F&H fylder 70: Vi tror på fremtiden

På trods af sine 70 år er F&H en virksomhed i vækst, og med sit unikke miks af egne brands og handelsvarer, tror adm. direktør Knud Lomborg på, at man også i fremtiden kan leve op til sit motto om at være branchens førende partner indenfor ’kitchen, living og dining’.

”F&H-filosofien er, at vi ønsker at være den førende partner i Skandinavien inden for kitchen, living og dining”. Det fastslår Knud Lomborg, adm. direktør i F&H A/S, der netop dette efterår fylder 70 år. For at nå målet søger man at tiltrække og udvikle attraktive brands og koncepter, som netop understøtter disse segmenter.

Da F&H så dagens lys for 70 år siden, var man en ren grossistvirksomhed, der udelukkende arbejdede på det danske marked. I dag er F&H en virksomhed, der er fast forankret på hele det skandinaviske marked, og netop nu forsøger man ydermere at ekspandere til øvrige udenlandske markeder med brands som Nuance og Södahl.

Således har F&H udviklet sig fra at være en traditionel grossistvirksomhed, der varetog distributionsopgaver for andre, til i dag selv at eje en række brands.

”I begyndelsen af årtusindskiftet besluttede vi os for at bevæge os bagud i værdikæden netop med ønsket om selv at tage ejerskab på brands, og i dag er vi meget glade for, at vi valgte den strategi”, fastslår Knud Lomborg, der kom til F&H som adm. direktør i 2000.

I 2001 købte man rettighederne til Rosti Mepal i Skandinavien, i 2006 og 2007 købte man Södahl, A-L Isenkram og norske Løkken Trading, og i 2011 købte man Nuance, og man har dermed udviklet en række brands, der er virksomhedens egne. Herudover har man skabt en serie bageartikler i samarbejde med Mette Blomsterberg, ligesom man har designet en serie køkkenudstyr i samarbejde med kokken Claus Holm.

”I dag stammer knap halvdelen af vores omsætning fra egne brands og den anden halvdel fra øvrige brands og varer i vores portefølje”, forklarer Knud Lomborg.

Han ser en forskydning gennem de senere år i forhold til, hvad forbrugeren ønsker.

”Tidligere udgjorde varer i den bløde mellemgruppe, gode varer til gode priser, en stor del af F&H’s forretning. I dag vil forbrugerne have mærkevarer i høj kvalitet og med brandværdi, eller de vil have de helt billige discountvarer”.

Netop derfor er F&H’s salgsafdeling i dag delt op, så nogle tager sig af faghandlen, og andre tager sig af tradingforretningen; det vil sige varer, der i princippet handles fra kajen i Kina, og som slet ikke når forbi F&H’s store lager i Viborg, men sendes direkte til supermarkeder eller lignende.

Vi skal vækste
Knud Lomborg er ikke i tvivl om, at ideen med at satse på egne brands, og at gå bredere ud end i Skandinavien, er vejen frem for F&H.

”Lige nu føler vi os lidt frem, men jeg er sikker på, det den rigtige vej, vi går”.

Han oplever, at kunder såvel i Skandinavien som i resten af verden i dag gerne vil købe et samlet koncept.

”Og det er langt vigtigere at kunne tilbyde det, end at kunne tilbyde verdens billigste termokande…”

Han mener klart, at dansk faghandel og leverandørerne har været rigtig dygtige til netop at konceptualisere, og at det er en af de helt store styrker i dag.

”Der er en klar tendens til, at alle kæder arbejder sig hen imod strammere sortimenter med færre leverandører og stærkere koncepter. Hvor en kæde tidligere besøgte os for at lede efter et godt produkt, skal de i dag finde varer til et dobbeltopslag i uge 42, hvor temaet eksempelvis er farven grøn”.

Netop fordi F&H har så mange brands inde, kan man ramme inden for mange kategorier, og qua Södahl, der typisk er tre måneder foran i kollektionsrytme, har man hele tiden en rigtig god fornemmelse for, hvad der kommer til at ske inden for de andre varekategorier.

Interne og eksterne designere
Södahl kollektionen skabes af inhouse designere, mens Nuance designes af eksterne designere som bl.a. Mads Odgaard og Marcus Vagnby samt af en række up-comming designere. Hertil kommer kollektionerne skabt i samarbejde med kendte madmennesker som Claus Holm og Mette Blomsterberg.

”Det giver os et godt kollektionsmiks” siger Knud Lomborg, og han slå fast, at det går fornuftigt hos F&H.

”Vi er tilfredse. Selv om det danske marked fortsat er det største, fylder det norske og svenske marked meget, og lige nu oplever vi nogle udfordringer på valutasiden, men renset for det, er vi tilfredse”.

Han fornemmer også, at humørbarometeret er steget nogle grader hos forhandlerne.

”Der er en fornuftig indtjening igen, og det er rigtig fint”.

Netop nu arbejder man hos F&H på en strategiplan frem mod 2020, og selv om Knud Lomborg ikke vil afsløre, hvad den kommer til at rumme, fortæller han alligevel, at man frem mod 2020 ser en positiv periode med vækst.

”I sommer blev vi solgt til den norske investeringsvirksomhed Canica, der også ejer Jernia, som vi tidligere var underlagt. F&H er nu købt fri af Jernia, og man har handlet os op, så vi er placeret direkte under Canica, og fremover er en søstervirksomhed til Jernia”, forklarer Knud Lomborg, der ser det som en yderest positiv udvikling.

F&H fylder 70 - lidt historie

F&H fylder dette efterår 70 år. Faktisk startede virksomheden som Vinther & Larsen, da Erik Vinther og Kristian Elmo Larsen, der begge var ansat hos isenkramfirmaet Axel Jensen i Herning, besluttede at starte en engros forretning i Viborg.

Gennem årene voksede virksomheden, man udbyggede og udvidede, og virksomheden havde skiftende adm. direktører, bl.a. Bent Agerup og Per Fusager, der satte deres klare præg på virksomheden.

I 1987 overtog NB Engros 50 pct. af aktierne, mens K.E. Larsens hustru K.M. Larsen ejede de øvrige 50 pct.

I mellemtiden valgte Per Fusager at etablere et nyt firma sammen med Knud Erik Høgh, og i 1989 overtog de to 50 pct. af aktierne, mens fru K.M. Larsen stadig ejede de øvrige 50 pct. Virksomheden ændrede navn til Fusager & Høgh A/S, og man flyttede til den nuværende adresse på Gl. Skivevej i Viborg.

I 1990 trådte Knud Erik Høgh ud af virksomheden, og i 1993 solgte K.M. Larsen sine aktier til D2 Administration, ligesom Per Fusager valgte at forlade virksomheden.

I 1995 gik den nye ejer, Nomac, konkurs og Danske Bank ejede Fusager & Høgh i tre år, indtil den norske koncern Jernia overtog F&H A/S i 1998.

Siden 2000 har Knud Lomborg været adm. direktør for F&H A/S Viborg.

I 2005 blev Jernia købt af Canica i Norge, og i sommeren 2015, er F&H blevet handlet opad i koncernen, så man i dag er placeret direkte under Canica, der med sin egenkapital på 11 mia. kr. dermed har valgt at prioritere F&H i fremtiden.

”Canica har en egenkapital på over 11 mia. kr., og de har valgt at prioritere vores forretning. Det betyder i praksis, at vi nu er tættere på beslutningstageren, den øverste direktør i Canica er nu bestyrelsesformand i F&H, og opstår de rette muligheder fremadrettet, har vi nu alle gode muligheder for at udnytte dem. Vi er med andre ord rykket et par sæder frem i bussen, og sidder nu lidt tættere på chaufføren. Man tror på vores forretningsmodel, man tror på F&H, og man investerer nu en række managementressourcer i bestyrelsen hos F&H, og Canica er derfor en aktiv medspiller i vores strategiproces. De har meldt klart ud, at de ser sig selv som en langsigtet ejer af F&H, og at man vil understøtte aktiviteter, der kan støtte op om virksomheden”, lyder det fra Knud Lomborg.

I forhold til udviklingen fremadrettet, fortæller Knud Lomborg, at man løbende holder øjnene åbne i forhold til nye brands.

”F&H er en handelsvirksomhed, og en handelsvirksomhed, der ikke er i vækst, ender med at blive kørt over af sine omkostninger”, er holdningen.

”Vi ønsker at fortsætte den vækst, vi har været inde i siden 2000, hvor vi havde en omsætning på 200 mio. kr. frem til i dag, hvor vi har en omsætning på over 700 mio. kr., og i samme periode er medarbejderantallet øget fra 73 til 240”.

Blandt de mere skelsættende ting, der er sket hos F&H i de seneste år, er etableringen i Kina. I 2009 oprettede man et eget kontor, og i 2011 opgraderede man til et kinesisk selskab, hvis hovedopgave er sourcing og kvalitetskontrol. I dag er 14 mand ansat i Kina, og man har eget lager og logistikfunktion.

”Det betyder, at vi kan samle varer fra forskellige leverandører på vort eget lager i Kina for herefter at fylde en container. Dermed sparer vi transport. Samtidig kan vi have vores overlager stående i Kina, hvilket hjælper på vores kapitalbinding i lagervarer i Danmark”.

Ydermere sendes først og fremmest Nuance-varer direkte fra Kina til Australien og USA, og de behøver således ikke at runde Danmark først. Sidst er man netop nu i gang med at lave salgsklare displays til butikkerne, hvor man samler varer fra tre-fire fabrikker til god glæde for detailhandlerne.

”I princippet”, slutter Knud Lomborg af med at sige med et lille smil, ”forsøger vi hele tiden at arbejde med, hvad F&H kan gøre, der kan gøre en forskel for vore kunder. For der skulle jo helst være nogen, der savner os, hvis vi pludselig ikke er på markedet mere”.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023