Add this: 

TENDENSER

Brancheprofilen: Jeg tror 2018 bliver et farverigt år!

Mads Arlien-Søborg har de sidste 15 år arbejdet i og med design- og interiørbranchen, han begyndte som trendforsker. I dag arbejder han primært som kurator, foredragsholder og ikke mindst tv-vært, og det har sendt ham rundt omkring i verden. Derudover er han partner i eget firma, og rådgiver alt fra messer til virksomheder omkring design, livsstil og trends. Designbase har talt med Mads om hans arbejde, og om hvilke tendenser han ser for 2018.
Af Sara Skovgaard Munk | 16. jan 2018 |
Mads Arlien-Søborg.

Hvad er det, der er særligt interessant ved dit job som, ja hvad skal vi egentlig kalde dig? Trendekspert?

Egentlig bryder jeg mig slet ikke om den titel. Det kan skyldes, at jeg i dag laver så meget andet, og i højere grad arbejder med tv, livsstil og projektarbejde. Da jeg begyndte som trendforsker for snart 15 år siden, var jeg meget optaget af de dynamiske skift som jo definerer trends. I dag er jeg langt mere optaget af alt det, der ligger til grund for, at verden er i konstant transformation, at nye behov, udfordringer og løsninger opstår. 

Så helt grundlæggende handler mit arbejde i dag om at undersøge, hvorfor noget opstår og ikke så meget blot at erkende, at det er der – og at det har en særlig farve, materiale eller form.  Det er faktisk mindre vigtigt.

Hvad er ifølge dig de stærkeste trends inden for bolig og interiør i 2018?

Den nye efter-krise luksus er en stærk bevægelse i 2018. Vi vil gerne omgive os med smukke ting i god kvalitet. 

Jeg tror 2018 bliver et farverigt år – 2017 var lidt småkedeligt på mange måder, så forhåbentlig vil vi være mere modtagelige overfor farver.  Den ny-nordiske indretning har været udfordret af en masse strømninger udefra verden, og det tror jeg ikke stopper i 2018 – tværtimod kommer vi helt sikkert til at se mere af det.

Du har igen kurateret ONE-området på Formland, hvad kan vi glæde os mest til at se denne gang?

Mange nye udstillere som ikke tidligere har været i ONE. Jeg kan godt lide, at der er udskiftning, så man hver gang møder nye udstillere og oplevelser i hallen. Vi er altid på jagt efter de nye designvirksomheder, som kan vokse under ONE. Desuden glæder jeg mig til at se en masse spændende projekter fra de studerende, som til februar igen udstiller i ONE. 

Du skal desuden holde foredrag på Formex messen i Stockholm, hvad skal du her tale om?

Jeg holder rigtig mange foredrag – og Formex er noget jeg virkelig ser frem til. Her skal jeg tale om ”unikke oplevelser”. Det er oprindelig en tendens vi så, da vi lavede de to sæsoner til DR om Vilde Hoteller.  Det er interessant, hvordan flere og flere mennesker søger unikke oplevelser, der appellerer til deres følelser, og skaber gode minder.  Samtidig ser vi mange brands gå samme vej – de vil også skabe unikke oplevelser omkring deres produkter, så de bliver mere attraktive for forbrugerne. Så altså færre standardkoncepter og mere fokus på det unikke koncept.

Om Mads Arlien-Søborg

Stilling: 
Kurator, livsstilsekspert og tv-vært
 
Uddannelse: 
Moderne Kultur og Kulturformidling, Københavns Universitet
 
Tidligere jobs: 
Trendforsker ved Pejgruppen, nyhedsredaktør ved Bo Bedre, modeskribent ved Euroman, designkonsulent for Austere Los Angeles, ekstern konsulent for Northmodern, kurator ved Formland, FoodExpo mm. Tv-vært på DR K samt partner i We Made It.

Anbefalede showrooms