05.02.2018  |  Business  |  Trends

En helhedsoplevelse i Stockholm

I begyndelsen af februar åbner Stockholm Furniture & Light Fair. Her vises de seneste møbel- og belysningsnyheder og her byder udstillinger og stande på masser af indretningsinspiration.

Den anden uge af februar syder og bobler Stockholm af god designinspiration. Rundt omkring i byen findes over hundrede forskellige designevents i forbindelse med Stockholm Design Week samt yderligere nogle arrangementer uden for Design Week-rammerne. Er man interesseret i møbel- og belysningsdesign samt i at få et samlet billede af de seneste nye produkter, materialer, farver og tendenser er det bare at tage toget til Stockholmsmässan i Älvsjö og besøge Stockholm Furniture & Light Fair, som løber af stablen fra 6.-11. februar.

På messen viser over 700 virksomheder – de fleste nordiske men også en del fra det øvrige udland – sine nyheder for 2018. Mange af standene er arkitekttegnede netop for at afspejle tidens aktuelle temaer, og de er stylede af professionelle. Så driver man en butik kan det være en rigtig god idé at se sig lidt ekstra godt omkring og lade sig inspirere af de forskellige miljøer.

Hovedvægten på de mange stande ligger naturligvis på det skandinaviske designudtryk. 

”For at bevare og styrke vores position som verdens førende mødeplads for skandinavisk design, er det vigtigt, at størstedelen af messen består af møbler og belysning fra virksomheder, der repræsenterer skandinavisk design. Målet er fortsat at styrke interessen for svensk og skandinavisk design både nationalt og internationalt”, siger Cecilia Nyberg, projektchef for Stockholm Furniture & Light Fair og Stockholm Design Week.

Nyt layout

Dette års messe har fået et delvist nyt layout. Området for unge, ikke-etablerede designere; Greenhouse, er flyttet til Hal C. Her udstiller 39 formgivere og designvirksomheder, der alle har ansøgt og er blevet udvalgt af en jury. Det betyder, at niveauet på det udstillede er højt. I Greenhouse udstiller elever fra 27 designskoler fra 17 lande endvidere deres eksamensarbejder.

I Victoriahallen, hvor Greenhouse de seneste år har ligget, finder man messens forum for foredrag og diskussioner, Stockholm Design & Architecture Talks, spektakulært iscenesat af designeren Luca Nichetto. Programmet er sammensat i samarbejde med Lina Ahlin, der er kok på restauranten Agrikultur i Stockholm. På programmet står bl.a. præsentationer af den hollandske designer Piet Hein Eek samt trioen Åke Axelsson, Mats Theselius och Jonas Bohlin, der er aktuelle med udstillingen Inside på Kunstakademiet i Stockholm.

”Vi har skabt et område, hvor vi kombinerer restaurant og sceneområde på en nye måde. De besøgende får sig en visuel rejse samtidig med at de bydes velkommen af design inspireret af stemningen i en gammel biograf, romerske arenaer, Stonehenge og franske haver med et strejf af science fiction”, fortæller Luca Nichetto.

Årets æregæst

Årets æresgæst er den flere gange prisbelønnede arkitekt, indretningsarkitekt og designer Paola Navone. Siden hun tog sin eksamen i arkitektur i Torino i midten af 70erne har hun konstant befundet sig i toppen af designverdenen, hvad enten det drejer sig om avantgardistiske bevægelser som Alchemia og Memphis eller nyskabende virksomheder og brands. I dag er hun bl.a. kunstnerisk chef for familievirksomheden Gervasoni. Så forvent masser af farver og materialefornemmelse. Det er i øvrigt 15. gang, messen inviterer en æresgæst til at skabe en installation i indgangshallen.

Igennem flere år har messen arbejdet aktivt på at gøre designugen til en helhedsoplevelse for de besøgende. Med dage på messen og aftener i byen. En vigtig del af det er initiativet Stockholm Design Week, der samler events rundt omkring i Stockholm i den uge, messen varer.

”Vi vil give udstillerne endnu bedre muligheder for at gøre endnu bedre forretninger. Det gør vi bl.a. ved at udvide Stockholm Design Week til også at omfatte mode, mad og arkitektur samt ved at engagere Stockholms hoteller, restauranter, butikker, varehuse og gallerier. Målet er at øge antallet af besøgende fra 40.000 til 60.000. Et andet mål er desuden at gøre ugen endnu mere tilgængelig og kendt – ikke bare i branchen men også i offentligheden. Alle skal vide, at der er designuge i Stockholm i uge 6”, slutter Cecilia Nyberg. 

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere