Brug musikken effektivt i butikken
Musik kan skabe salg. Det kan få kunderne til at gå langsommere igennem butikken, og er man opmærksom på musikstil, volumen og tempo, så kan musikken spille en aktiv rolle i dagligdagen. Og musikken kan være med til at differentiere din butik fra konkurrenternes. Det mener Simon Kirk Nissen fra MindMovingMusic.
Musik udløser dopamin, det hormon, der også frigives fra hjernens belønningscenter når vi bl.a. shopper. Dopamin giver os en følelse af velvære og kan give lyst til endnu mere, eksempelvis shopping. Faktisk reagerer hjernen instinktivt på musik i en grad, der kun overgås af duft.
Derfor er musikken noget, detailhandlerne skal tage med i deres overvejelser i dagligdagen, og det handler ikke om raketvidenskab. Det handler bare om at være bevidst omkring, hvad man gør, mener Simon Kirk Nissen. Han har firmaet MindMovingMusic, der arbejder med, hvordan musik påvirker mennesker.
Han slår også fast, at musik i butikkens højtalere fra den lokale, reklamebaserede radiostation er et no-go.
Man risikerer jo i værste fald at reklamere for konkurrenterne, og ét er i hvert fald sikkert; man kan ikke styrke musikken, forklarer Simon, der holder webseminarer omkring brugen af musik i butikken, ligesom han bl.a. har undervist TV2-medarbejdere i brugen af musik. Han har forsket i, hvad musik kan gøre, og skabt sit eget online kursus med tilhørende lydfiler, der kan downloades, for butiksindehavere. Kurset kan bruges af såvel små som store detailbutikker og -kæder.
Simon slår også fast, at man heller ikke hovedløst bare skal vælge den musik, man selv synes bedst om, som mange også gør det.
Man skal se på musik, som noget, der har en effekt, man kan bruge til noget, forklarer Simon, og mener desuden, at man først og fremmest skal gøre sig sin målgruppe klart. Er det kvinder eller mænd, hvilken aldersgruppe henvender man sig til og i det hele taget kunne definere sine kernekunder.
Dernæst skal man gøre sig klart, om man vil være venner med alle, eller om man vil være rigtig gode venner med en smallere gruppe.
Og så gør Simon det klart, at det langt hen ad vejen handler om, at bruge sin sunde fornuft, og bruge lidt tid på de streamingtjenester, man benytter, for at finde musikken med den rigtige stemning og de rigtige signaler.
Musiksmag er individuel
Simon fortæller, at der næsten ikke er noget mere individuelt end musiksmag, og netop derfor er det ikke butiksejerens personlige smag, men nogle andre parametre, der skal afgøre, hvad der skal spilles af musik i butikken.
Det mest imponerende studie skete i et supermarked, hvor de legede med at skifte tempo i musikken. Den ene dag spillede de langsom musik, den næste dag hurtigt musik. Musikken i hvilepulsetempo fik kunderne til at gå langsommere igennem butikken med den sidegevinst, at omsætningen steg 38 pct. Og eksperimentet blev gennemført flere gange med samme resultat hver gang, fortæller Simon.
Et anden forsøg, Simon fortæller om, blev foretaget i en vinbutik. Spillede man her klassisk musik, der associeres med det lidt finere, højkulturelle, i stedet for standard hitmusik, købte kunderne dyrere vine, og ved at spille enten fransk eller tysk stemningsmusik, kunne man få 75 pct. af kunderne til at lægge enten den franske eller den tyske vin i kurven.
Så den sammenhæng, hjernen skaber, mellem musikken, der spilles og atmosfæren i butikken, har altså en betydning.
Simon fortæller videre, at man hos Joe & The Juice kalder volumenknappen for omsætningsknappen. For skrues der op for volumenen, stiger omsætningen i butikken. Hjernen reagerer nemlig instinktivt på musikken og rører ved følelserne, og ikke mindst teenagere bruger musikken som de bruger mærkevaretøj til at definere sig selv.
Stilarten
Den musikstil, man spiller i sin butik, afspejler butikken. Og samfundet opfatter faktisk musiske stilarter ens. Om du er til dødsmetal eller til Lene Ziegel, så vil du opfatte klassisk musik som finere og mere ophøjet, og det kan man naturligvis også bruge, hvis ens butik skal afspejle det. Og så sparer man faktisk 56 pct., fordi der ikke skal betales Koda afgift af musik, der er mere end 70 år gammelt, siger Simon med et smil.
Henvender man sig til unge mænd i sin forretning, må musikken gerne larme, er kundegruppen eksempelvis kvinder i alderen 40-50 år, er musik, der skaber atmosfære uden at forstyrre for meget, at foretrække.
Der er også forskel på, den musik, der spilles i en tom og en fyldt butik. I en butik fyldt med kunder må musikken ikke være for stressende og forstyrrende. I en tom butik har man som kunde ofte lyst til at musikken fylder lidt mere, så man ikke føler sig ene, forklarer Simon.
Man skal med andre ord gøre sig klart, hvilken følelse, man ønsker, butikken skal give.
Og man skal ikke være skræmt af trist musik, og det kan godt give en god følelse og ved at det er langsomt, bevæger kunden sig langsommere igennem butikken, forklarer Simon og nævner All by myself, som de fleste kender fra Bridget Jones-filmene.
Det er trist musik, der giver en stærk følelse en form for hjerneorgasme.
Tempoet
Det er også vigtigt, at styre musikkens tempo i butikken. Et lavt tempo gør som sagt, at kunderne går langsommere igennem butikken, mens et hurtigere tempo resulterer i et større flow. Så man skal altså vurdere, hvad det er, man ønsker.
Man skal også være bevidst om, at noget musik er opmærksomhedskrævende. Vi kender alle situationen, hvor vi kører bil og ikke kan finde vej, og vi er nødt til at slukke for musikken for at kunne koncentrere os. Det samme kan ske i en butik i forbindelse med en produktvalgssituation, forklarer Simon.
Skru på de musiske knapper
Sidst men ikke mindst kan musik påvirke hukommelsen. Og musikken kan være en måde at differentiere din butik fra konkurrentens.
Overvej hvilket lydbillede, du gerne vil have, kunderne skal huske, når de tænker på din butik. Det gælder, det du gerne vil have, de skal tænke om dig, og det gælder den oplevelse, kunderne forventer at få, lyder det fra Simon Kirk Nissen, der slutter af med at slå fast, at der er rigtig mange måder, man kan bruge musikken i butikken på; til at øge salget, til at skabe image og til at give kunderne en god oplevelse. Det handler i høj grad om, at man tilpasser musikken selvfølgelig til målgruppen, men i høj grad til det, man ønsker at signalere til kunderne. Og så er der forskel på, hvilken musik, der spilles en mandag formiddag eller en fredag eftermiddag. For musik skaber stemning, og det handler om den stemning, du gerne vil efterlade dine kunder med.