Det kan betale sig at have en webshop

Tilbage i 2007 valgte Rasmus Bøgelund Henriksen, der er indehaver af bolig- og interiørbutikken Luxo Living, at supplere sin fysiske butik i Herning med en webshop. Den beslutning har han bestemt ikke fortrudt.

Rasmus Bøgelund Henriksen er 30 år gammel og bosiddende i Lind lidt udenfor Herning..

Hvorfor har I valgt at drive både butik og webshop?
Da vi kun havde vores fysiske butik i Herning, tænkte vi, at det var ærgerligt, at vi kun kunne dele vores varer med de lokale kunder. Vi havde lyst til at dele vores butik med hele Danmark, og derfor oprettede vi en webshop. Vores webshop har givet os mulighed for at tilbyde vores kunder et bredere sortiment, og det har også betydet, at flere kunder er kommet til. Selvom webshoppen indeholder lidt flere varer end vores fysiske butik, forsøger vi at holde de to butikker ens hvad angår varer, priser, tilbud, kundeservice og byttepolitik. Vi skal kunne se vores kunder i øjnene, uanset om de handler i butikken eller på vores web-shop. I starten var vores webshop tiltænkt som et supplement til vores fysiske butik, men i dag skal den i virkeligheden ses som en online butik. Man kan sige, at vi har to butikker, der dog har hver deres måde at sælge vores varer på.

Plukkes varerne til webshoppen i butikken eller på lager?
Indtil for cirka seks måneder siden ekspederede vi alle vores webordrer fra vores lager, som var i kælderen under vores fysiske forretning. Det gav dog nogle udfordringer med håndteringen af varerene, og pladsen var der ikke til, at vi kunne udvikle sortimentet til det, vi ville. Nu har vi så rykket hele vores webshop og lager ud i et industrikvarter i Herning, så vi kan drive vores webshop på den måde, vi ønsker. Det har været en god beslutning, da vi arbejder mere effektivt og har fået et meget bedre overblik over vores lager. 

Er der en fremtid i at have både butik og webshop?
Absolut. Jeg tror, at vi har nogle fordele, fordi vi benytter os af to forretningsmetoder. Vi har to salgskanaler, og så får vi både input fra den fysiske forretning og vores webshop, som vi kan bruge på kryds og tværs. At arbejde med to forskellige forretningsstrategier er både sjovt og spændende, men det giver også nogle udfordringer. I dag bliver man bedømt hver dag, og kunderne har en forventning om, at vi skal levere varerne hurtigt. Derfor skal det også spille hele vejen igennem processen. De personer, der tager telefonen, skal være smilende. De personer, der pakker varerne, skal være smilende og pakke de rigtige varer, og posten skal komme til tiden. Det kan godt være udfordrende, når vi har mange varenumre, og det stiller store krav til, at vi køber rigtigt ind. 

Har du nogle gode råd til andre butikker, der endnu ikke har en webshop?
Kom i gang og prøv. Jeg synes, at butikkerne skal prøve at komme i gang. De behøver ikke at ofre store summer på det eller at ansætte en person til at lave webshoppen for sig. Det hele kan gøres til en fornuftig pris, hvis man har lysten og overskuddet og vil investere nogle timer i det. Der er mange varer, der skal oprettes, og der skal tages mange beslutninger omkring design, men det er vigtigt at huske, at det hele ikke nødvendigvis skal laves på én gang. Tag en dag ad gangen.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023