang, at han har besøgt Formland.

”Den danske designscene er jo enorm, og den påvirker hele det skandinaviske designarbejde meget i øjeblikket, så Formland er uden tvivl stedet, hvor man ser alle de rigtige, danske designvirksomheder”.

Som et kuriosum fortæller Mai-Britt Risvig Flyvholm, at en amerikansk milliardær også slog vejen forbi Formland for at se, hvad dansk design havde at byde på, og det samme gjorde indkøbere fra Skandium i London.

”De mange positive kommentarer fra internationale spillere i branchen ser vi klart som en blåstempling af messen og som noget, vi skal bygge videre på”, fastslår Mai-Britt.

At designområdet ONE er med til at tiltrække udenlandske indkøbere og andre designinteresserede er Mai-Britt Risvig Flyvholm helt sikker på, og også Formlands trendområde, der denne gang var skabt af designduoen STUDIE FLYHELSTED, er et stort trækplaster.

Der skal lyde et stort tillykke til udstillere og messens samarbejdspartnere, som gang på gang formår at forny sig og skabe en imponerende og flot messe.

Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S

”Vi var også glade for vores designsamarbejde med HØEG + MØLLER omkring trendcafeen, og det bliver formentlig ikke sidste gang, vi samarbejder med dem”, lyder det fra Mai-Britt, der videre fortæller, at STUDIE FLYHELSTED også står bag trendzonen til august, og at man inden længe vil præsentere en ny duo, der skal stå bag augustmessens trendcafé.

Vi skal fortsætte udviklingen

Mai-Britt Risvig Flyvholm understreger, at man skal fortsætte den gode udvikling, Formland er inde i.

”Fremadrettet skal vi fortsætte med at bygge på og blive ved med at overraske. Vi skal være stedet, hvor de besøgende kan hente trendinspiration. I det hele taget skal vi blive ved med at gøre det, vi gør nu. Vi er inde i en god stime. Vi fornemmer, at interessen for Formland også internationalt breder sig, og det skal vi styrke”, lyder det.

Og hun er ikke i tvivl om, at god omtale, som Formland denne gang har fået på de sociale medier af bl.a. Holly Becker og Stefan Nilsson er uvurderlig. ”Den er jo meget mere værd, end den omtale, vi selv kan skabe”, siger Mai-Britt.

Også i iværksætterområdet CREATORS COMMUNITY havde de nye designere succes. ”Vi havde forberedt dem på, at succesen sagtens kunne ligge i at få talt med indkøbere og mærke markedet. Men mange af iværksætterne kunne faktisk næsten ikke få armene ned, da de også har haft stor salgssucces på messen”.

På messens åbningsdag blev iværksætterprisen CREATORS COMMUNITY Design Award overrakt. Vinderne blev Jacob Kocemba og Bo Sten Hansen fra Copenhagen Sparkling Tea Company, som vandt prisen for deres lovende koncept inden for en helt ny kategori af drikkevarer, der har stort eksportpotentiale. I alt 60 kreative iværksættere fra Nordeuropa var udvalgt til CREATORS COMMUNITY, og det var således to stolte vindere, der løb med sejren, en stand på Formland Autumn 2018 og en check på € 7.500.

Stor ros til udstillerne

Hos ledelsen i MCH ser man tilbage på fire velgennemførte messedage:

”Der skal lyde et stort tillykke til udstillere og messens samarbejdspartnere, som gang på gang formår at forny sig og skabe en imponerende og flot messe. De mange roser til udstillerne fra både danske og udenlandske besøgende er fuldt fortjente”, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

Formland finder næste gang sted fra d. 16.-19. august 2018 i MCH Messecenter Herning. 

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere