Et stel til fremtiden

Ens? kan meget vel blive Ateliers afløser. Det fastslår Peter Maae Jensen, direktør i Aida, i forbindelse med, at aida lancerer et nyt og ikke mindst nyskabende stel, der forener skandinavisk og japansk porcelænstradition.

Ens? har potentiale til at blive en ny klassiker. Vi ser Ens?-stellet som Aida’s nye Atelier – men på et højere niveau”. Sådan lyder det fra direktør Peter Maae Jensen fra Aida.

Han mener, Ens?-stellet er med til at gøre op med den køb-og-smid væk mentalitet, der kendetegnede markedet før finanskrisen.

”I dag har forbrugerne en større kvalitetsforståelse, og derfor har vi skabt et stel, vi tror på holder i mange år. Vi har dækket familien Danmarks bord igennem 60 år, og det vil vi blive ved med – på en ny måde”.

Ens? har været godt to et halvt år undervejs, og netop det enkle, det klare og det uprætentiøse har været grundtanken, da det anerkendte arkitekt- og designhus C.F. Møller, designede stellet.

“Den virkelige skønhed ligger i de gennemtænkte funktioner og proportioner i stellet. De enkelte dele passer til hinanden på måder, som gør stellet multifunktionelt. Det er ikke blot til pynt, det er i høj grad funktionelt og brugbart”, siger produktdesigner og arkitekt Michael Sebber Colfelt og forklarer, at designprocessen begyndte med, at man ville designe et stel, der differentierede sig fra andre stel på markedet.

”Vores tilgang var emotionel og funktionel. Vi ville skabe et udtryksfuldt stel med positive signaler, og som var behageligt og rart at røre ved”.

Udgangspunktet for stellet blev derfor cirklen. 

”Cirklens kurver gør, at delene bliver behagelige at holde om og uanset, hvilken vinkel man ser produkterne fra, fornemmer man de bløde cirkelslag”, forklarer Michael Sebber Colfelt, der videre fortæller, at samarbejdet med Aida har været forbilledligt.

”I designfasen havde vi helt frie hænder, men vi nåede også hurtigt til enighed om de grundlæggende tanker bag stellet”. 

Kokken Wasim Hallal var i starten med inde over med sin professionelle tilgang. Og så var det vigtigt for C.F. Møller at have den funktionelle og ergonomiske vinkel med, så grebet om tallerkenen er godt, og hanken på koppen designet, så man kan få fat, og så man ikke brænder sig.

”Der ligger virkelig mange tanker bag hvert enkelt produkt”, fortæller Michael Sebber Colfelt og beskriver levende linjerne i stellets kopper.

”Lyset brydes af den indadgående bue for neden. Som en hofte, der buer indad og nedad, så kopperne ”svæver”, og så lyset falder på kurverne og reflekteres ned på bordpladen”.

Samme udtryk har tallerkenerne, og både kopper og tallerkener har givet sine produktionsmæssige udfordringer – ikke mindst den indadgående bue, der danner koppens øverste del og som på et vinglas holder på duften og varmen, skulle der anvendes den mest avancerede produktionsteknik for at skabe.

”Men det lykkedes, og det gør, at vi står stærkt, og at kopperne er sværere at kopiere”, lyder det.

Når vi er ved nørderiet, fortæller Michael Sebber Colfelt også, at tallerkenerne har ens højde uanset størrelse, og at tilsvarende koppers, krus og skåles hofte også er i ens højde, så der skabes ro på bordet.

Skandinavisk og japansk designtradition
Ens? betyder cirkel på japansk, og dermed understreges sammensmeltningen af skandinavisk og asiatisk designtradtion.

”Samtidig har cirklen en zenbuddhistisk betydning, idet den håndtegnede cirkel udtrykker tegnerens sind”, forklarer Michael Sebber Colfelt, der i sin karriere har designet alt fra belysning til skiltning, møbler og handicapudstyr.

”Men i mange år har jeg personligt haft en drøm om at designe et stel med udgangspunkt i mennesket og i, hvordan vi som mennesker bruger produkterne og hvilke signaler, det sender. Det har jeg og kollegerne her hos C.F. Møller fået mulighed for nu”.

Hvid er ikke hvid
Farven på porcelænet har man også arbejdet en del med, fordi det skulle være så hvidt som muligt, ligesom der er lagt stor vægt på kvaliteten. Således giver Aida faktisk 10 års kantskårsgaranti på Ens?. 

Et andet parameter har været prisen, idet ideen med Ens? har været, at alle forbrugere skulle kunne være med.

CF Møller har således været med fra idé til design, navn, logo og indpakning, og det er han meget glad for.

<p>Vi har fået vide rammer, og vi har fået lov til at have en mening om mange ting, og det er vigtigt, når man lægger sjæl i et produkt, at det ikke bare handler om at at slå en streg på et papir, men at man kan følge projektet til dørs.</p>

Michael Sebber Colfelt

”Vi har fået vide rammer, og vi har fået lov til at have en mening om mange ting, og det er vigtigt, når man lægger sjæl i et produkt, at det ikke bare handler om at at slå en streg på et papir, men at man kan følge projektet til dørs”.

Således har C.F. Møller også allerede nu lavet skitser til flere dele, så Ens? kan udbygges løbende.

Og Michael Sebber Colfelt fortæller, at man hos C.F. Møller faktisk er stolte af at have været med til at designe det stel, som Aida kalder Ateliers afløser.

”Jeg havde selv Atelier i 80'erne, og husker det som en del af tiden. Derfor er vi stolte af at kunne være med til at skabe en ny stel-tradition”.

Et komplet stel
Serien består foreløbig af fire forskellige kopper: en espressokop, en almindelig kaffe/tekop og en termokop uden hank samt en krus med hank.

Til stellet hører desuden indtil videre sukkerskål, flødekande, vandkaraffel og tekande. Derudover er der flade tallerkener i fire forskellige størrelser, ligesom der findes en dyb tallerken og en skål.

Kopperne har låg, der også kan bruges som æggebægre, saltkar eller som parkering til teposen. Stellet har kun én type underkopper, der passer til alle tre kopper, og underkopper og tallerkener kan bruges som låg på stellets skåle, hvis de bruges til opbevaring i f.eks. køleskabet. Og delene kan stables.

Der er med andre ord tænkt i helheder og funktionalitet.

”Og så har vi ikke mindst søgt at skabe godt design, man kan føle en glæde ved at have i hænderne”.

Ens? er allerede solgt ind til mere end 500 butikker, og i løbet af 2015 vil det blive markedsført kraftigt både på traditionel vis og via de sociale medier samt bloggere.

”Butikkerne har allerede taget rigtig godt imod stellet, og også på eksportmarkederne har interessen været stor. Så jeg forventer klart, at Ens? snart bliver Aidas største stel”, slutter Peter Maae Jensen.     

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

18.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Airfryeren er blevet et populært køkkenredskab

11.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Er det ved at være tid til forårsrengøringen?

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Tronskifte hos Margrethe fra Rosti

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Rosti skærer igennem med høj kvalitet

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Sommer og Grillsæson: Samling af Venner og Familie til Hygge

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Solen skinner, og varmen spreder sig: Nyd sommerens kulinariske fristelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023