Branchens aktører skal en tur op i helikopteren

”Designbranchens leverandører og afsætningskanaler er ved at være så hårdt pressede, så konsekvensen kan være, at leverandørerne skal overveje nye afsætningskanaler. Og det kan hverken leverandørerne eller detailhandlerne være tjent med”, siger Michael Ring, der appellerer til, at ALLE tager en tur op i helikopteren.

Foto: 123rf.com

”Udvandes et brand af rabatter, så er det ikke længere et brand men bare et navn på et produkt. Og det kan hverken vi eller detailhandlen være tjent med”. Det siger Michael Ring, indehaver af Stelton. Han mener, branchen ødelægges af kæmpestore rabatter, og han har svært ved at se, hvorfor leverandørerne på sigt skal betale store markedsføringsbidrag til bl.a. kæderne, hvis deres mål er netbutikkerne skal tage over for de fysiske butikker, som det kan se ud til i dag. 

”En butiks berettigelse er at kunne vise den fysiske vare, at servicere kunderne og at have et fagligt personale, der kan fortælle, hvorfor det ene produkt koster 500 kr. – det andet 100 kr. Men når man står i vand op til næsen og er ved at drukne, er det svært at hive sig selv op for at se, hvor man er på vej hen, og hvad man reelt har gang i”. 

”Inflationen og fragtraterne har den seneste tid været hård for vores industri. Så hård at skulle vi have de samme dækningsgrader på Stelton som før krisen, skulle vi hæve priserne med 37 pct.! Det kommer naturligvis ikke til at ske.  

Samtidig er en af de største udfordringer på det danske marked i dag, at forbrugerne er blevet vænnet til, at alt er på rabat. Men fortsætter man med at sælge på pris, kommer der et pres på leverandørerne fra forhandlerne. På et tidspunkt må leverandørerne sige, nok er nok og finde andre og billigere afsætningskanaler”. 

Michael Ring forklarer, at når en forbruger tidligere købte en vare, var tommelfingerregelsen, at der rundt regnet gik 20 pct. til moms, 40 pct. til butikken og 40 pct. til brandet.  

Michael Ring, indehaver af Stelton appellerer til, at ALLE i branchen tager en tur op i helikopteren.. Foto: Stelton

”Men nu er den regel brudt. ”I dag går 20 pct. til moms, men forhandlerne vil have en større og større del af kagen. Det går ud over leverandørernes indtjening, og på et tidspunkt presser detailhandlen så hårdt, at det presser sig selv og hele kategorier ud”. 

Eksempler kommer han også med: 

For 10-15 år siden kostede et Georg Jensen bestik 150 kr. I dag koster det 40 kr. 

Et rødvinsglas kostede i gennemsnit 150 kr. I dag koster det 50 kr. 

Stelton termokanden EM77 kostede 500-600 kr. I dag har vi set konkurrerende brands på tilbud til 150 kr. 

”Det ødelægger ganske enkelt kategorier. Det kan godt være forhandleren på kort sigt har samme dækningsgrad, med kagen bliver unægteligt mindre, hvis man tjener 40 pct af 149 kr. i stedet for 40 pct. af 600 kr. Og selv om der på kort sigt sælges flere enheder, vil den samlede volumen forblive den samme – og i øvrigt; sælges der bare på pris, har man jo heller ikke brug for fagligheden i butikkerne fra de butiksansatte”. 

Michael Ring ser umiddelbart ingen tegn på, at tingene ændrer sig, og han slår fast, at han er glad for, at 83 pct. af Steltons salg ligger uden for Danmarks grænser. ”Men det er da træls, at det skal være sådan”, siger han, og som han forudser udviklingen, vil det danske marked komme til at lige markederne i det øvrige Europa. 

Derfor appellerer Michael Ring til, at kæderne tager en tur op i helikopteren for at se, hvad der sker, hvis de fortsætter, som de gør i dag. 

”Fortsætter de som nu, vil en del af dem dø, som det er sket i andre lande. Selvfølgelig vil der af asken opstå andre butikker, men nogle af de store kategorier vil præcis som i udlandet flytte over til bl.a. supermarkederne. Eksempelvis er gryder og pander en kæmpestor kategori for de danske isenkræmmere. Men i udlandet ligger den i dag i supermarkederne, og det samme er tilfældet med bestik, drikkeglas og porcelæn. Så indkøberne er simpelthen nødt til at tage stilling til, hvor de vil hen med vores industri fremadrettet”, slutter Michael Ring. 

Fakta

I Tyskland er 72% af GPK-forhandlerne (isenkræmmere) lukket og slukket i de sidste 10 år. Stormagasiner har været meldt konkurs to gange i de sidste 10 år. Internettet og supermarkederne har taget over for GPK omsætningen. 

Hvis man vil slås på pris, så skal man også have en billig forretningsmodel. Ikeas forretningsmodel ligger på 12-16%, supermarkeder er glade for 20-25%. 

Den tyske specialhandel har valgt at konkurrere på fagligheden og de dyrere produkter, og lade andre om de billigere produkter, for som de siger, hvis supermarkedet kan sælge produktet til (40+20+15 = 75) – så nytter ikke noget, at jeg skal have (40+40+20=100) for at tysk specialhandel hænger sammen. 

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023