Dansk design i høj kurs
Dansk design er meget efterspurgt i udlandet i øjeblikket. Det får danske designere og virksomheder, som normalt er konkurrenter, til at stå sammen.
Ifølge en række fagfolk oplever dansk design i øjeblikket en stigende efterspørgsel i det store udland. Denne efterspørgsel rykker danske designere, som normalt er konkurrenter, tættere sammen. Det skriver finans.dk.
Den positive tendens startede for nogle år siden, men har senere hen taget fart:
Udlandet har i høj grad fået øjnene op for skandinavisk og især dansk design. Det er startet for nogle år siden, men er accelereret over de seneste år, hvor de danske firmaer er blevet endnu bedre til at markedsføre og etablere sig på de udenlandske markeder, siger Henning Bahr, administrerende direktør i Retail Institute, til finans.dk.
Fra konkurrenter til kollegaer
Inden for landets grænser kan virksomheder som Hay, Normann Copenhagen, Muuto og Ferm Living meget vel anses som konkurrenter.
Men rykker man ud over de danske grænser, rykker firmaer som disse også meget tættere sammen:
Ude i den store, vide verden er vi lige så meget kolleger, som vi er konkurrenter, fordi vi kan hjælpe hinanden i denne her danske bevægelse, som er i gang, fortæller Trine Andersen, stifter og ejer af Ferm Living.
Dette bakker Kristian Byrge, medstifter og ejer af Muuto, op om:
Det interessante ved denne her bølge er, at det, vi i virkeligheden er ude at præsentere, er et skandinavisk værdisæt og en tro på, at vores region har en relevans. Implicit i de ting, vi laver - uanset om det er mad, design eller film - ligger der en social indstilling, noget autentisk, noget underspillet og noget holdbart. Det betyder, at vi har en rolle sammen i industrien og på tværs af industrier.