Fiskars Group køber Georg Jensen

Georg Jensen er nu en del af den finske designgigant Fiskars Group. Købsprisen lyder på 1,1 milliarder kroner.

Fra Georg Jensens nye Verner Panton kollektion, der lanceres dette efterår.. Foto: Georg Jensen

Den ikoniske danske designvirksomhed Georg Jensen er overtaget af Fiskars Group. Handelsprisen ligger på 1,1 milliarder kroner, oplyser Georg Jensen i en pressemeddelelse torsdag morgen.

”Vi er begejstrede for de nye potentialer, dette køb giver os”, udtaler Mehul Tank, CEO for Georg Jensen, i meddelelsen. ”Vores samarbejde med Fiskars harmonerer perfekt med vores fremtidsvisioner, og vi er overbeviste om, at det vil katapultere Georg Jensen til nye højder”.

Fiskars Group, der bl.a. også står bag Royal Copenhagen, oplyser at købet af Georg Jensen har strategisk betydning.

»Georg Jensen vil drage fordel af at blive en del af en nordisk koncern med passion for skandinavisk design, en stærk portefølje af kendte mærker, dyb ekspertise inden for Georg Jensens Home-kategori. Dette strategiske træk, som introducerer nye kategorier som smykker og fint sølv i Fiskars, forventes at øge synergien mellem Fiskars mærker og accelerere Georg Jensens markedstilstedeværelse og ekspansionsplaner,« skriver parterne.

”Efter gennemførelsen af købet vil Fiskars påtage sig rollen som Georg Jensens nye langsigtede ejer og støtte Georg Jensens vækstudsigter”, lyder det.

Mehul Tank, CEO for Georg Jensen

"Som det ikoniske brand Georg Jensen er med en stærk arv og fokus på banebrydende design passer det perfekt til Fiskars Groups familie af brands både strategisk og kulturelt. Vi er glade for at byde Georg Jensen og dets medarbejdere velkommen i Fiskars Group.

Med opkøbet vil vi styrke vores portefølje inden for luksusprodukter til hjemmet. Hos Fiskars Group ønsker vi at opbygge holistiske livsstilsbrands, og Georg Jensen passer ekstremt ind i den ramme. Baseret på vores erfaring med at skabe forbrugerrelevans og forståelse for forbrugernes ønsker, ser vi mange muligheder for yderligere at løfte dette berømte livsstilsbrand," beskriver Nathalie Ahlström, Fiskars Groups President og CEO.

Georg Jensen er et selskab, som gennem nogle år har været præget af udfordringer og millionunderskud. I årene 2016-20 havde det danske selskab et samlet underskud på 400 mio kr., mens de seneste to år atter gav plus på bundlinjen samt vækst.

I 2022 var Georg Jensens omsætning EUR 158.1 million, og EBIT var EUR 14.9 million. Transaktionen forventes afsluttet i Q4 og er underlagt gældende betingelser for en sådan overdragelse.

Georg Jensens nye smykkekollektion Moonlight skabt med designer A. Roege Hove.. Foto: Georg Jensen

Genforening af skattede danske designbrands

Georg Jensen har en fælles historie med Royal Copenhagen, der er et af Fiskars Groups eksisterende brands, da begge tidligere var del af det forhenværende Royal Scandinavia A/S. Begge brands er udpeget som Kongelig Hofleverandør.

Genforeningen af de to populære danske designbrands skaber attraktive kommercielle aktiveringsmuligheder. Georg Jensen har en stærk position i direct-to-consumer (DTC) salgskanaler med over 50% af salget fra egen retail og e-commerce. I forhold til markeder ser Fiskars Group potentiale i at udvide brandets tilstedeværelse i eksempelvis Kina. Kommerciel ekspertise i eksekvering, DTC og Kina er tre ud af fire transformatorer i Fiskars Groups vækststrategi. 

“Under Fiskars Groups ejerskab har vi haft fokus på at løfte Royal Copenhagens brandposition, nære den stolte designarv og styrke produktkategorierne for kommende generationer. Vi har øget investeringerne i brandet og truffet modige beslutninger i forhold til salgskanaler og markeder. Med sin næsten 120 år lange historie og stærke fokus på håndværk, kreativitet og design passer Georg Jensen rigtig godt ind i Fiskars Groups portefølje af interiørbrands i luksus segmentet. Vi ser frem til at byde Georg Jensen velkommen”, udtaler Jacob Siboni, Vice President for Royal Copenhagen.

Georg Jensen har hovedsæde på Frederiksberg, og har i dag 1200 ansatte. Siden 1904 har man solgt smykker og ure, sølvtøj og brugskunst. Selskabet har salg i en lang række lande gennem forhandlere og samtidig ejer man selv 96 butikker og shop-in-shops i 10 lande.

Georg Jensen A/S blev i 2012 overtaget af den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp. Det danske selskab er desuden noteret med kapital hentet fra virksomhedsobligationer.

-PF

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023