Dansk designvirksomhed vokser
Det danske designbrand Muuto bliver større og større. Muuto breder sig globalt og kan præsentere et rekordregnskab for 2015.
Muuto har netop sendt sit 2015-regnskab på gaden. Og det er ganske positivt. Tallene viser et overskud for 2015 på knap 38 millioner kroner efter skat, hvilket er en fremgang på 35 procent. Det skriver Finans.
Muuto er desuden i fuld gang med at udbrede sig på det globale marked, og også det har virksomheden succes med:
Vi er meget glade og tilfredse. Fra primært at være et europæisk brand er vi godt i gang med at manifestere os globalt, siger administrerende direktør Anders Cleemann til Finans.
En god investering
For to år siden valgte kapitalfonden Maj Invest at skyde et trecifret millionbeløb i designvirksomheden. Derfor ejer Maj Invest 45 procent af aktierne, mens de to stiftere Kristian Byrge og Peter Bonnén ejer resten.
Vi er meget tilfredse med den investering, vi har lavet. Muuto leverer og følger den vækststrategi, som vi købte os ind i endda til den gode side, siger Erik Holm, partner i Maj Invest.
Læs også: Muuto vil udbrede kendskabet til nordisk design
For Muuto gælder det i øjeblikket om at ekspandere i særligt USA og Asien. Af den årsag er Peter Bonnén flyttet til New York for at styre Muutos nyoprettede selskab i USA.
Ambitionen er at etablere Muuto som et globalt designbrand. I år satser vi igen på fremgang over hele linjen, og vi sørger for at investere i vores infrastruktur, så vi kan følge med. Væksten må ikke kvæle os, siger administrerende direktør Anders Cleemann til Finans.
Muutos sortiment består af møbler, belysning og boligtilbehør, der forhandles i mere end 50 lande.