Det kan betale sig at have en webshop
Tilbage i 2007 valgte Rasmus Bøgelund Henriksen, der er indehaver af bolig- og interiørbutikken Luxo Living, at supplere sin fysiske butik i Herning med en webshop. Den beslutning har han bestemt ikke fortrudt.
Hvorfor har I valgt at drive både butik og webshop?
Da vi kun havde vores fysiske butik i Herning, tænkte vi, at det var ærgerligt, at vi kun kunne dele vores varer med de lokale kunder. Vi havde lyst til at dele vores butik med hele Danmark, og derfor oprettede vi en webshop. Vores webshop har givet os mulighed for at tilbyde vores kunder et bredere sortiment, og det har også betydet, at flere kunder er kommet til. Selvom webshoppen indeholder lidt flere varer end vores fysiske butik, forsøger vi at holde de to butikker ens hvad angår varer, priser, tilbud, kundeservice og byttepolitik. Vi skal kunne se vores kunder i øjnene, uanset om de handler i butikken eller på vores web-shop. I starten var vores webshop tiltænkt som et supplement til vores fysiske butik, men i dag skal den i virkeligheden ses som en online butik. Man kan sige, at vi har to butikker, der dog har hver deres måde at sælge vores varer på.
Plukkes varerne til webshoppen i butikken eller på lager?
Indtil for cirka seks måneder siden ekspederede vi alle vores webordrer fra vores lager, som var i kælderen under vores fysiske forretning. Det gav dog nogle udfordringer med håndteringen af varerene, og pladsen var der ikke til, at vi kunne udvikle sortimentet til det, vi ville. Nu har vi så rykket hele vores webshop og lager ud i et industrikvarter i Herning, så vi kan drive vores webshop på den måde, vi ønsker. Det har været en god beslutning, da vi arbejder mere effektivt og har fået et meget bedre overblik over vores lager.
Er der en fremtid i at have både butik og webshop?
Absolut. Jeg tror, at vi har nogle fordele, fordi vi benytter os af to forretningsmetoder. Vi har to salgskanaler, og så får vi både input fra den fysiske forretning og vores webshop, som vi kan bruge på kryds og tværs. At arbejde med to forskellige forretningsstrategier er både sjovt og spændende, men det giver også nogle udfordringer. I dag bliver man bedømt hver dag, og kunderne har en forventning om, at vi skal levere varerne hurtigt. Derfor skal det også spille hele vejen igennem processen. De personer, der tager telefonen, skal være smilende. De personer, der pakker varerne, skal være smilende og pakke de rigtige varer, og posten skal komme til tiden. Det kan godt være udfordrende, når vi har mange varenumre, og det stiller store krav til, at vi køber rigtigt ind.
Har du nogle gode råd til andre butikker, der endnu ikke har en webshop?
Kom i gang og prøv. Jeg synes, at butikkerne skal prøve at komme i gang. De behøver ikke at ofre store summer på det eller at ansætte en person til at lave webshoppen for sig. Det hele kan gøres til en fornuftig pris, hvis man har lysten og overskuddet og vil investere nogle timer i det. Der er mange varer, der skal oprettes, og der skal tages mange beslutninger omkring design, men det er vigtigt at huske, at det hele ikke nødvendigvis skal laves på én gang. Tag en dag ad gangen.