Add this: 

KØKKEN

Fiskars’ ikoniske Classic’er fejrer 50 års jubilæum

For 50 år siden, i en lille by i Finland, så den klassiske, orange saks dagens lys. Siden da er der blevet fremstillet og solgt mere end en milliard sakse. Du finder dem i alt fra køkkenskuffer til redskabsrum, ved symaskinen og på skoler – ja, selv på MOMA i New York finder du den klassiske orange saks.

Fakta

For yderligere information, produktlån og billeder kontakt:

PR Manager Stine Bruun
Mail: stine.bruun@fiskars.com
Telefon: +45 31 56 78 27

www.fiskars.dk

For billeder af saksen, klik her!
Læs mere om Fiskars-saksen her → Fiskars.dk/50

Classic universalsaks, 21 cm, 149,95
Classic universalsaks, 21 cm venstre, 149,95 

50 år og over en milliard solgte sakse på verdensplan
I 1967 revolutionerer Fiskars noget så enkelt, som hvorledes verden oplever en saks. Fiskars orange, klassiske saks er ikke kun lettere, mere komfortabel at holde på og lettere at håndtere end de tunge smedede sakse - den er også et kvantespring i forhold til skæreydelse og holder skarpheden længere.
Fiskars Classic-saksen bliver i dag stadig produceret på fabrikken i Finland - og indtil i dag er der solgt over en milliard sakse verden over.
Før en Fiskars saks forlader fabrikken bliver den lydtestet. Det er nemt at genkende lyden af en ægte Fiskars saks, når bladene bevæger sig mod hinanden. Det er lyden af kvalitet.

Jubilæumsudgave
Saksen 50 års jubilæum bliver markeret med en speciel edition-udgave. Alle Fiskars Classic 21cm sakse vil i 2017 blive indgraveret med et særligt jubilæumsstempel.

Fra 1649 til i dag

1649: Fiskars’ jernværk bliver grundlagt
Fiskars’ jernværk bliver grundlagt i 1649. Jernmalmen, der bliver bragt ind fra Sverige, bliver brugt til at lave søm, knive, hakker og jernforstærkede hjul.

1832: Finsmedning muliggør sakseproduktion
Finlands første finsmedningsværksted bliver grundlagt i byen Fiskars i 1832, og her bliver det første gang muligt at fremstille en saks.
Produktion af sakse og bestik kræver enestående kompetencer og ekspertise i slibning – derfor bliver de dygtigste håndværkere rekrutteret fra England og Sverige. I det nittende århundrede er saksen det vigtigste redskab for skræddere og syersker – og selv dengang var Fiskars’ saks den bedste i branchen.

1883: Fiskars bliver et aktieselskab
Fiskars bliver i 1883 et aktieselskab og noteret på børsen i Helsinki i 1915.

1967: Verden første saks med plastikhåndtag
I 1960’erne bliver selskabets ledelse særligt begejstret for et helt nyt materiale - nemlig plastik, som bliver anvendt til at producere mere ergonomiske håndtag. Samtidig bliver der udviklet nye metoder til at slibe bladene.
Den nye saks er behagelig at bruge, effektiv, praktisk og til konkurrencedygtige priser. En ægte innovation, der gør kvalitetssakse tilgængelige for alle.
Den karakteristiske orange farve opstod ved et rent uheld. De forslåede farver var karminerød, sort og grøn. De første sakse bliver fremstillet på samme fabrik, som producerer Fiskars’ orange saftpressere, og da produktionen af prototypen går i gang, er der en rest af orangefarve i maskinen, hvilket giver yderligere en orange version til samlingen af prototyper. Et valg skal tages og den orange saks vinder 9 stemmer mod 7 for sort i en intern afstemning – og dermed var kendetegnet for den ikoniske saks et faktum.  

1970’erne: Forbedret klippeevne
I 1975 bliver saksebladene skrå for at forbedre deres udseende og ydeevne. Skærevinklen bliver også optimeret, da man finder ud af, at en vinkel på 60° er mere effektiv og holdbar.

1972: Venstrehåndssaksen
Fiskars er de første, der begynder at massproducere venstrehåndede, ergonomiske sakse. Saksen er et spejlbillede af den højrehåndede saks i hver eneste detalje. Den venstrehåndede saks produceres i rød, så der let kan skelnes mellem den højre- og venstrehåndede udgave.

