Brancheprofilen: Hos Normann Copenhagen keder vi os ikke
Normann Copenhagen er bestemt ikke en virksomhed, hvor tingene står stille. Inden længe åbner designfirmaet butik i Kina, og så er der en helt ny kollektion på markedet.
Om Poul Madsen
Stilling: Stifter af og CEO hos Normann Copenhagen
Uddannelse: Eksportuddannelse
Tidligere jobs: I militæret og selvstændig virksomhed
Hvad er jeres designfilosofi?
Vi laver hverdagsprodukter, som er meget anvendelige, og som er nemme at forstå som forbruger. Der er ikke så mange unødvendige detaljer. Vi prøver at producere til en lav pris, men af meget høj kvalitet. Derudover skal produkterne være funktionelle og visuelle det visuelle er jo det første, der tiltrækker forbrugerens opmærksomhed. Der skal være noget for øjnene, der gør, at man får lyst til at røre, at sætte sig i stolene osv.
Hvilke produkter trender mest i øjeblikket?
Vores Form-stol er meget populær og anerkendt med Special mention German Design Award 2016 og IF Product Design Award 2016. Den udvikler vi videre på, så den kommer til at kunne nogle flere ting. Der er et træstel og et stålstel nu, og der kommer flere stel til, så den f.eks. også passer til kontoret. Vores Era-lounge sælger også rigtig godt, og der kommer flere ben til den. Vi lancerede et nyt møbel i Milano i April, Ace, og den kommer snart i butikkerne (slutningen af juni, red.). Den har vi også solgt mange af, og vi forventer os meget af den.
Hvordan har folk taget imod jeres nyeste kollektion, Daily Fiction?
Folk har udvist stor begejstring for kollektionen, og salget er følget med. En af motivationsfaktorerne for at lave kollektionen har været at få fat i den lidt yngre målgruppe. Vi har grebet lanceringen anderledes an, eksempelvis ved hjælp af de sociale medier. Kollektionen består af produkter til kontoret, og priserne ligger fra ti til 299 kroner. Daily Fiction skal udvikle sig til at inkludere mange flere varer, hvor fællesnævneren vil være de lave priser.
I åbner snart butik i Kina hvad går det ud på?
Vi åbner i slutningen af august butik sammen med vores partner Harbook. Det bliver en butik kombineret med boghandel og café, der indeholder fuldt sortiment plus Daily Fiction. Kina har været meget spændende for os i et stykke tid, men det har været svært at bryde ordentligt igennem. De har en helt andet retailstruktur, der betyder, at der ikke er så mange butikker, vi kan henvende os til. I august sidste år fik vi etableret et varelager, og på den måde er vi blevet mere tilgængelige og er hurtigere fremme. Vi er pt. i dialog med flere, som enten har butikker eller gerne vil åbne butik derude.
Hvad er jeres fremtidsplaner?
Der er masser af ting på tegnebrættet. Der kommer flere butiksåbninger, vi åbner i Kastrup Lufthavn, og vi har klart mod på mere i den retning. Det handler om at holde den kadence, vi har haft i år og de seneste år, og vi skal udvikle både forretning og kollektion. Kontraktmarkedet er noget, vi kommer til at bruge mange ressourcer på. Vi keder os ikke, og det handler om at holde tungen lige i munden ind imellem, at fravælge ting og at sikre, at vi de næste mange år har den udvikling, som vi oplever nu.