Det kan betale sig at have en webshop

Tilbage i 2007 valgte Rasmus Bøgelund Henriksen, der er indehaver af bolig- og interiørbutikken Luxo Living, at supplere sin fysiske butik i Herning med en webshop. Den beslutning har han bestemt ikke fortrudt.

Rasmus Bøgelund Henriksen er 30 år gammel og bosiddende i Lind lidt udenfor Herning..

Hvorfor har I valgt at drive både butik og webshop?
Da vi kun havde vores fysiske butik i Herning, tænkte vi, at det var ærgerligt, at vi kun kunne dele vores varer med de lokale kunder. Vi havde lyst til at dele vores butik med hele Danmark, og derfor oprettede vi en webshop. Vores webshop har givet os mulighed for at tilbyde vores kunder et bredere sortiment, og det har også betydet, at flere kunder er kommet til. Selvom webshoppen indeholder lidt flere varer end vores fysiske butik, forsøger vi at holde de to butikker ens hvad angår varer, priser, tilbud, kundeservice og byttepolitik. Vi skal kunne se vores kunder i øjnene, uanset om de handler i butikken eller på vores web-shop. I starten var vores webshop tiltænkt som et supplement til vores fysiske butik, men i dag skal den i virkeligheden ses som en online butik. Man kan sige, at vi har to butikker, der dog har hver deres måde at sælge vores varer på.

Plukkes varerne til webshoppen i butikken eller på lager?
Indtil for cirka seks måneder siden ekspederede vi alle vores webordrer fra vores lager, som var i kælderen under vores fysiske forretning. Det gav dog nogle udfordringer med håndteringen af varerene, og pladsen var der ikke til, at vi kunne udvikle sortimentet til det, vi ville. Nu har vi så rykket hele vores webshop og lager ud i et industrikvarter i Herning, så vi kan drive vores webshop på den måde, vi ønsker. Det har været en god beslutning, da vi arbejder mere effektivt og har fået et meget bedre overblik over vores lager. 

Er der en fremtid i at have både butik og webshop?
Absolut. Jeg tror, at vi har nogle fordele, fordi vi benytter os af to forretningsmetoder. Vi har to salgskanaler, og så får vi både input fra den fysiske forretning og vores webshop, som vi kan bruge på kryds og tværs. At arbejde med to forskellige forretningsstrategier er både sjovt og spændende, men det giver også nogle udfordringer. I dag bliver man bedømt hver dag, og kunderne har en forventning om, at vi skal levere varerne hurtigt. Derfor skal det også spille hele vejen igennem processen. De personer, der tager telefonen, skal være smilende. De personer, der pakker varerne, skal være smilende og pakke de rigtige varer, og posten skal komme til tiden. Det kan godt være udfordrende, når vi har mange varenumre, og det stiller store krav til, at vi køber rigtigt ind. 

Har du nogle gode råd til andre butikker, der endnu ikke har en webshop?
Kom i gang og prøv. Jeg synes, at butikkerne skal prøve at komme i gang. De behøver ikke at ofre store summer på det eller at ansætte en person til at lave webshoppen for sig. Det hele kan gøres til en fornuftig pris, hvis man har lysten og overskuddet og vil investere nogle timer i det. Der er mange varer, der skal oprettes, og der skal tages mange beslutninger omkring design, men det er vigtigt at huske, at det hele ikke nødvendigvis skal laves på én gang. Tag en dag ad gangen.

Relateret indhold

16.07.2024Designbase.dk

FableWood finansierer produktionen gennem crowdfunding

16.07.2024Designbase.dk

Gulvtæppeboom på Heimtextil 2025

10.07.2024Designbase.dk

Hver 3. elev stopper indenfor 5 år

08.07.2024Designbase.dk

Falske kopibutikker skyder op online

08.07.2024Designbase.dk

Sådan bliver virksomhedens glemte IT-produkter et aktiv

05.07.2024Designbase.dk

Nu bliver det lettere at generationsskifte

04.07.2024Designbase.dk

Salling Group samler igen medarbejderne til Danmarks største firmafest

04.07.2024Designbase.dk

Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023