1980-1981: Nye håndtag
Udformningen på alle håndtag bliver opdateret i begyndelsen af 1980’erne. Kvaliteten af plast bliver forbedret til at tåle opvask, autoklaver, stød og materialeslid.

2003: Fiskars Orange® bliver et registreret varemærke
Den orange farve, Fiskars Orange®, bliver officielt registeret som et varemærke i Finland i 2003. Denne historiske registrering betyder, at denne orange farve kun må anvendes til beskæringsredskaber produceret af Fiskars.

Fiskars i dag
Fiskars er en førende global leverandør af mærkevarer til hjemmet, haven og udendørs brug. Produkterne er kendt verden over for deres funktionalitet og banebrydende design. Fiskars har en stærk portefølje af internationale mærker som Fiskars, Iittala, Royal Copenhagen, Rörstrand og Gerber.
I sin 50-årige historie er Fiskars Classic-saksen blevet en ikonisk designklassiker, og den har endnu ikke mødt en udfordrer, der kan matche dens ydevene og holdbarhed. Den orange Classic-saks er værdsat af almindelige forbrugere og dygtige fagfolk over hele verden - og den orange hverdagsklassiker forsætter med at være målestokken for alle andre sakse. 

Hemmeligheden bag succesen af verden bedste saks
Succesen med Fiskars Classic udspringer af langsigtet og kontinuerlig produktudvikling kombineret med førsteklasses materialer. Klippevinklen på bladene og præcisions slibning sikrer, at saksen klipper jævnt og rent - og med hele dens længde. Saksebladene er i rustfri, hærdet stål med seks separate slibninger for den bedste ydeevne. Håndtagene – hårdt og testet kvalitetsplastik – ligger perfekt i hånden og støtter optimalt i brug. Samlingen mellem blad og håndtag er solidt og hygiejnisk, og skruen der holder bladene sammen letter rengøringen. Kvaliteten af saksene overvåges nøje på Fiskars’ fabrik i Billnäs i Finland. Hver enkelt saks testes manuelt, og saksens karakteristiske lyd kontrolleres. Sakse bliver også testet ved klipning i de mest udfordrende materialer såsom polyester, der er det mest udfordrende materiale. Høje kvalitetsstandarder og streng kvalitetskontrol sikrer, at kun førsteklassessakse forlader fabrikken. Den internationale, anerkendte designer Olavi Lindén står bag saksens nuværende design. Den ikoniske Classic-saks er internationalt anerkendt, og er bl.a. en del af den permanente samling på Museum of Moderne Art (MOMA) i New York.  

Om Fiskars Denmark A/S

Se showroom

Fiskars er et førende brand af funktionelle, brugervenlige og holdbare designløsninger af håndværktøj med mere. Fiskars’ produkter udspringer af ægte inspiration og er designet til at løse opgaven på den mest ubesværede og intuitive måde.

Fiskars blev grundlagt i 1649 og er den ældste virksomhed i Finland. Vi har arbejdet med redskaber, skæreforarbejdning og opgaver i stål lige siden, vi begyndte for 360 år siden. Vi har rødder i byen Fiskars, et idyllisk center for kunst og design, hvor moderne æstetik møder gamle håndværkstraditioner. Fiskars lancerede verdens første saks med plastikhåndtag i 1967. Siden da er de orange sakse solgt i mere end 1 milliard eksemplarer på verdensplan, og deres ikoniske status har resulteret i, at Fiskars’ orange farve er blevet synonym med sakse over hele kloden. Fiskars er verdens sakse-brand nummer et.

Fiskars er en førende global leverandør af forbrugerprodukter til hjem, have og fritid. Koncernen har en stærk portefølje af betroede internationale brands – herunder Fiskars, Iittala, Gerber og Buster. Det associerede selskab Wärtsilä er også en vigtig del af koncernen og udgør sammen med Americas, EMEA o.a. Fiskars’ driftssegment. I 2014 kunne Fiskars berette om en nettoomsætning på 768 millioner EUR, og virksomheden tæller i dag omkring 4.800 medarbejdere.

Læs mere om Fiskars på www.fiskarsgroup.com.